Sidosryhmien kick off 27.2.2025
Pääset kysymysosioon klikkaamalla valitsemaasi aihetta.
Sidosryhmät ovat tärkeitä ohjelman onnistumisen kannalta. Keskustelemme mm. näistä asioista sidosryhmien kanssa vuoden 2025 aikana.
Ohjelma on osa hallitusohjelmaa, jonka tavoitteena on digitalisoida elämäntapahtumia. Ohjelman ja sen toteutusprojekstien ensisijainen tavoite on sähköisen asioinnin mahdollistaminen ja helpottaminen.
Paperiasiointi on edelleen mahdollista, mutta siihen ei ole automaattisesti mahdollista hyödyntää sähköisestä palvelusta saatavia esitäytettyjä tietoja.
Kuolinpesän osakasrekisterin tietojen luotettavuutta koskeva lainsäädäntö on vielä kesken.
Lainvalmistelu on tältä osin vielä kesken.
Nykytilaan ei ole tarkoitus tehdä muutoksia. Osakasrekisterin perusmaksu on kuolinpesän velkaa. Jos pesässä ei ole varoja, maksu poistetaan.
Nämä otetaan huomioon lainsäädännössä ja palveluita kehitettäessä.
Tämä otetaan huomioon lainsäädännössä ja palveluita kehitettäessä.
Tieto pesänselvittäjästä tuodaan tavalla tai toisella. Asian toteutustapa on vielä avoin.
Ulkomailla asuvien osalta ei tapahdu muutoksia nykytilaan. Heidän tietonsa on kerättävä perunkirjoitukseen samoin kuin nykyisin.
Sähköinen asiointi on mahdollista, jos ulkomailla asuvalla on Suomessa vahvaan tunnistautumiseen tarvittavat välineet kuten pankkitunnukset.
Maahanmuuttajiin ja ulkomailla asuviin kuolinpesän osakkaisiin liittyviä kysymyksiä käsitellään ohjelman aikana ja kaikki uudet avaukset ovat tervetulleita.
Lainsäädäntö on tältä osin vielä kesken. Yleisesti voidaan todeta, että kuolinpesän osakkaiden vastuu oikeista osakastiedoista kasvaa erityisesti sen vuoksi, että perittävistä yhä suurempi osa on asunut ulkomailla tai muuttanut Suomeen vasta aikuisiällä. Lainsäädännössä huomioidaan myös tilanteet, jossa vainajan isyys vahvistetaan kuoleman jälkeen syntyneelle lapselle.
Tietosuojakysymykset ovat tärkeässä asemassa ohjelman toteutuksessa. Turvakielto otetaan luonnollisesti huomioon.
Perunkirjoitus on yksi tärkeä hetki kuolinpesän osakkaiden määrittämisessä. Ohjelman aikana selvitetään ja toteutetaan mahdollisuus hyödyntää kuolinpesän osakasrekisterin tietoja laajemmin kuolinpesän hallinnon aikana.
Kuolinpesän osakasrekisteriin voidaan päivittää tieto perinnöstä luopumisesta. Tiedot perinnöstä luopujan sijaantuloperillisistä saadaan useimmiten suoraan VTJ-tiedon perusteella. Tieto päivittyy käytännössä samalla, kun rekisteriin merkitään tieto perinnöstä luopumisesta.
Asiasisällöt tarkentuvat hankkeen edetessä. Tietosuojaan ja -turvaan liittyvät kysymykset ovat keskeisiä palvelukehityksessä ratkaistavia seikkoja. Palvelussa ei näytetä sellaisia tietoja, joita kuolinpesän osakkaalla tai valtuutetulla ei rooliinsa perustuen ole oikeutta nähdä.
Tavoitteena on tuoda kuolinpesän OmaVeroon mahdollisimman paljon tietoja esitäytettynä eri lähteistä sekä laatia ohjeistusta niiden tietojen täydentämisestä, joita esitäyttö ei tässä vaiheessa kata.
Kuolinpesän OmaVeroon on tavoitteena tuoda mahdollisimman paljon varallisuustietoja esitäytettynä. Näitä tietoja omaisten ei tarvitsisi siis erikseen kysellä vaan ne tulevat palveluun katseltavaksi, täydennettäväksi ja muokattavaksi.
Esitäyttö kattaa kuitenkin vain osan varallisuustiedoista, muut tiedot hankitaan niihin liittyvin erillismenettelyin kuten nykyäänkin.
Vanhoja perukirjoja ei voida viedä kuolinpesän osakasrekisteriin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että meillä ei ole tiedossa kuolinpesän ajantasainen osakastilanne tai ylipäätään se, onko kuolinpesä jaettu.
Lainsäädännön valmistelu on vielä kesken. Hankeessa on tunnistettu, että perukirjalle on siviilioikeudellisena asiakirjana jatkossakin oma käyttötarkoituksensa. Itse perunkirjoitustilaisuuden ja uskottujen miesten roolin sisältöön ei ole ohjelman tässä vaiheessa suunniteltu muutoksia. Jatkossa perukirjan voisi tehdä kokonaisuudessaan kuolinpesän OmaVerossa.
Valtion asema perinnönsaajana otetaan huomioon kuolinpesän osakasrekisterissä.
Lainsäädännön valmistelu on tältä osin vielä kesken.
Toteutus on tältä osin vielä auki. Asia tarkentuu määrittelyn edetessä.
Lainsäädäntö on tältä osin vielä kesken.
Perunkirjoitus on yksi tärkeä hetki kuolinpesän osakkaiden määrittämisessä. Ohjelman aikana selvitetään ja toteutetaan mahdollisuus hyödyntää kuolinpesän osakasrekisterin tietoja nykyistä laajemmin kuolinpesän hallinnon aikana.
Perintöverotuksessa ei tarvita kaikkia perukirjassa olevia tietoja, mutta perukirjaa kokonaisuudessaan tarvitaan siviilioikeudellisia tarpeita varten.
Perintöverotuksen tiedon laadun parantamiseksi ja tehostamiseksi verotuksessa käytettävä tietokokonaisuus koostetaan erilliseksi ilmoitukseksi, jolloin verotuksen pohjana oleva tieto saadaan yhtenäisempään ja rakenteelliseempaan muotoon.
Muutos toteutetaan siten, että kuolinpesän OmaVerossa samoista esitäytetyistä ja täydennetyistä tiedoista voi muodostaa kerralla sekä perintöveroilmoituksen, että perukirjan. Perukirjaan voidaan näiden tietojen lisäksi täydentää ne osat, joita ei perintöverotuksen toimittamiseksi tarvita.
Toteutus pyritään rakentamaan siten, että muutos perintöveroilmoittamisessa aiheuttaa mahdollisimman minimaalista lisätyötä asiakkaalle.
Testamenttirekisterin tilanne on vielä avoin, eikä päätöstä rekisterin perustamista ole tehty.