Edunvalvontavaltuutettu voi nyt hoitaa valtuuttajansa taloudellisia asioita esimerkiksi Verohallinnon ja Traficomin digipalveluissa ilman erillistä valtuutta
Edunvalvontavaltuutettu voi nyt hoitaa valtuuttajansa taloudellisia asioita niissä digipalveluissa, jotka tarkistavat asiointioikeuden Suomi.fi-valtuuksia. Hän ei siis tarvitse erikseen Suomi.fi-valtuuksia.
Uudistuksen mahdollistaa uusi holhoustoimen rekisteri, josta Suomi.fi-valtuudet voi luotettavasti ja reaaliaikaisesti tarkistaa edunvalvontavaltuutetun asiointioikeuden.
Edunvalvontavaltuutetut voivat nyt asioida valtuuttajansa puolesta digipalveluissa – myöhemmin sama mahdollisuus myös yksityisille edunvalvojille
Ensimmäisessä vaiheessa uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettuna. Asiointi onnistuu esimerkiksi Verohallinnon ja Traficomin digipalveluissa.
Edunvalvontavaltuutettu voi asioida valtuuttajansa puolesta, kun:
- hänelle on annettu edunvalvontavaltakirjassa oikeus hoitaa valtuuttajansa taloudellisia asioita
- asiointioikeuksia ei ole rajoitettu koskemaan tiettyä omaisuuserää kuten esimerkiksi kiinteistöä tai yritystoimintaa
- edunvalvontavaltakirjassa ei erikseen edellytetä sitä, että valtuuttajan puolesta asioi aina useampi kuin yksi edunvalvontavaltuutettu yhdessä
- hänellä on digiasiointia varten oma vahvan tunnistautumisen väline kuten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne
- asiointipalvelu tarkastaa puolesta-asiointioikeuden Suomi.fi-valtuuksista.
Yksityiset edunvalvojat saavat saman mahdollisuuden vuodenvaihteessa 2024–2025.
Edunvalvontavaltuutettu tarvitsee yhä erillisen valtuuden monissa palveluissa
Edunvalvontavaltuutettu ei voi asioida vastaavalla tavalla sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin.
Asiointipalvelujen ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta.
Edunvalvontavaltuutettu voi saada lisää asiointioikeuksia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemus ei edellytä digitunnuksia
Valtuuttaja voi antaa luottohenkilöilleen Suomi.fi-valtuuksilla asiointioikeuden esimerkiksi apteekkiasiointiin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluihin kuten OmaKantaan.
Valtuuttaja ei tarvitse digitaitoja tai -tunnuksia. Suomi.fi-valtuuden voi antaa myös valtuushakemuksella.
Ohje valtuuttamiseen ilman digitaalisia tunnistusvälineitä
Työryhmä valmistelee muutoksia edunvalvontaa ja edunvalvontavaltuutusta koskevaan lainsäädäntöön
Oikeusministeriö on marraskuussa 2023 asettanut työryhmän, joka tehtävänä on valmistella ehdotus edunvalvontaa ja edunvalvontavaltuutusta koskevan lainsäädännön ajantasaistamiseksi.
Yhtenä DVV:n tavoitteena on, että lainsäädäntö mahdollistaisi edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen tehtävien rekisteröinnin nykyistä kattavammin. Tämä lisäisi myös edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien mahdollisuuksia hoitaa päämiesten ja valtuuttajien asioita digipalveluissa toimivaltansa puitteissa.
Digi- ja väestötietovirasto jatkaa edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien digiasioinnin kehittämistä vuosina 2024–2025.
Lisätietoja
• Ohje edunvalvontavaltuutetulle
• Ohje valtuuttamiseen ilman digitaalisia tunnistusvälineitä
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation