Joustava ja luotettava digitaalinen Suomi rakentuu yhteistyössä – tuoreita esimerkkejä
Julkisten palveluiden digitalisointi etenee tällä hetkellä vauhdikkaasti pääministeri Kataisen hallituksen vuosina 2012-2015 viitoittamaan suuntaan. Ohjelma linjaa, että toimintatapoja uudistamalla julkiset palvelut rakennetaan käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi. Tavoitteena on, että julkinen hallinto mm. kysyy samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran sekä varmistaa tietojen sujuvan siirtymisen viranomaisten välillä.
Kansallisella palveluarkkitehtuurilla, jonka käyttöpalvelun Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa, on tässä merkittävä rooli. Ohjelmassa luodaan kansallinen palveluväylä (tiedon välityskerros), kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat yhteiset palvelunäkymät, uusi kansallinen sähköinen tunnistusratkaisu sekä kansalliset ratkaisut organisaatioiden ja luonnollisten henkilöiden roolien ja valtuutusten hallintaan.
”Valtorilla on keskeinen rooli hallinnon digitalisaation edistäjänä ja sujuvien sähköisten palvelujen mahdollistajana. Suomi.fi-tunnistamisen ja väestötietojärjestelmän konesali- ja käyttöpalvelujen tuottajana huolehdimme, että palvelut ovat kansalaisten käytettävissä missä ja milloin tahansa”, sanoo Valtorin toimitusjohtaja Pasi Lehmus.
Sähköisen tunnistusratkaisun, Suomi.fi-tunnistamisen, osalta on tänä syksynä otettu tärkeitä edistysaskeleita. Lokakuussa Suomi.fi-tunnistaminen otettiin käyttöön TE-palveluiden sähköisessä asioinnissa. TE-palveluissa on noin 0,5 miljoonaa tunnistustapahtumaa kuukaudessa. Marraskuun viimeisenä viikonloppuna Kela siirtyi käyttämään Suomi.fi-tunnistamista kela.fi-tapahtumien osalta. Kela tulee ottamaan tunnistuksen loppuvuodesta käyttöön myös OmaKanta-palvelussa, jolloin kuukausittainen tunnistustapahtumien määrä Kelan osalta on yhteensä 2,1-2,2 miljoonaa.
”Kela näkee tärkeäksi osallistua yhteisiin ponnistuksiin sähköisen asioinnin edistämisessä ja yhtenäinen asiakaskokemus on tärkeää asiakkaiden luottamuksen ja tyytyväisyyden turvaamiseksi”, sanoo Kelan tietohallintopäällikkö Ari Vähä-Erkkilä.
Yhteistyöllä parempaa palvelua kansalaiselle
Marraskuun lopussa toteutettiin myös Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmän (VTJ) tuotannon siirto Valtorin tarjoamaan uuteen konesaliympäristöön. Väestötietojärjestelmä on maamme keskeisimpiä perustietovarantoja. Uudella tuotantoympäristöllä varmistetaan järjestelmän luotettavuus, tietoturvallisuus sekä voidaan parantaa sen käytettävyyttä ja hyödyntämistä. Siirto tehtiin VRK:n, Valtorin ja Tiedon yhteisenä hankkeena.
"Nykyaikaiset sähköiset palvelut tuotetaan erilaisia alustoja hyödyntämällä. Valtiolla merkittävimmät alustapalveluiden tarjoajat ovat VRK ja Valtori ja kokonaisuuden toimiminen vaatii tiivistä yhteistyötä niin VRK:n ja Valtorin kuin palveluitamme hyödyntävien asiakasvirastojenkin kesken. Yhteistyön merkitys tulee tulevaisuudessa entisestään korostumaan", toteaa johtaja Janne Viskari Väestörekisterikeskuksesta.
”Digitalisaation edistäminen sen kaikilla osa-alueilla vaatii ammattitaitoista, mutkatonta ja aitoa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. VTJ:n tuotannon päivitys ja tuotantoon siirron onnistuminen suunnitellusti on hyvä esimerkki tuloksellisesta yhteistyöstä eri toimijoiden kesken. Asenne ja motivaatio ratkaisevat”, sanoittaa Väestörekisterikeskuksen johtaja Jukka Santala.
”Valtorin tavoite on yhdessä asiakkaidensa kanssa rakentaa ict-palvelut siten, että ne tukevat mahdollisimman hyvin julkishallinnon toimintaa ja edistävät sen avoimuutta sekä palvelujen laatua. Viime kuukausien edistysaskeleet ovat erittäin tärkeitä kansalaisten kokeman hyödyn kannalta – kun palaset alkavat loksahtaa yhteen, on myös kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen mahdollista vahvemmin vaikuttaa”, sanoo toimitusjohtaja Pasi Lehmus Valtorista.
”Olemme Tiedolla ylpeitä voidessamme olla mukana rakentamassa parempia, turvallisia ja luotettavia digitaalisia palveluja kansalaisillemme. Panostamme vahvasti yhteistyön kehittämiseen Valtorin ja valtion virastojen kanssa. Näiden palveluilla on suuret käyttäjämäärät ja laadukkaalla, käyttäjien tarpeisiin vastaavalla uudistamisella luodaan luottamusta”, toteaa Patrik Ekström, Tiedon teknologia- ja modernisointipalveluiden johtaja.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation