Tulevaisuudessa kansalainen voi vertailla palveluja Suomi.fi:ssä – Palveluvaaka.fi suljetaan
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden valintaa tukevan tietopalvelun kehittäminen siirtyy Väestörekisterikeskukseen, ja se tullaan toteuttamaan osana Suomi.fi-verkkopalvelua. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) sulkee Palveluvaaka.fi-verkkopalvelun 28.2.2018. Samalla lakkautetaan verkkopalvelun tietolähteenä toiminut sosiaali- ja terveysalan palveluhakemisto.
”Kansallisten toimijoiden roolit sote-valinnanvapauden tietopalveluiden toteutuksessa ovat nyt selkiytyneet. Suomi.fi tarjoaa jo tällä hetkellä kansalaisille laajan asiointi- ja palvelukokonaisuuden, joka luontevasti laajenee myös sote-palveluihin”, kertoo THL:n tietojohtaja Pekka Kahri.
”THL keskittyy roolinsa mukaisesti väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilaa, palvelujen tarvetta sekä sote-palveluiden toimintaa kuvaavan luotettavan tietopohjan kehittämiseen. Meille tärkeitä uusia tehtäviä tulevat olemaan maakuntien sote-palvelujen arviointi sekä sote-tietojen hyödyntämisen palvelut”, Pekka Kahri jatkaa.
Palvelujen vertailu Suomi.fi:ssä laajenee
Suomi.fi:ssä kansalaiset voivat tulevaisuudessa tutustua ja vertailla valinnanvapauden piirissä olevia sote-palveluita sekä valita sopivan palvelutuottajan. Syksyllä 2018 Suomi.fi:ssä julkaistaan ensimmäinen versio valinnanvapauden vertailupalvelusta, jossa kansalainen saa tietoa sote-valinnanvapauden piirissä olevista palvelutuottajista ja heidän palveluistaan. Kansalainen voi myös valita haluamansa palvelutuottajan. Kehittämistyöstä vastaa Väestörekisterikeskus.
Tällä hetkellä suurin osa kuntien ja sairaanhoitopiirien sosiaali- ja terveyspalveluista löytyy jo Suomi.fi-palvelusta, ja palveluita tuodaan sinne koko ajan lisää. Suomi.fi:hin on koottu palveluiden lisäksi niihin liittyvät asiointikanavat eli palvelupaikat sekä puhelinasiointi- ja verkkoasiointikanavat. Palveluun tuotetaan myös opastavia kokonaisuuksia, joissa voidaan jatkossa tarjota tietoa valinnanvapaudesta ja sen piirissä olevista palveluista.
”Kehitämme Suomi.fi:tä siten, että se tukee kansalaisia palvelujen vertailussa. Tulevaisuudessa palvelujen tietoihin voidaan yhdistää myös niihin liittyvää laatu- ja muuta tietoa, mikäli sitä on saatavilla viranomaisten rekistereistä”, kertoo Väestörekisterikeskuksen kehityspäällikkö Eero Konttaniemi.
Suomi.fi:ssä palvelukuvauksiin yhdistetään automaattisesti esimerkiksi sijaintitiedot kartalla sekä julkisen liikenteen aikataulutiedot. Myös yksityiset toimijat voivat tuoda tietojaan näkyville Suomi.fi-verkkopalveluun.
Palveluvaaka: https://www.palveluvaaka.fi
Suomi.fi: http://www.suomi.fi
Lisätietoa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), tietojohtaja Pekka Kahri, puh. 029 524 6146, [email protected]
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), johtaja Markku Pekurinen, puh. 029 524 7630, [email protected]
Väestörekisterikeskus, kehityspäällikkö Eero Konttaniemi, puh. 029 535 024, [email protected] - (16.1.2018 asti)
Väestörekisterikeskus, hankepäällikkö Jani Ruuskanen, puh. 029 535 031, [email protected] - (17.1.2018 alkaen)
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation