Uudet VAHTI-työryhmät etsivät ratkaisuja digiturvan yhteisiin haasteisiin
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) vastuulla oleva Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmä (VAHTI) asettaa viisi työryhmää ratkomaan keskeisiä, asiantuntijoiden ja johdon tunnistamia haasteita, jotka uhkaavat digitaalista turvallisuutta.
Uusien VAHTI-työryhmien tehtävänä on etsiä digiturvan haasteisiin konkreettisia ratkaisuja poikkihallinnollisen yhteistyön kautta. Työryhmät voivat tarjota julkishallinnolle ja sen sidosryhmille esimerkiksi malleja parhaista käytännöistä, ohjeita ja mallipohjia, muita tukidokumentteja, työkaluja ja verkkokoulutuksia tai muita henkilöstön osaamista edistäviä keinoja.
Toiminta käynnistyi DVV:n toteuttamalla, viiden VAHTI-työryhmän yhteisellä kickoff-tilaisuudella 27.8.2020.
Työryhmät keskittyvät digiturvan eri osa-alueisiin
Työryhmät etsivät ratkaisuja kaikille digiturvan eri osa-alueille. Viisi nyt asetettavaa VAHTI-työryhmää ovat:
- Riskienhallinnan kehittäminen
- Toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen kehittäminen
- ICT-palveluiden digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
- Tietosuojan kehittäminen
- Digiturvaosaamisen kehittäminen
Jokaisessa ryhmässä on puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, DVV:n asettama asiantuntijasihteeri sekä keskimäärin 50 asiantuntijaa. Osana toimintaa käynnistyvät säännölliset kokoukset, joissa asiantuntijat voivat jakaa parhaita käytäntöjä ja keskustella luottamuksellisesti haasteista, joihin on mahdollista saada apua luottamusverkostolta.
Mukaan voi ilmoittautua edelleen
Ilmoittautumisaikana VAHTI-työryhmiin kohdistui valtavasti kiinnostusta, ja työskentelyyn osallistuu nyt yhteensä yli 170 julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän asiantuntijaa. VAHTI-toimintaa seuraamaan on alkuvuoden aikana ilmoittautunut jo yli 540 asiantuntijaa.
VAHTI-toimintaan ilmoittautuminen on edelleen mahdollista, voit osallistua siihen joko seuraajana tai työryhmän jäsenenä.
Lisätietoja toiminnasta ja mukaan ilmoittautumisesta löydät verkkosivuiltamme: dvv.fi/vahti.
Lisätiedot:
VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku, [email protected], puh. 0295 535 120
Johtava asiantuntija Erja Kinnunen, [email protected], puh 0295 535 230

VAHTI-työryhmien kickoff-tilaisuus toteutettiin virtuaalisesti Teams-kokouksena. Kuvassa näkyy noin neljäsosa tilaisuuteen osallistuneista asiantuntijoista.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation