Traficom otti Suomi.fi-viestit käyttöön ajoneuvoveroissa ja nosti verkkolaskutusprosenttia yli 10 prosenttiyksikköä – ”Viestinnällä oli keskeinen rooli onnistumisessa”
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom otti käyttöön Suomi.fi-viestit ajoneuvoverolippujen yhtenä toimitustapana vuoden 2023 marraskuussa. Nyt käyttöä on takana lähes vuosi ja hyödyt ovat olleet mittavat: kuukaudessa jopa 70 000 suomalaista saa ajoneuvoverolipun sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Onnistumisen salaisuus on ollut viestinnän aloittaminen jo hyvissä ajoin ennen käyttöönottoa.
Traficom on käyttänyt Suomi.fi-viestejä eri palveluissaan jo vuosia. Suomi.fi-viestien kautta suomalaiset ovat voineet vastaanottaa esimerkiksi lisäverolippuja sekä erilaisia kuitteja ja päätöksiä. 1.11.2023 Traficom otti palvelun käyttöön myös ajoneuvoverolippujen toimitustapana ja samalla suuri määrä viraston asiakkaita pääsi vastaanottamaan maksut sähköisesti.
Hyödyt Suomi.fi-viestien käyttöönotosta ovat olleet merkittävät. Aiemmin ajoneuvoverolipun on voinut vastaanottaa paperikirjeen ohella sähköisesti OmaPostin kautta tai e-laskuna, mutta nyt näiden lisäksi ajoneuvoverolippuja lähetetään myös Suomi.fi-viestien kautta. Viestien käyttöönoton myötä sähköisesti toimitettavien ajoneuvoverolippujen määrä kasvoi yli kymmenen prosenttiyksikköä.
Suomi.fi-viestejä käyttävien kansalaisten määrä on kasvanut vuoden aikana tasaisesti, mikä näkyy myös Traficomilla lähetettyjen viestien määrässä. Tähän mennessä Traficomilla on lähetetty yhteensä 800 000 erilaista verolippua Suomi.fi-viestien kautta.
Traficomilla lasketaan, että Suomi.fi-viestien käyttö säästää jo nykyisellä käyttäjämäärällä 850 000 euroa vuodessa kirjeitse toimitettaviin lippuihin verrattuna.
– Puhumme todella merkittävistä hyödyistä ja suuresta euromääräisestä säästöstä, jonka olemme voineet Viestien myötä saavuttaa. Suomi.fi-viestien käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti ja se lupaa hyvää hyötyjen kasvamisen suhteen myös tulevaisuudessa, Traficomin erityisasiantuntija Antti Mört sanoo.
– Kustannussäästöjen lisäksi Suomi.fi-viestit vähentää valtavan määrän paperia, kun kirjepostia lähetetään merkittävästi vähemmän. Näen tämän myös tietoturvan kannalta positiivisena kehityksenä, kun asiakirjat menevät sähköisesti suoraan asiakkaan ilmoittamaan kanavaan, Mört jatkaa.
Viestintä onnistumisen avaimena
Traficomissa Suomi.fi-viestien käyttöönotto on sujunut suuresta käyttäjämäärästä huolimatta todella hyvin. Riskinä oli, etteivät ihmiset huomaa Suomi.fi-viesteihin toimitettuja verolippuja ja maksamattomien ajoneuvoverojen määrä alkaisi kasvaa. Näin ei kuitenkaan onneksi käynyt. Onnistumisen edellytyksenä oli viestinnän huomioiminen jo heti projektin alkuvaiheessa.
– Lähdimme hyvissä ajoin ennen palvelun käyttöönottoa viestimään aiheesta ja informoimaan asiakkaitamme. Teimme viestintää ja markkinointia laajasti eri kanavissa, muun muassa somessa, ansaitussa mediassa, omassa asiointikanavassa sekä suorana asiakastiedottamisena, jotta tieto uudesta toimitustavasta tavoittaisi mahdollisimman monen Suomi.fi-viestien käyttäjän, Traficomin johtava viestintäasiantuntija Milla Juntunen sanoo.
Viestintää tehtiin yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston kanssa ja aiheelle saatiin laajaa näkyvyyttä myös mediassa.
– Onnistuimme tiedon jakamisessa todella hyvin ja tämä on näkynyt meillä sujuvana käyttöönottona. Toivomme tietysti, että Suomi.fi-viesteihin liittyen tehdään viestintää ja markkinointia myös jatkossa, jotta mahdollisimman moni suomalainen ottaisi palvelun käyttöön. Näin myös kaikki organisaatiot saavat Viestien käytöstä mahdollisimman suuren hyödyn, Juntunen päättää.
Käyttääkö teidän organisaationne Suomi.fi-viestejä? Muistattehan kertoa siitä asiakkaillenne!
Onko organisaationne ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit? Olettehan muistaneet kertoa asiasta myös asiakkaillenne?
Moni kansalainen ei välttämättä hahmota, että he saavat postia ja laskuja Suomi.fi-viesteihin. Tällöin tärkeät viranomaisviestit voivat jäädä huomaamatta ajoissa.
Suomi.fi-viesteistä kertominen on kaikkien palvelua hyödyntävien organisaatioiden yhteinen tehtävä. Parhaiten asia menee perille, kun siitä kerrotaan osana asiakaspalvelutilannetta ja organisaation verkkosivuilla sen palvelun yhteydessä, jonka viestejä asiakas voi saada sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
Muistattehan siis kertoa asiakkaillenne, että he voivat saada lähettämänne viestit paperipostin sijaan sähköisessä muodossa Suomi.fi-viesteihin. Neuvokaa myös tarvittaessa, miten asiakkaanne löytää Suomi.fi-viesteihin ja saa otettua palvelun käyttöönsä.
Viestejä usealta organisaatiolta
On tärkeä, että asiakkaanne myös hahmottaa, että ottaessaan Suomi.fi-viestin käyttöön, hän saa jatkossa palveluun kaikkien niiden viranomaisten postit, jotka käyttävät Suomi.fi-viestejä.
Listan mukana olevista organisaatioista voi tarkistaa Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Suomi.fi-viestien kautta voi saapua viranomaisten mm. päätöksiä, laskuja, sairaaloiden ajanvaraustietoja ja muita tärkeitä asiakirjoja, joten on tärkeä, että asiakkaanne ymmärtää palvelun luonteen.
Hyödynnä olemassa olevaa viestintä- ja ohjemateriaalia!
Kun kerrotte asiakkaillenne Suomi.fi-viesteistä, voitte hyödyntää Digi- ja väestötietoviraston tuottamia ohjeita ja materiaaleja:
- Suomi.fi-viestien käyttöohjeita kansalaiselle on julkaistu Suomi.fi-verkkopalvelussa osoitteesta https://www.suomi.fi/viestit
- Valmista viestintä- ja markkinointimateriaalia saatte käyttöönne osoitteesta: https://dvv.fi/materiaalit/suomi.fi-viestit
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation