Förnyelse av Suomi.fi-fullmakter: Nu blir det smidigare att uträtta ekonomiska ärenden för personer som står under intressebevakning och som utfärdat en intressebevakningsfullmakt
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu på egen hand utfärda nya fullmakter för att uträtta huvudmannens eller fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden samt kontrollera och annullera fullmakter som huvudmannen eller fullmaktsgivaren tidigare utfärdat i Suomi.fi-fullmakter.
Intressebevakarna och intressebevakningsfullmaktstagarna behöver inte längre skicka in ansökningar om fullmakter som gäller ekonomiska ärenden
Hittills har det krävts en separat fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att annullera fullmakter eller lägga till nya fullmakter.
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare sköter i fortsättningen fullmakterna på egen hand i Suomi.fi-tjänsten. Från att ansöka om fullmakt hänvisas intressebevakningsfullmaktstagarna och intressebevakarna till att uträtta ärenden på egen hand.
Reformen gör det snabbare och smidigare att uträtta ärenden
Reformen förtydligar hanteringen av fullmakter och gör det snabbare och smidigare att uträtta huvudmannens eller fullmaktsgivarens ärenden.
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmaktstagare kan nu:
- Kontrollera vem huvudmannen eller fullmaktsgivaren har utfärdat fullmakter till för att uträtta ekonomiska ärenden
- Annullera ärendefullmakter för att uträtta ekonomiska ärenden
- Utfärda nya fullmakter för att uträtta ekonomiska ärenden för huvudmannens eller fullmaktsgivarens räkning
- Godkänna begäran om fullmakt som någon annan part har skickat för att uträtta huvudmannens eller fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden.
Den som utfärdar fullmakt ansvarar för hur de övriga parterna uträttar ärenden med de fullmakter som hen utfärdat.
Ändringarna i Suomi.fi-fullmakter träder i kraft genast. Fullmakterna kan administreras inom ramen för den behörighet som har getts till intressebevakaren i intressebevakningsbeslutet eller intressebevakningsfullmakten. Reformen gäller dock inte till exempel fullmakter i hälso- och socialärenden eller andra personrelaterade ärenden.
Länka kundanvisningarna till de förnyade anvisningarna i Suomi.fi
Reformen kräver inga åtgärder av e-tjänsterna, men det lönar sig att granska och uppdatera kundanvisningarna i detta sammanhang.
Anvisningar på Suomi.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation