Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee henkilöasiakkaitaan puhelimitse, verkossa ja paikan päällä. Käyntiasioinnin suosio on laskenut jo pitkään suhteessa muihin asiointikanaviin. Vuonna 2024 asioinnista noin 94 prosenttia tapahtui muiden kanavien kautta kuin käyntiasioinnissa.
Palvelutarve on keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin
Viime vuoden aikana yli 60 prosenttia kaikesta Digi- ja väestötietoviraston käyntiasioinnista tapahtui Helsingissä. Myös muutoin asiointi keskittyi suuriin kaupunkeihin: kaikkiaan lähes 90 prosenttia käyntiasioinnista tapahtui 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa.
– Käyntiasiointipalvelujemme on nykyisessä taloustilanteessa perusteltua sijoittua jatkossa niille paikkakunnille, joilla on eniten palvelutarvetta, sanoo ylijohtaja Pekka Rehn Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietoviraston suunnitelman mukaan käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla nykyisessä laajuudessaan kesäkuun loppuun asti. Sen jälkeen käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa. Osa näistä toimipaikoista alkaisi vielä vuoden 2025 aikana tarjota uudenlaista etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa asioinnin Digi- ja väestötietoviraston kanssa siten, että asiakaspalvelija sijaitsee eri paikkakunnalla.
– Suunnitelmamme mukaan paikan päällä voisi asioida kesäkuun 2025 jälkeen Digi- ja väestötietoviraston toimipaikoissa Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Suunnitelman mukaan siirrymme tarjoamaan etäpalvelua vuoden 2025 lopussa pienimmän palvelutarpeen paikkakunnilla eli Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Seinäjoella, Pekka Rehn kertoo.
Harva asia vaatii käyntiä paikan päällä virastossa
Useimmat asiat voi hoitaa ilman käyntiä Digi- ja väestötietovirastossa. Asiointimahdollisuuksia ja neuvontaa on tarjolla puhelimitse ja verkossa voi hoitaa useimmat asiat. Palvelut, jotka edellyttävät henkilökohtaista käyntiä paikan päällä ovat vihkiminen, tietyt julkisen notaarin palvelut ja ulkomaalaisten rekisteröinti. Vihkijän voi lisäksi tilata maksua vastaan haluamaansa paikkaan Suomessa.
Digi- ja väestötietovirasto on aiemmin tarjonnut tilapäisissä käyntiasiointitarpeissa pop up -palvelua, kun suurella asiakasjoukolla on ollut sama asiointitarve samanaikaisesti esimerkiksi oppilaitoksissa. Pop up -palvelua on tarkoitus jatkaa, jos sille on kysyntää.
Muutoksen taustalla valtionhallinnon säästöt
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston toimintamenoihin käytettävä rahoitus on vuosina 2025–2027 noin viidenneksen pienempi kuin vuonna 2024. Muuttamalla palvelu- ja toimipaikkaverkostoa virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen suunnittelua on ohjannut palvelutarpeen arvioinnin ja valtionhallinnon säästöjen lisäksi myös valtion toimitilastrategia, jonka toteuttamiseen Digi- ja väestötietovirasto on sitoutunut.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat henkilöstön keskittämiseksi 12 paikkakunnalle
Digi- ja väestötietovirasto suunnittelee, että osana palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutosta viraston nykyinen henkilöstö sijoittuisi 12 paikkakunnalle, joita ovat Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa. Tästä johtuen virasto aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Suunnitelmaan ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Digi- ja väestötietovirasto tekee päätöksen palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksista yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä. Neuvottelut kestävät enintään kuusi viikkoa.
Lisätietoa:
Ylijohtaja Pekka Rehn
[email protected]
Digi- ja väestötietoviraston vaihde palvelee numerossa 0295 536 000.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation