Ett gränssnitt erbjuder alla funktioner för Suomi.fi-meddelanden
Nu blir det ännu lättare att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden och använda tjänsten på ett mångsidigt sätt när det nya REST-gränssnittet har färdigställts i tjänsten. Via detta nya gränssnitt är det möjligt att ta i bruk alla de funktioner som tidigare har varit egenskaper för olika gränssnitt i Suomi.fi-meddelanden. I fortsättningen behöver en organisation som använder eller tar i bruk tjänsten alltså inte jämföra olika gränssnitt och bedöma vilken av dem som är bäst i förhållande till organisationens användningsbehov. Alla funktioner finns bakom ett gränssnitt.
"Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för organisationer inom den offentliga förvaltningen att skicka sin myndighetspost elektroniskt via Suomi.fi-meddelanden. I fortsättningen kommer funktionerna i Suomi.fi-meddelanden att finnas under ett gränssnitt och organisationen kan använda alla nödvändiga funktioner med en enda integration. Detta underlättar organisationerna i ibruktagandet av nya funktioner", berättar serviceägare Maria Juka-Lahdenperä vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Alla nya ibruktaganden via det nya gränssnittet
Det nya gränssnittet kräver inte omedelbart ändringar i gamla kopplingar som gjorts tidigare och organisationer som redan använder Suomi.fi-meddelanden behöver inte genast övergå till att använda det nya REST-gränssnittet. Alla nya ibruktaganden av Suomi.fi-meddelanden görs dock i fortsättningen endast via REST-gränssnittet. De gamla gränssnitten kommer att slopas i framtiden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kartlägger som bäst en lämplig tidsplan och övergångsperiod för att avstå från gamla gränssnitt.
"Vi rekommenderar dock redan nu att om er organisation gör ändringar i användningen av Suomi.fi-meddelanden lönar det sig att samtidigt övergå till att använda det nya REST-gränssnittet", uppmuntrar Juka-Lahdenperä.
Effektiv kommunikation och nya egenskaper
Det nya gränssnittet effektiviserar förmedlingen av Suomi.fi-meddelanden till mottagarna. Det gör det också enklare att korrigera eventuella fel i försändelsen.
"Förutom detta har vi infört nya funktioner i Suomi.fi-meddelanden som gör att tjänsten kan användas mångsidigare än tidigare. Vi har till exempel utvecklat påminnelsemeddelanden så att mottagaren får påminnelser om olästa meddelanden per meddelandet i fråga. Samtidigt har meddelandeinnehållet i påminnelserna förtydligats. I REST-gränssnittet har också införts en egenskap som kan koppla bort en påminnelse om till exempel meddelanden som producerats som mervärdestjänster och som mottagaren kan vänta på. Sådana kan till exempel vara olika kvitton eller bekräftelsemeddelanden som mottagaren inte nödvändigtvis behöver öppna i Suomi.fi-meddelanden. Denna nya funktion ersätter de notifikationsmeddelanden som tidigare användes i tjänsten", berättar Juka-Lahdenperä.
Det har också skett ändringar i leveranssättet för Suomi.fi-meddelandens statusuppgifter och meddelanden som slutanvändarna skickat. I fortsättningen kan man hämta statusmeddelanden för Suomi.fi-meddelanden som organisationen skickat och mottagarnas meddelanden med bilagor från REST-gränssnittet. Det är nu också möjligt att skicka en bevislig delgivning till mottagaren med en försändelse oberoende av om den tas emot elektroniskt eller på papper.
Via REST-gränssnittet erbjuds följande nya egenskaper:
- möjlighet att differentiera meddelandeinnehållet beroende på om Suomi.fi-meddelanden skickas till mottagaren i elektroniskt format eller som papperspost
- enhetligt leveranssätt i elektronisk kanal och vid bevislig delgivning som skickas som papperspost
- hantering av e-postaviseringar:
- möjlighet att dölja avsändarens namn i e-postmeddelandet
- möjlighet att lägga till text som organisationen personifierat i standardinnehållet i e-postmeddelandet om ett nytt inkommet meddelande
- möjlighet att per meddelande fastställa om mottagaren får en påminnelse om ett oläst meddelande
- möjligheterna att formulera elektroniska meddelanden. I fortsättningen kan följande format användas i elektroniska meddelanden:
- rubriker på två nivåer
- numrerade och icke numrerade listor
- fet stil
- textstycken (stöddes tidigare)
- länkar (stöddes tidigare)
- I utskrifts-, kuverterings- och distributionstjänsten för Suomi.fi-meddelanden (TKJ) finns färgutskrift och horisontella sidor som tidigare fanns i WS-gränssnittet. En annan nyhet är möjligheten till ensidig utskrift.
Mer information
Läs mer om de nya och gamla funktionerna i REST-gränssnittet för Suomi.fi-meddelanden på webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare: https://kehittajille.suomi.fi/tjanster/meddelanden/funktioner
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kundtjänst för organisationer, [email protected], tfn 0295 535 115 (telefontjänsten är öppen vardagar kl. 9–15)
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation