Den digitala identitetsplånboken erbjuder smidighet och datasäkerhet i finländarnas vardag – den nya applikationen tas i bruk i slutet av 2026
Finländarna får i bruk en ny applikation som gör det lättare att uträtta ärenden med både myndigheter och privata tjänsteleverantörer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) utvecklar som bäst en europeisk digital identitetsplånbok som samlar officiella intyg och erbjuder ett säkert sätt att identifiera sig och dela information digitalt. Applikationen som används i smarttelefonen publiceras i slutet av 2026 och dess egenskaper utvidgas stegvis.
Den europeiska digitala identitetsplånboken utvecklas som en del av verkställandet av Europeiska unionens förnyade eIDAS-förordning under finansministeriets ledning. Plånboksapplikationen fungerar som ett verktyg för stark autentisering inom hela EU. Via den kan användaren också till exempel göra elektroniska signaturer och utnyttja olika intyg då hen uträttar ärenden digitalt och på plats.
– Applikationen ersätter inte fysiska dokument, utan kan användas vid sidan av dem, avgiftsfritt och frivilligt, berättar MDB:s ledande sakkunnig Anssi Ahlberg.
Säkerhet och smidighet i vardagen som prioritet
Syftet med den digitala identitetsplånboken är att göra medborgarnas vardag smidigare genom att samla olika intyg på ett ställe. Intygen kan användas i stället för fysiska kort och intyg när man uträttar ärenden med myndigheter och senare även med aktörer inom den privata sektorn.
Det centrala syftet med plånboken är också att främja användarnas informationssäkerhet och dataskydd. Användaren bestämmer själv vilka uppgifter hen vill föra in i plånboken och för vilka ärenden hen vill dela dem. Användaren är själv den enda som har tillgång till de uppgifter som förts in i plånboken och när hen använder plånboken ser hen alltid vilka uppgifter som delas och till vem. Uppgifterna om plånbokens användare sparas inte heller i ett centraliserat register, så användarnas uppgifter är säkra till exempel vid omfattande dataintrång.
Vid elektronisk identifiering är plånboken en metod för stark autentisering vid sidan av bankkoder, mobilcertifikat och medborgarcertifikat. Vid identifiering i myndighetstjänster fungerar plånboken på samma sätt i alla EU-länder.
Elektroniska intyg vid sidan av fysiska kort
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som tillhandahåller identitetsplånboken bygger upp det tekniska genomförandet av plånboken, vars centrala egenskap vid sidan av identifiering och elektroniska signaturer är möjligheten att utnyttja olika intyg. De egentliga intygen utvecklas och beviljas dock av samma aktörer som fysiska kort eller intyg.
Avsikten är att samtidigt som plånboken publiceras i december 2026 också publicera ett digitalt identitetsbevis som kan användas i plånboken och som Polisstyrelsen producerar tillsammans med MDB. Det digitala identitetsbeviset som beviljas av polisen kommer att vara ett officiellt dokument som kan jämställas med pass och identitetskort. Med det digitala identitetsbeviset kan användaren styrka sin identitet eller ålder utan att till exempel dela sitt namn eller sin exakta födelsetid när hen bevisar att hen är myndig. Det fungerar dock inte som resedokument på samma sätt som ett traditionellt pass.
Under de närmaste åren är det också meningen att Traficoms digitala körkort ska tas med i plånboken. Utvecklingen av körkortet väntar för närvarande på godkännande av EU:s körkortsdirektiv och definition i nationell lagstiftning. Traficom följer aktivt med hur direktivet framskrider och förbereder sig på att verkställa det i Finland.
Även andra organisationer inom den offentliga sektorn producerar intyg för plånboken enligt sina egna tidtabeller, och dessutom kan aktörer inom den privata sektorn skapa intyg för plånboken enligt sina egna möjligheter och tidtabeller.
Nya möjligheter för organisationer – ett fungerande plånboksekosystem skapas tillsammans
Organisationer inom den privata och offentliga sektorn kan utnyttja den europeiska digitala identitetsplånboken antingen genom att använda den eller producera intyg till den. Plånboken erbjuder ett säkert och enhetligt sätt att dela och ta emot officiella intyg samt identifiera medborgare i hela EU.
För dem som utnyttjar intygen blir det möjligt att med plånboken till exempel kontrollera användarens ålder eller identitet utan tunga systeminvesteringar.
För dem som producerar intygen erbjuder plånboken ett effektivt och inom EU enhetligt sätt att uträtta ärenden och minskar det manuella arbetet och pappersprocesserna.
– De som utfärdar och utnyttjar intygen bildar ett plånboksekosystem som förutom plånbokens användare gynnar alla parter. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata uppmuntrar organisationer att utnyttja plånboken, eftersom den erbjuder mest förmåner när den har ett brett utbud av intyg, berättar Ahlberg.
Utvecklingen av den europeiska digitala identitetsplånboken är i full gång vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och vid de ämbetsverk som producerar intyg. Vi bjuder också med andra organisationer i arbetet så att vi tillsammans kan erbjuda ett omfattande utbud av intyg och andra funktioner så snart som möjligt efter att den europeiska digitala identitetsplånboken blivit tillgänglig för finländarna i slutet av 2026.
Mer information:
Anssi Ahlberg
Ledande sakkunnig och projektchef
Pekka Rehn
Överdirektör
Europeiska digitala identitetsplånboken på MDB:s webbsida
Offentlig arbetsyta för den europeiska digitala identitetsplånboken
Beställ inbjudningar till informationstillfällen och kliniker samt vårt kundbrev
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation