Ändringar i riksdagens behandlingstidtabell för lagstiftningen om digital prioritering – vad innebär detta för organisationer?

Utgivningsdatum 15.12.2025 15.03
Typ:Pressmeddelande

Behandlingen av lagförslaget om övergången till digital myndighetspost (den så kallade Prioritera digitalt-ändringen) fortsätter efter riksdagens sessionspaus i februari 2026. Lagen beräknas träda i kraft under första halvan av 2026 i stället för 12.1.2026 som tidigare föreslogs i regeringens proposition. Den exakta tidpunkten bekräftas i takt med att riksdagsbehandlingen framskrider.

Man kan följa med hur ärendet framskridet på riksdagens webbsidor (RP 124/2025 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet.)

Vad innebär det här för organisationer?

  • Beakta tidtabellsändringen för behandlingen av lagförslaget i er kundkommunikation så att era kunder får aktuell information om tidtabellen för när ändringen genomförs. 
    • Berätta för era kunder att ändringen uppskattas träda i kraft under första halvan av 2026.
  • Säkerställ att era kundrådgivare kan berätta om tidtabellen för när ändringen träder i kraft och utnyttja det befintliga kommunikationsmaterialet i er egen kundkommunikation!
    • Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har uppdaterat kommunikationsmaterialet för organisationer inom den offentliga förvaltningen så att det motsvarar den ändrade tidtabellen.

Vad innebär det här för medborgarna?

  • I början av 2026 föreslås fortfarande aktivering av Suomi.fi-meddelanden när medborgare identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster. 
    • Förslaget visas för myndiga personer som uträttar ärenden hos myndigheterna elektroniskt, men som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
    • Förslaget visas inte för minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller för vilka en intressebevakningsfullmakt har fastställts. 
  • Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås i samband med identifieringen fram tills lagstiftningen om prioritering av digital mottagning av myndighetspost träder i kraft.
    • Efter att lagen trätt i kraft tas Suomi.fi-meddelanden i bruk när en person identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster.

För närvarande har redan cirka 2,4 miljoner personer tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. Dessutom sköter cirka 1,9 miljoner personer myndighetsärenden elektroniskt, men har ännu inte tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.

Mer information för organisationer

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kundtjänst för organisationer, [email protected], tfn 0295 535 115 (telefonrådgivningen är öppen må–fr kl. 9–15)

 

Digi ensin Hankkeet-sivun uutisvirta Vain Organisaatioasiakkaat-etusivulle