Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
– Suomi.fi-meddelanden meddelar redan nu sina användare om nya inkomna meddelanden. Användaren får en notifikation om det nya elektroniska meddelandet till den e-postadress som hen har uppgett i Suomi.fi-meddelanden. Om du har tagit Suomi.fi-applikationen i bruk, skickar också den en notifikation om nya inkomna meddelanden. Den notifikation som nu läggs till i samband med identifieringen är ytterligare ett sätt att upptäcka olästa meddelanden, så att inte viktiga meddelanden förbises, berättar serviceägare för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Information om ett nytt meddelande visas i samband med autentisering när meddelandet har kommit efter det senaste besöket i Suomi.fi-meddelanden. Meddelandet visas inte längre när användaren har besökt Suomi.fi-meddelanden efter att meddelandet kommit, även om meddelandet är oläst.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt
År 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av myndighetspost träder i kraft, aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte tidigare har tagit tjänsten i bruk. Suomi.fi-meddelanden aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 efter att lagen trätt i kraft i någon myndighets elektroniska tjänst. I samband med identifieringen informeras personen om att Suomi.fi-meddelanden tas i bruk och ombeds uppge en e-postadress dit notifikationer om nya meddelanden i Suomi.fi-meddelanden skickas. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Ändringen gäller inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt. De får fortfarande den post som myndigheterna skickar som papperspost.
Efter förändringen kan användaren, om hen så önskar, gå tillbaka till att ta emot papperspost. Man kan återgå till papperspost i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst.
– Det är först efter att Suomi.fi-meddelanden har aktiverats 2026 när lagen har trätt i kraft och den elektroniska postlådan har skapats som man kan återgå till att ta emot papperspost. Valet gäller i sex månader åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt, berättar Juka-Lahdenperä.
Praktiska anvisningar för Suomi.fi-meddelanden:
Besök Suomi.fi-meddelanden regelbundet så att alla viktiga meddelanden blir lästa.
Suomi.fi-applikationen och e-postaviseringar hjälper dig att genast upptäcka nya meddelanden.
Suomi.fi-applikationen finns i appbutikerna.
Gå aldrig vidare till Suomi.fi-meddelanden via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande eller via någon annan länk. Om du använder Suomi.fi-meddelanden i en webbläsare på en dator eller telefon, är det bäst att själv skriva in suomi.fi/meddelanden i webbläsarens adressfält. Använd inte sökmotorernas resultat eller andra länkar som kan leda till fel webbplats.
Så här ser notifikationen ut som visas i samband med Suomi.fi-identifikationen om att du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden.
Mer information
Rådgivning om Suomi.fi-tjänster: tfn 0295 0000
Mer information om övergången till digital myndighetspost
Mer information: Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Mer information till medierna
Maria Juka-Lahdenperä, serviceägare för Suomi.fi-meddelanden, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected]
Annette Hotari, projektchef för Prioritera Digitalt, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected]
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är medborgarnas elektroniska postlåda för myndighetspost. Till postlådan kommer post från flera olika myndigheter och den ersätter pappersposten. I fortsättningen kommer många viktiga brev att finnas i en och samma tjänst.
Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Den som använder Suomi.fi-mobilapplikationen får också notifikationen direkt via applikationen.
Att övergå till att ta emot elektronisk myndighetspost i stället för papperspost kräver ändringar i de egna rutinerna: det är bra att kolla den elektroniska postlådan på samma sätt som en fysisk postlåda.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation