Omaisen kuolemaan liittyvän palvelupolun muotoilu käynnistyi ekosysteemifoorumissa
Väestörekisterikeskus, maistraatit, Verohallinto ja joukko muita sidosryhmiä kokoontui yhteen miettimään, kuinka omaisen kuolemaan liittyvää byrokratiaa ja palveluita saisi kevennettyä kansalaisen näkökulmasta.
Omaisen menehtyessä hoidettavien asioiden määrä on suuri ja hajautunut usealle yksityiselle ja julkiselle toimijalle. Mukana oli edustajia myös mm. oikeus- ja valtiovarainministeriöistä, pankeista, oikeusavusta sekä hautaustoimistoista.
Ekosysteemifoorumi sai alkunsa maistraattien omaisen kuolemaan liittyneestä kehitysprojektista, jonka tuloksena syntyi hahmotelma omaisen kuoleman asiakaspolusta. Polkua on työstetty eteenpäin Verohallinnon, Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien yhteistyönä. Nyt mukaan otettiin kirjo sidosryhmiä ja yhteistyökumppaneita, jotta muotoilutyötä voitaisiin jatkaa koko ekosysteemi huomioiden.
Tilaisuuden tarkoituksena oli tarkastella omaisen kuolemaa ja siihen liittyviä asioita ekosysteemiajattelun näkökulmasta ja asiakaslähtöisesti. Aamupäivän aikana osallistujat kartoittivat palvelupolkuun tarvittavia muutoksia ja pohtivat, miten palvelupolkua pitäisi lähteä kehittämään viranomaisten, lainsäätäjien ja yksityisten toimijoiden yhteistyöllä. Tilaisuudessa sovittiin, että työtä lähdetään edistämään ainakin kuoleman ennakoinnin, testamentin ja perunkrijoituksen teemojen kautta. Katso täältä D9-tiimin tekemä kooste tilaisuuden sisällöstä ja annista (pdf).
Tilaisuuden järjesti Väestörekisterikeskuksen D9-tiimi yhdessä Verohallinnon kanssa. Väestörekisterikeskus ja Verohallinto keskustelevat kesäkuussa, miten verkoston työtä lähdetään edistämään. Työtä on tarkoitus jatkaa syksyllä ja kutsua yhteistyökumppaneita mukaan vielä laajemmin.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation