Tusentals organisationer är fortfarande utan Suomi.fi-fullmakter som behövs för att uträtta ärenden elektroniskt
Förra året ersattes Katso-autentiseringen av Suomi.fi-fullmakter i myndigheternas e-tjänster. Trots detta är tusentals företag, föreningar och andra sammanslutningar fortfarande utan Suomi.fi-fullmakter. I höstas utvecklades ett flertal funktioner i Suomi.fi-fullmakter, vilka gör det lättare än tidigare att ge fullmakter.
Senast på våren måste många organisationer skaffa Suomi.fi-fullmakter för att kunna uträtta ärenden i Skatteförvaltningens och andra myndigheters e-tjänster. Det lönar sig att sätta fullmakterna i skick i god tid innan viktiga förfallodagar.
Största delen av organisationerna kan ge fullmakter på egen hand i Suomi.fi-fullmakter
Det är enklast för personer vars representationsrätt Suomi.fi-fullmakter kan kontrollera i handels-, förenings- eller beskattningsregistret, att uträtta ärenden elektroniskt på en organisations vägnar.
Till exempel verkställande direktörer på företag, näringsidkare, ordföranden för föreningar eller ansvarspersoner för skogs-, jordbruks- eller fastighetssammanslutningar kan sköta ärenden med sina personliga bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniska identitetskort. Föreningar förutsätts ha en namnteckningsregel som möjliggör ensamrepresentation.
En person med representationsrätt kan också logga in i Suomi.fi-fullmakter och ge en annan person eller en annan organisation, såsom en bokföringsbyrå, fullmakt att sköta ärenden för sin räkning. Då behöver man inte skicka en separat fullmaktsansökan.
Fullmaktsansökan kan nu undertecknas genom att godkänna den med stark autentisering och då behövs ingen pappersansökan
Vissa organisationer kan inte på eget initiativ sköta fullmakter i Suomi.fi-fullmakter, utan de måste göra en fullmaktsansökan. Sådana organisationer är bland annat statliga eller kommunala organisationer, en del föreningar, dödsbon, stiftelser, församlingar samt utländska företag. Handläggningstiden för fullmaktsansökningarna är för närvarande två till tre veckor.
För dessa organisationer är det lättare än tidigare att göra en fullmaktsansökan om organisationens alla namntecknare har verktygen för elektronisk identifiering. Fullmaktsansökan kan nu undertecknas med ett finländskt verktyg för stark autentisering, det vill säga med nätbankskoder, mobilcertifikat eller identitetskortets certifikat. Då behöver fullmaktsansökan inte längre skrivas ut och undertecknas för hand. Möjligheten att bifoga kopior av identitetsbevis och skanna in den färdiga ansökan faller också bort.
Om endast en del av undertecknarna har möjlighet till elektronisk identifiering, krävs en undertecknad pappersansökan och en kopia av identitetsbeviset endast av de personer som inte har verktygen för identifiering.
Undertecknade pappersansökningar jämte bilagor krävs fortfarande till exempel av utländska företag.
Suomi.fi-fullmakter
- I Suomi.fi-fullmakter kan man digitalt ge en annan person rätt att uträtta ärenden på någon annans vägnar. Den erbjuder användarna en smidig och informationssäker självbetjäning oberoende av tid och plats.
- Tjänsten Fullmakter är säker och aktuell. Den kontrollerar rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar i fullmaktsregistret, handelsregistret, föreningsregistret eller befolkningsdatasystemet.
- I tjänsten som lanserades 2016 har redan cirka 29 miljoner fullmakter skapats.
- Varje månad görs över 8 miljoner fullmaktsjusteringar i tjänsten Fullmakter.
- Fullmakterna har integrerats i över 166 e-tjänster som utnyttjas av ungefär 250 tjänsteleverantörer inom den privata och den offentliga sektorn. Utöver dessa används tjänsten bland annat på alla apotek i Finland.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation