En omfattande verktygslåda för planering av säkra och interoperabla digitala tjänster har publicerats
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerat en ny webbplats, Suomi.fi för tjänsteutvecklare, där den som arbetar med digitalisering hittar ett brett utbud av anvisningar, principer för god praxis samt verktyg för att planera och skapa digitala tjänster och garantera deras digitala säkerhet.
– Webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare samlar gemensamma lösningar och anvisningar som stöder utvecklandet av digitala tjänster på en och samma adress, säger direktör Mikko Pitkänen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Heltäckande anvisningar för digital säkerhet
På webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare finns praktiska guider om bland annat hur man hanterar cybersäkerhetsrisker och risker för digital säkerhet. Guiden Riskhantering inom digital säkerhet som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerat ger tjänsteutvecklare tydliga anvisningar för att utveckla riskhantering.
– Att bekämpa cyberhot och hantera informationssäkerhetsrisker är en huvudprioritet i varje digital tjänst. Den nya guiden erbjuder konkreta verktyg som hjälper organisationer att förutse och hantera risker, säger specialsakkunnig Tapani Rinne vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I databanken för digital säkerhet som publicerats på webbplatsen finns de viktigaste guiderna, verktygen och evenemangen om cybersäkerhet och digital säkerhet.
Guider om ansvarsfull användning av artificiell intelligens och andra digitaliseringsteman
På webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare publiceras guider som behandlar aktuella digitaliseringsteman. Till exempel guiden Ansvarsfullt användande av artificiell intelligens ger anvisningar om hur man planerar en etisk organisationsverksamhet och hanterar riskerna med AI-system.
Interoperabilitet och kostnadseffektivitet med nationella digitala lösningar
Den nya webbplatsen hjälper organisationer med hur de kan använda Suomi.fi-tjänster för att förbättra interoperabiliteten mellan sina digitala tjänster. Kostnadseffektiviteten förbättras å sin sida när en organisation kan börja sin planering med beprövade principer för god praxis som stöd.
Suomi.fi-tjänsterna, som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket och Statskontoret, är nationella digitala lösningar för till exempel myndighetskommunikation, uträttande av ärenden på någon annans vägnar samt öppning och delning av information inom den offentliga förvaltningen.
– Suomi.fi-tjänsterna erbjuder tjänsteutvecklare digitala lösningar som kan göra digitaliseringen av speciellt den offentliga förvaltningen smidig och kostnadseffektiv”, konstaterar Pitkänen.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation