Uudet VAHTI-työryhmät etsivät ratkaisuja digiturvan yhteisiin haasteisiin
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) vastuulla oleva Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmä (VAHTI) asettaa viisi työryhmää ratkomaan keskeisiä, asiantuntijoiden ja johdon tunnistamia haasteita, jotka uhkaavat digitaalista turvallisuutta.
Uusien VAHTI-työryhmien tehtävänä on etsiä digiturvan haasteisiin konkreettisia ratkaisuja poikkihallinnollisen yhteistyön kautta. Työryhmät voivat tarjota julkishallinnolle ja sen sidosryhmille esimerkiksi malleja parhaista käytännöistä, ohjeita ja mallipohjia, muita tukidokumentteja, työkaluja ja verkkokoulutuksia tai muita henkilöstön osaamista edistäviä keinoja.
Toiminta käynnistyi DVV:n toteuttamalla, viiden VAHTI-työryhmän yhteisellä kickoff-tilaisuudella 27.8.2020.
Työryhmät keskittyvät digiturvan eri osa-alueisiin
Työryhmät etsivät ratkaisuja kaikille digiturvan eri osa-alueille. Viisi nyt asetettavaa VAHTI-työryhmää ovat:
- Riskienhallinnan kehittäminen
- Toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen kehittäminen
- ICT-palveluiden digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
- Tietosuojan kehittäminen
- Digiturvaosaamisen kehittäminen
Jokaisessa ryhmässä on puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, DVV:n asettama asiantuntijasihteeri sekä keskimäärin 50 asiantuntijaa. Osana toimintaa käynnistyvät säännölliset kokoukset, joissa asiantuntijat voivat jakaa parhaita käytäntöjä ja keskustella luottamuksellisesti haasteista, joihin on mahdollista saada apua luottamusverkostolta.
Mukaan voi ilmoittautua edelleen
Ilmoittautumisaikana VAHTI-työryhmiin kohdistui valtavasti kiinnostusta, ja työskentelyyn osallistuu nyt yhteensä yli 170 julkisen hallinnon ja elinkeinoelämän asiantuntijaa. VAHTI-toimintaa seuraamaan on alkuvuoden aikana ilmoittautunut jo yli 540 asiantuntijaa.
VAHTI-toimintaan ilmoittautuminen on edelleen mahdollista, voit osallistua siihen joko seuraajana tai työryhmän jäsenenä.
Lisätietoja toiminnasta ja mukaan ilmoittautumisesta löydät verkkosivuiltamme: dvv.fi/vahti.
Lisätiedot:
VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku, [email protected], puh. 0295 535 120
Johtava asiantuntija Erja Kinnunen, [email protected], puh 0295 535 230
VAHTI-työryhmien kickoff-tilaisuus toteutettiin virtuaalisesti Teams-kokouksena. Kuvassa näkyy noin neljäsosa tilaisuuteen osallistuneista asiantuntijoista.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation