Mobiilivarmenteen käyttö kannattaa – Digiasioinnin nopea kasvu korostaa luotettavan tunnistautumisen merkitystä
Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut julkishallinnon sähköisten palveluiden tunnistusvälityksen vahvan tunnistamisen luottamusverkostosta ja tehnyt pankkien kanssa sopimukset pankkitunnusten käytöstä tunnistautumisvälineenä. Sopimusten myötä kansalaiset voivat jatkossakin tunnistautua julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin mobiilivarmenteella ja pankkitunnuksilla. Lisäksi palveluihin voi tunnistautua Poliisin myöntämässä henkilökortissa olevalla kansalaisvarmenteella.
Telia valikoitui kilpailutuksessa kumppaniksi mobiilivarmenteilla ja Osuuspankin pankkitunnisteilla tehtävien tunnistautumisten välittämisessä.
”Sopimus mobiilivarmenteiden käytöstä tunnistautumisvälineenä on osa laajempaa tunnistusratkaisujen kokonaisuutta. Telian kanssa tehdyssä sopimuksessa on sovittu Telian, Elisan ja DNA:n mobiilivarmenteiden sekä Osuuspankin pankkitunnusten välityksestä. Suomalaiset tunnistautuvat Suomi.fi-tunnistuksen kautta satoihin palveluihin vuosittain noin 100 miljoonaa kertaa. Telian välittämät tunnistustapahtumat käsittävät noin 38% Suomi.fi-tunnistautumisista. Suosituimpia palveluja, joihin Suomi.fi-tunnistuksella kirjaudutaan, ovat vero.fi, omakanta.fi, poliisi.fi sekä kaupunkien ja kuntien terveyspalvelut”, kertoo Väestörekisterikeskuksen palvelutuotannosta vastaava johtaja Timo Salovaara.
”Tämä on ensimmäinen merkittävä sopimus, joka perustuu valtion luottamusverkoston toimintaan. Valtio saa sen avulla merkittäviä kustannussäästöjä ja vaivattomampia palveluita”, Telian liiketoimintapäällikkö Mika Loukola kertoo.
Mobiilivarmenteen käyttö kasvussa
Telian Mika Loukola arvioi, että mobiilivarmenteen käyttö digitaaliseen tunnistautumiseen kasvaa voimakkaasti lähivuosina. Hän ennakoi, että sen osuus nousee nykyisestä neljästä prosentista lähes 10 prosenttiin kahden vuoden kuluessa.
”Digitaalisten palveluiden käytön kasvaessa on järkevää, että ihmisillä olisi mahdollisissa poikkeustilanteissa käytössä useampia vaihtoehtoisia tapoja tunnistautumiseen”, Loukola korostaa.
”Mobiilivarmenne on kuluttajille helppo, nopea ja turvallinen tapa tunnistautua, sillä se toimii kaikissa puhelimissa ja on kaikkien saatavilla. Käyttäjällä ei siis tarvitse olla älypuhelinta, vaan mobiilivarmenne toimii myös yksinkertaisemmissa puhelinmalleissa. Mobiilivarmenne sijaitsee kännykän SIM-kortissa ja se toimii Telian, Elisan ja DNA:n liittymissä. Käyttäjän tarvitsee vain ottaa yhteyttä omaan operaattoriinsa ja sopia mobiilivarmenteen käyttöönotosta. Lisäksi mobiilivarmenne on palveluntarjoajille ylivoimaisesti edullisin tapa tarjota luotettava tunnistautuminen sähköisiin asiointipalveluihin”, Loukola perustelee.
Telian toiveena on, että myös muiden pankkien tunnistusvälineiden välitys sisältyisi hankintasopimukseen, kun hankinta tulee jälleen ajankohtaiseksi. Tällöin Väestörekisterikeskuksen ei tarvitsisi tehdä sopimuksia yksittäin, vaan tunnistautuminen hoituisi helposti yhden järjestelmän kautta. Tämä myös alentaisi entisestään valtion kustannuksia.
”Maailma on vauhdilla menossa suuntaan, jossa yritysten ja yhteisöjen on luontevaa asioida yhden tunnistustapahtumia välittävän yrityksen kanssa. Telia pystyy isona operaattorina tarjoamaan vahvan tunnistuksen Suomen lisäksi Pohjoismaissa ja Baltiassa vielä tämän vuoden aikana, eikä kehitys suinkaan pysähdy siihen”, Loukola kertoo.
Väestörekisterikeskuksen palvelutuotannosta vastaava johtaja Timo Salovaara kertoo, että Väestörekisterikeskus kartoittaa parhaillaan vaihtoehtoja, kuinka tunnistautuminen julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin olisi tarkoituksenmukaisinta järjestää vuoden 2020 jälkeen, kun nyt solmitut sopimukset päättyvät.
”Selvityksen tarkoituksena on tunnistaa tarve ja keinot päivittää tunnistusinfrastruktuurimme vastaamaan nykypäivän mahdollisuuksia ja vaatimuksia. Samalla haluamme varmistaa, että tulevaisuudessa käytössä olevat tunnistusratkaisut ovat mahdollisimman saavutettavia ja helppokäyttöisiä kaikille käyttäjille.”
”Osana selvitystä kartoitetaan myös, kuinka sähköisten tunnistusvälineiden valikoimaan saataisiin mukaan sellainen tunnistustapa, jota voitaisiin hyödyntää ulkomaalaisten tunnistamiseen. Tarvetta tunnistustavalle olisi erityisesti Euroopan Unionin eIDAS-asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä maissa eli esimerkiksi henkilöillä, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta eikä eIDAS-asetuksen soveltamispiirissä olevan valtion myöntämää tunnistusvälinettä. Selvityksen on määrä valmistua tammikuussa 2019”, jatkaa Salovaara
Lisätiedot
Väestörekisterikeskus, johtaja Timo Salovaara, p. 0295 535 303, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Telia, liiketoimintapäällikkö Mika Loukola, p. 040 302 2238, mika.loukola[at]teliacompany.com
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation