Asiakastarina: Ympäristöministeriö hyödyntää Yhteentoimivuusalustaa rakennetun ympäristön tiedonhallinnassa
Ympäristöministeriö on ollut pitkään kiinnostunut yhteentoimivuuden edistämisestä. Se lähtikin ensimmäisten joukossa mukaan tuottamaan ja jakamaan tietoa Yhteentoimivuusalustalla.
Ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen Ryhti-hankkeessa määritellään ja rakennetaan uutta Rakennetun ympäristön tietojärjestelmää, johon on tarkoitus koota muun muassa kunnista kaava- ja rakentamislupatietoja. Tähän valmistautuminen edellyttää paljon yhteentoimivuustyötä, jota ministeriö yhdessä yksityisten ja julkisten organisaatioiden kanssa on tehnyt jo vuoden 2019 lopusta lähtien. Yhteistyötä varten on koottu rakennetun ympäristön asiantuntijoista koostuva Semanttisen yhteentoimivuuden teemaryhmä, jossa kaikki Ryhti-hankkeen sanasto-, tietomalli- ja koodistoprojektit käydään läpi ja sovitaan yhteisistä määrityksistä.
Yhteiset sanastot, koodistot ja tietomallit luovat pohjaa yhteentoimivuudelle
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Yhteentoimivuusalustan maksutta sekä julkisen että yksityisen sektorin käyttöön.
Ympäristöministeriö on ottanut käyttöön kaikki Yhteentoimivuusalustan työkalut eli Sanastot, Koodistot ja Tietomallit.
Sanastot-työkalussa tehdään tällä hetkellä muun muassa kaavoitus- ja rakentamislakiin sekä Rakennetun ympäristön tietojärjestelmään liittyvää sanastotyötä.
Koodistot-työkaluun tuotetaan uusia koodistoja käytännössä jokaisen tietomalliprojektin yhteydessä aina silloin, kun siellä jo nykyisin olevat koodistot eivät sovellu tietomallissa käytettäviksi.
Tietomallit-työkalu toimii kulmakivenä rakennetun ympäristön yhteentoimivuuden määrityksille. Ympäristöministeriö on käynnistänyt jo kymmeniä tietomalliprojekteja, joissa määritellään tarkemmin jotain tiettyä kulmaa rakennetun ympäristön laajasta tietokentästä. Nämä tietomallit toimivat pohjana muun muassa Rakennetun ympäristön tietojärjestelmän määrittelylle.
Hyvät käyttökokemukset ovat johtaneet Yhteentoimivuusalustan laajempaan käyttöön ympäristöministeriössä
Ympäristöministeriö oli ensimmäisten joukossa ottamassa Yhteentoimivuusalustaa käyttöön, joten alustan käyttäjäksi siirtymisessä päästiin luomaan käytänteitä aivan alusta alkaen. Työtä tehtiin aktiivisesti valtiovarainministeriön ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa koskien esimerkiksi erilaisia tietoalueen työn käynnistämiseen liittyviä linjauksia.
Yhteentoimivuuden yhteistyöverkoston luomiselle tai sen käsittelyprosesseille ei ollut valmista toimintamallia, joten ympäristöministeriö pääsi luomaan uudet käytännöt yhteistyössä alan kanssa. Ympäristöministeriö on myös aktiivisesti jalkauttanut Yhteentoimivuusalustan käyttöönottoa organisaationsa sisällä sekä rakennetun ympäristön alalla. Yhteentoimivuusalustan käyttäminen on edellytyksenä lähes kaikissa rakennetun ympäristön tiedonhallintaan liittyvissä projekteissa.
Aika pian Yhteentoimivuusalustan käyttöönoton jälkeen ympäristöministeriössä huomattiin, että laajempaa yhteentoimivuutta on hankala tavoittaa laatimalla yksittäisiä tietomalleja yksittäisistä tietovarannoista ja pyrkiä harmonisoimaan näitä kahta tietomallia keskenään. Siksi onkin tarpeellista luoda ja ylläpitää Yhteentoimivuusalustan Tietomallit-työkaluun rakennetun ympäristön tietokomponenttikirjastoa, jonne kootaan yhteisesti sovitut tietomääritykset valmiiksi harmonisoituina tietokomponentteina. Aina kun tietomalliprojekti valmistuu, Semanttisen yhteentoimivuuden teemaryhmä käy läpi projektin tuotokset ja varmistaa, että tietomalli pohjautuu yhteisiin määrityksiin. Lisäksi sovitaan uusista tietokomponenteista, jotka viedään osaksi Rakennetun ympäristön tietokomponenttikirjastoa. Tällä tavoin valmiiden tietomääritysten varanto kasvaa jokaisen projektin myötä ja siitä saadaan erinomainen pohja sekä uusien tietomallien laatimista että tietomääritysten harmonisointityötä varten.
Pidemmällä tähtäimellä tavoitteena onkin harmonisoida – eli päivittää – aiempia tietomäärityksiä vastaamaan näitä yhteisiä tietokomponenttikirjastosta löytyviä määrityksiä. Harmonisointityö on pitkäkestoista ja hidasta, mutta se on väylä tietojen semanttiseen yhteentoimivuuteen.
Yhteentoimivuusalustan hyötyjä ympäristöministeriölle
Ympäristöministeriö tavoittelee Yhteentoimivuusalustan käyttöönoton myötä muun muassa seuraavanlaisia hyötyjä:
- Aineistot löytyvät yhdeltä alustalta ja ne ovat helposti hyödynnettävissä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tämä säästää aikaa eikä tietoa tarvitse etsiä.
- Aineistot ovat määrämuotoisia ja vertailtavia ja niitä voidaan hyödyntää uusien määritysten pohjina (esimerkiksi tietomallit) uusissa hankkeissa.
- Tietojärjestelmäkehityshankkeissa säästyy aikaa ja rahaa, kun aineistot ovat yhdellä alustalla ja rajapintakuvausten loogiset tietomallit valmiina tai helposti muunnettavissa käyttöön otettavaksi.
- Yhteentoimivuusalustan myötä tietojen kuvauksia ei tarvitse ylläpitää esim. Exceleissä tai muissa kilpailevia palveluissa.
- Yhteentoimivuusalustalla jaetut harmonisoidut ja yhteisesti käytettävät aineistot mahdollistavat tulevaisuudessa erilaisia tulevaisuuden palveluita, joissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja mahdollistaa yhden luukun palveluita eri alueilla.
Hyvät käytänteet ja käytettävissä olevat aineistot ovat hyödyksi myös uusille käyttäjille
Ympäristöministeriön tekemää suunnittelutyötä ja kehittämisen mallia voidaan käyttää pohjana minkä tahansa organisaation omalle suunnittelutyölle. Jokaisen uuden aineistoja alustalle tuovan organisaation ei tarvitse lähteä liikkeelle tyhjästä.
Myös muut organisaatiot voivat hyödyntää rakennetun ympäristön aineistoja, jotka on jaettu käyttöön Yhteentoimivuusalustan kautta. Aineisto on jo varsin kattava ja työ jatkuu vielä vuosia eteenpäin.
Ympäristöministeriö jatkaa rakennetun ympäristön tiedon digitalisaatiota ja aikoo hyödyntää Yhteentoimivuusalustaa myös tulevaisuuden hankkeissa.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation