Suomi.fi-valtuudet
CGI:n OMNI360-potilastietojärjestelmässä lapsen tai toisen aikuisen puolesta voi asioida turvallisesti
Ajantasaisuus. Luotettavuus. Turvallisuus. Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä se, että terveydenhuollon ammattilaisten hallinnollinen työ keventyy. Siinä keskeiset hyödyt Valtuudet-palvelusta CGI:n OMNI360-potilastietojärjestelmän asiakkaille.
Terveystietojen ollessa kyseessä tietoturva on ensisijainen. ”Merkittävin ominaisuus terveydenhuollon organisaatioiden näkökulmasta on tarjota vanhemmille turvallinen asiointimahdollisuus alaikäisen puolesta. Valtuudet-palvelussa on aina ajantasainen tieto huostaanotosta, turvakiellosta tai vanhempien välisestä huollonjaosta. Siten terveydenhuollon ammattilaiset voivat olla varmoja, että tällä henkilöllä on oikeus nähdä lapsen terveystietoja”, kertoo projektipäällikkö Marika Viuhko. Hän vastaa CGI:llä terveydenhuollon eAsioinnin käyttöönotoista.
”Jos huostaanotetun lapsen osoitetietoihin pääsisi käsiksi aikuinen, jolla ei ole oikeuksia nähdä tämän tietoja, lapsen turvallisuus saattaisi pahimmillaan vaarantua”, Viuhko lisää.
Väestötietojärjestelmästä saatavien huoltajuustietojen lisäksi asiointipalvelu voi itse asettaa ikärajan alaikäiselle, jonka puolesta valtuudella voi asioida.
Terveydenhuollon ammattilaiselta säästyy työaikaa – Asiakkaalle asiointi on jouhevaa ja helppoa
Valtuudet-palvelu tarkistaa lapsen huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä. Tämä tekee asioinnista jouhevaa ja helppoa. Vanhemmat voivat saman tien varata lapselle aikoja eAsiointi-portaalista tai lähettää sen kautta kysymyksiä neuvolaan ja tarkastella lapsen laboratoriotuloksia. ”Erikseen ei tarvitse lähteä terveysasemalle tekemään sopimusta lapsen puolesta asioinnista.”
Helppoa valtuuksien käsittely on myös terveydenhuollon ammattilaisille. Heidän ei tarvitse huolehtia valtuuksien ja niiden voimassaoloaikojen tallentamisesta järjestelmään sekä valtakirjojen arkistoinnista. Terveydenhuollon ammattilaisten aikaa säästyy siihen tärkeimpään – asiakastyöhön.
OMNI360-potilasjärjestelmä mahdollistaa asioinnin myös toisen aikuisen ja ikäihmisen puolesta
Suomi.fi-valtuuksissa myös aikuinen voi antaa luottohenkilölleen valtuuden hoitaa kaikkia terveysasioitaan puolestaan. Palvelussa hän voi itse hallita valtuuksiaan ja esimerkiksi antaa valtuuden määräajaksi tai vaikka peruuttaa sen. Muutokset valtuuksissa päivittyvät välittömästi OMNI360-järjestelmään ja muihin Valtuuksia hyödyntäviin terveydenhuollon järjestelmiin.
OMNI360-potilastietojärjestelmä mahdollistaa asioinnin myös niiden henkilöiden puolesta, joilla ei ole sähköisiä tunnistusvälineitä tai digitaitoja, sillä valtuuttaa voi myös paperisella valtakirjalla. ”CGI:n OMNI360 mahdollistaa näin terveydenhuollon sähköisen asioinnin entistä suuremmalle joukolle ihmisiä.”
Helppokäyttöisyys ja vankka tietosuoja saa kiitosta
eAsiointi-portaaliin kirjaudutaan vahvalla Suomi.fi-tunnistuksella. Suomi.fi-valtuudet integroitiin CGI:n järjestelmiin kesällä 2019. Ensimmäiset asiakkaat ottivat sen käyttöön vuoden 2020 alkupuolella. Viuhkon mukaan kaikki on sujunut hyvin ja asiakkailta on tullut hyvää palautetta. Erityisesti helppokäyttöisyys ja hyvä tietosuoja saa kiitosta.
”Valtuuksista on vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa. Palvelu on antanut merkittävän lisäarvon eAsioinnin kehittämiselle ja keventänyt CGI:n tuotekehitystä valtuuttamisen osalta. Seuraamme herkällä korvalla asiakastoiveita ja mahdollisia uusia käyttökohteita.”
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation