Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
”Att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden sparar tid för både allmänheten och myndigheterna då Suomi.fi-meddelanden går snabbt och säkert till rätt mottagare. Samtidigt minskar det kostnaderna och miljökonsekvenserna i anslutning till hanteringen av papperspost. Målet är att allt fler medborgare smidigt och säkert övergår till digital myndighetskommunikation", berättar projektchef Annette Hotari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Hur ändrar förslaget om ibruktagande identifikationen?
I ändringen som sker den 12 maj 2025 tas Suomi.fi-meddelanden inte automatiskt i bruk för någon, utan användaren kan själv besluta om ibruktagandet.
Förslaget om aktiveringen visas för myndiga som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden.
Förslaget till ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden visas alltid då personen gör en stark autentisering i den offentliga förvaltningens e-tjänst med Suomi.fi-identifikation.
För ibruktagandet krävs att e-postadressen meddelas och bekräftas inom en timme. Användaren får en notifikation per e-post när hen har fått ny post till Suomi.fi-meddelanden.
Om användaren vill kan hen hoppa över ibruktagandet av Suomi.fi-meddelanden och fortsätta identifiera sig på normalt sätt. Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk även senare.
Illustration av hur identifieringen i den offentliga förvaltningens e-tjänster förändras från och med den 12 maj 2025:
Hur kan man läsa elektroniska meddelanden?
- Myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden kan läsas i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och gå till "Suomi.fi-webbtjänsten"
- Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
- En användare får alltid en notifikation till den e-postadress som hen angett i tjänsten när ett nytt meddelande kommer till Suomi.fi-meddelanden Notifikationerna om inkomna Suomi.fi-meddelanden visas även i Suomi.fi-mobilapplikationen, om applikationen har tagits i bruk.
- Användaren kan senare återgå till att ta emot papperspost genom att ändra inställningarna för Suomi.fi-meddelanden. Anvisningar finns i Suomi.fi-webbtjänsten.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk på https://www.suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
Ytterligare information
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef Annette Hotari, tfn 0295 535 028, [email protected]
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tjänsteägare för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä, tfn 0295 535 334, [email protected]
Länkar
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-identifikation: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/identifikation/vad-ar-suomifi-identifikation
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
Suomi.fi-meddelanden kan tas i bruk genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden får man i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har tjänsten i bruk.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid meddelandena åter skickas som papperspost. Om den som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation