Katso-palvelun käyttö päättyy – käyttäjien tulee siirtyä Suomi.fi-palveluun
Katso-palvelu poistuu käytöstä 31.12.2020. Katso-palvelun korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet. Suomi.fi-valtuudet kannattaa hoitaa kuntoon nyt, jotta asiointi Kelan, Verohallinnon, tulorekisterin ja muiden viranomaisten kanssa sujuu myös Katso-palvelun päättymisen jälkeen.
Vuodenvaihteen jälkeen Katso-tunnisteella ei ole enää mahdollista tunnistautua, eivätkä Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet ole enää voimassa. Katso-palvelussa nyt olevat valtuudet eivät siirry uuteen palveluun, vaan ne tulee luoda Suomi.fi-valtuuksiin.
Asiointipalveluihin kirjaudutaan jatkossa vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla. Erillisiä tunnuksia Suomi.fi-valtuuksien käyttäjä ei tarvitse.
Ulkomaalaisten yritysten edustusoikeudellisten henkilöiden tulee korvata Katso-tunnistus Finnish Authenticator -sovelluksella.
Yritykset voivat ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöönsä omatoimisesti
Yksityishenkilöt sekä yritykset ja yhteisöt, joiden nimenkirjoitusoikeuden voi selvittää kaupparekisteristä taiyhdistysrekisteristä, voivat ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöön omatoimisesti heti.
Suomi.fi-valtuudet voi ottaa käyttöön osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
Muut yhteisöt voivat hyödyntää virkailijavaltuuttamispalvelua
Virkailijavaltuuttamispalvelu mahdollistaa sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeudet eivät löydy yritys- tai yhdistysrekistereistä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua tarvitsevia tahoja ovat esimerkiksi elinkeinoyhtymät, oppilaitokset, seurakunnat, julkiset organisaatiot ja ulkomaiset yritykset.
Valtuuden rekisteröinnin saa vireille lähettämällä valtuushakemuksen liitteineen virkailijavaltuuttamispalveluun.
Organisaation edustusoikeudelliselle tai hänen valtuuttamalleen rekisteröidään hakemuksesta joko valtuutusoikeus tai edustajan valtuutusoikeus.
- Valtuutusoikeuden saanut voi myöntää valtuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa.
- Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi antaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa edustamisvaltuuksia toisille henkilöille alkuperäisen valtuuttajan asioiden hoitamiseen. Valtuuden on voinut antaa henkilö, yritys tai yhteisö. Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi myös pyytää asiointivaltuuksia yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä heidän asioidensa hoitamiseen.
Linkit:
Katso-palvelun verkkosivut
Katson korvaaminen Kelan palveluissa
Näin annat Suomi.fi-valtuuden veroasioiden hoitamiseen
Katson korvaaminen tulorekisterissä
Mikä on Katso-palvelu?
Katso-organisaatiotunnistus ja valtuushallinta on yrityksiä ja yhteisöjä varten luotu tapa tunnistautua viranomaisten sähköisiin palveluihin. Katso-palvelu poistuu käytöstä 31.12.2020 ja sen korvaavat Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudet.
Vuodenvaihteen jälkeen Katso-tunnisteella ei ole enää mahdollista tunnistautua, eivätkä Katso-palvelussa olevat roolit ja valtuudet ole enää voimassa.
Mikä on Suomi.fi-valtuudet?
Suomi.fi-valtuudet on sähköisen valtuuttamisen itsepalvelu, jossa yritykset, yhdistykset ja yksityishenkilöt voivat valtuuttaa henkilön, yrityksen tai yhteisön hoitamaan asioita puolestaan.
Mikä on Suomi.fi-valtuus?
Suomi.fi-valtuus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin. Kun henkilö haluaa asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävässä palvelussa, oikeus asioida tarkistetaan ajantasaisesti perustietorekistereistä.
Mikä on virkailijavaltuuttamispalvelu?
Virkailijavaltuuttamispalvelu on tarkoitettu niille tahoille, jotka eivät pysty aloittamaan sähköisten valtuutuksien antamista omatoimisesti.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa organisaatio hakee valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta sille oman organisaationsa jäsenelle, joka hallinnoi valtuuksia. Virkailija rekisteröi valtuuden hakemuksen perusteella.
Valtuutusoikeuden saanut voi antaa Suomi.fi-valtuuksissa omatoimisesti valtuuksia muille organisaation puolesta toimiville henkilöille tai organisaatioille. Edustajan valtuutusoikeuden saanut henkilö voi omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa antaa yritykselle tai yhteisölle valtuuden antaneen henkilön, yrityksen tai yhteisön edustamisvaltuuksia toisille henkilöille ja pyytää toisilta yrityksiltä, yhteisöiltä tai henkilöiltä asiointivaltuuksia valtuuttajan asioiden hoitamiseen.
Mikä on Finnish Authenticator -sovellus?
Finnish Authenticator -tunnistautuminen on tarkoitettu ulkomaalaista yritystä tai yhteisöä edustaville ulkomaalaisille henkilöille, joilla ei ole suomalaista sähköistä tunnistusvälinettä.
Sovelluksella voi kirjautua niihin Suomen julkishallinnon asiointipalveluihin, jotka ovat ottaneet käyttöönsä Finnish Authenticator -tunnistuspalvelun. Ulkomaalaista yritystä edustavan on haettava myös tarvittavat Suomi.fi-valtuudet voidakseen asioida eri asiointipalveluissa.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation