Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Registreringen av utlänningars personuppgifter har blivit snabbare när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina verksamhetssätt och system. Numera kan man ansöka om personbeteckning och hemkommun på webben, vilket påskyndar handläggningen av ärenden och förbättrar uppgifternas riktighet. Efter att ha fyllt i webblanketten måste kunden i allmänhet ännu besöka myndigheten för att identifiera sig.
– Registreringen av uppgifter är mycket snabbare än tidigare. Om villkoren uppfylls kan vi nu ge personbeteckning och hemkommun under kundens besök, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Vi tycker det är fantastiskt att kunna underlätta våra utländska kunders vardag genom att snabbt bevilja en personbeteckning och hemkommun. Detta är resultatet av flera års utveckling, tillägger Gynther.
Kunden kan få en personbeteckning i samband med sitt besök
Utfärdandet av personbeteckning i samband med ett personligt besök testades till en början vid några av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen, och i och med de positiva erfarenheterna etablerades verksamhetssättet. För närvarande kan den som bokat en tid och fyllt i webblanketten få en personbeteckning på 12 orter: Björneborg, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Rovaniemi, Tammerfors, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand och Åbo.
För att kunden ska kunna få personbeteckningen redan under besöket måste hen först lämna in sina uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med en webblankett och boka en tid på nätet. Dessutom ska villkoren för att få en personbeteckning uppfyllas. Personbeteckningen kan dock inte alltid utfärdas i samband med besöket, om ärendet kräver tilläggsutredning.
Webblanketten för att få en personbeteckning är tillgänglig för alla utlänningar och det krävs ingen stark autentisering för att fylla i den. Med samma blankett kan man begära hemkommun om sökanden tänker stanna i Finland i över ett år. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.
När personbeteckningen och hemkommunen fås snabbt blir utlänningens vardag smidigare
En finländsk personbeteckning möjliggör många vardagliga ärenden, såsom uträttande av ärenden hos myndigheter, öppnande av bankkonto och utbetalning av lön. Förutom hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan en utlänning i vissa situationer få en personbeteckning hos Skatteförvaltningen eller Migrationsverket.
Man kan också ansöka om hemkommun på webben när personen har en personbeteckning och de lagstadgade villkoren för att få hemkommun uppfylls. För att få en hemkommun är det ofta dessutom nödvändigt att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Man behöver inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att man ska kunna få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt i kollektivtrafiken.
På webbplatsen får kunderna anvisningar om hur de ska agera enligt sin egen situation
Flera ändringar som förbättrar användarupplevelsen har gjorts på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats dvv.fi. I och med att webbplatsen blivit tydligare är det lättare för utländska kunder att hitta anvisningar för just den egna situationen. Genom att svara på frågorna på webbplatsen är det lättare för kunden att gå vidare mot rätt sätt att uträtta ärenden. Dessutom handleder de nya instruktionsvideorna kunderna i att ansöka om personbeteckning och hemkommun.
Mer information och instruktionsvideor: https://dvv.fi/sv/flytt-till-finland
Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation