Muutoksia Digi ensin -lainsäädännön käsittelyaikatauluun eduskunnassa – mitä tämä tarkoittaa organisaatioille?
Digitaaliseen viranomaispostiin siirtymistä koskevan lakiehdotuksen (ns. Digi ensin -muutos) käsittely jatkuu eduskunnan istuntotauon jälkeen helmikuussa 2026. Lain arvioidaan tulevan voimaan aiemmin hallituksen esityksessä esitetyn 12.1.2026 sijaan myöhemmin vuoden 2026 aikana. Tarkka ajankohta vahvistuu eduskuntakäsittelyn edetessä.
Asian etenemistä voi seurata eduskunnan sivuilla (HE 124/2025 vp Hallituksen esitys eduskunnalle sähköisen tiedoksiannon ensisijaisuutta viranomaistoiminnassa koskevaksi lainsäädännöksi.)
Mitä tämä tarkoittaa organisaatioille?
- Huomioikaa lakiesityksen käsittelyn aikataulumuutos asiakasviestinnässänne, jotta asiakkaanne saavat ajantasaista tietoa muutoksen toteutumisaikataulusta.
- Kertokaa asiakkaillenne, että muutoksen arvioitu voimaantulon ajankohta on myöhemmin vuoden 2026 aikana.
- Varmistakaa, että asiakaspalvelijanne osaavat kertoa muutoksen voimaantuloaikataulusta ja hyödyntäkää olemassa olevaa viestintämateriaalia omassa asiakasviestinnässänne!
- Digi- ja väestötietovirasto on päivittänyt julkisen hallinnon organisaatioiden käyttöön suunnattuja viestintämateriaaleja vastaamaan muuttunutta aikataulua.
Mitä tämä tarkoittaa kansalaisille?
- Vuoden 2026 alussa kansalaisille ehdotetaan edelleen Suomi.fi-viestien käyttöönottoa, kun he tunnistautuvat valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin.
- Ehdotus näytetään niille täysi-ikäisille henkilöille, jotka asioivat viranomaisten kanssa sähköisesti, mutta joilla ei vielä ole Suomi.fi-viestejä käytössä.
- Ehdotusta ei näytetä alaikäisille eikä henkilöille, jotka ovat edunvalvonnassa tai joille on vahvistettu edunvalvontavaltuutus.
- Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan tunnistautumisen yhteydessä siihen saakka, kunnes viranomaispostin ensisijaisesti digitaalista vastaanottoa koskeva lainsäädäntö tulee voimaan.
- Lain voimaantulon jälkeen Suomi.fi-viestit tulee henkilölle käyttöön, kun hän tunnistautuu valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin.
Tällä hetkellä jo noin 2,4 miljoonaa henkilöä on ottanut Suomi.fi-viestit käyttöönsä. Tämän lisäksi noin 1,9 miljoonaa henkilöä asioi sähköisesti viranomaisten kanssa, mutta ei ole vielä ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöön.
Lisätietoja organisaatioille
Digi- ja väestötietovirasto, Organisaatioiden asiakaspalvelu, [email protected], p. 0295 535 115 (puhelinpalvelu avoinna ma-pe klo 9–15)
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation