Ändringar i riksdagens behandlingstidtabell för lagstiftningen om digital prioritering – vad innebär detta för organisationer?
Behandlingen av lagförslaget om övergången till digital myndighetspost (den så kallade Prioritera digitalt-ändringen) fortsätter efter riksdagens sessionspaus i februari 2026. Lagen beräknas träda i kraft under första halvan av 2026 i stället för 12.1.2026 som tidigare föreslogs i regeringens proposition. Den exakta tidpunkten bekräftas i takt med att riksdagsbehandlingen framskrider.
Man kan följa med hur ärendet framskridet på riksdagens webbsidor (RP 124/2025 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet.)
Vad innebär det här för organisationer?
- Beakta tidtabellsändringen för behandlingen av lagförslaget i er kundkommunikation så att era kunder får aktuell information om tidtabellen för när ändringen genomförs.
- Berätta för era kunder att ändringen uppskattas träda i kraft under första halvan av 2026.
- Säkerställ att era kundrådgivare kan berätta om tidtabellen för när ändringen träder i kraft och utnyttja det befintliga kommunikationsmaterialet i er egen kundkommunikation!
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har uppdaterat kommunikationsmaterialet för organisationer inom den offentliga förvaltningen så att det motsvarar den ändrade tidtabellen.
Vad innebär det här för medborgarna?
- I början av 2026 föreslås fortfarande aktivering av Suomi.fi-meddelanden när medborgare identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster.
- Förslaget visas för myndiga personer som uträttar ärenden hos myndigheterna elektroniskt, men som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
- Förslaget visas inte för minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller för vilka en intressebevakningsfullmakt har fastställts.
- Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås i samband med identifieringen fram tills lagstiftningen om prioritering av digital mottagning av myndighetspost träder i kraft.
- Efter att lagen trätt i kraft tas Suomi.fi-meddelanden i bruk när en person identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster.
För närvarande har redan cirka 2,4 miljoner personer tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Dessutom sköter cirka 1,9 miljoner personer myndighetsärenden elektroniskt, men har ännu inte tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.
Mer information för organisationer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kundtjänst för organisationer, [email protected], tfn 0295 535 115 (telefonrådgivningen är öppen må–fr kl. 9–15)
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation