Kuinka voin asioida toisen puolesta?

Tarve hoitaa asioita toisen puolesta voi syntyä kelle tahansa vähitellen tai äkillisesti esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia. Tarve voi olla väliaikainen tai pysyvä.

Edunvalvonta on vasta viimeinen keino toisen asioiden hoitoon. Tutustu ensin kevyempiin vaihtoehtoihin asioida toisen puolesta. Jokaisen kannattaa varautua toimintakykynsä heikentymiseen etukäteen laatimalla edunvalvontavaltakirja, joka vahvistetaan eli otetaan käyttöön tarpeen vaatiessa. Lue lisää Edunvalvonta ja edunvalvontavaltuutus -oppaasta Suomi.fi-verkkopalvelussa: https://www.suomi.fi/oppaat/edunvalvonta.

Lisäksi asiointia on mahdollista helpottaa esimerkiksi sähköisillä Suomi.fi-valtuuksilla tai laskujen maksamisen järjestelyillä.

Suomi.fi-valtuudet

Jos sinulla on tarve auttaa läheistäsi asioimaan viranomaisten kanssa sähköisesti, voi läheisesi antaa sinulle Suomi.fi-valtuuksien kautta oikeuden asioida puolestaan. Suomi.fi-valtuuksia voi antaa valittuihin asiointeihin täysi-ikäiselle henkilölle tai yritykselle.

Käytännössä Suomi.fi-valtuuksien kautta annettu valtuus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin. Lue lisää asiasta ja valtuuspalvelua hyödyntävistä viranomaisista Suomi.fi-verkkopalvelusta.

OmaKannassa asiointi

Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi asioida toisen aikuisen puolesta OmaKannassa, jos hänellä on siihen Suomi.fi-valtuus. Toistaiseksi edunvalvojat eivät voi asioida täysi-ikäisen päämiehen puolesta OmaKannassa. Lue lisää aiheesta kanta.fi-sivulta.

Tavallinen valtakirja (ei edunvalvontavaltakirja)

Jos henkilö pystyy tekemään valtakirjan ja ymmärtää sen merkityksen, hän voi valtuuttaa valtakirjassa tietyn henkilön hoitamaan tietyn asian valtakirjan avulla. Valtakirjaa voi käyttää monenlaiseen asiointiin, muun muassa pankissa ja eri viranomaisten luona.

Valtakirja on

  • tehtävä kirjallisesti
  • voimassa heti kun se on laadittu
  • voimassa toistaiseksi, ellei siinä määrätä toisin.

Yrityksillä ja eri viranomaisilla on omia lomakepohjiaan valtakirjoille sekä palvelukanaviaan, joilla läheinen voi asioida toisen puolesta. Asiassa kannattaa ottaa yhteyttä suoraan heihin. Lue lisää toisen puolesta asioimisesta esimerkiksi Kelan ja Verohallinnon sivuilta.

Se taho, jonka kanssa asioidaan, arvioi vasta asiointitilanteessa, kelpaako valtakirja. Esimerkiksi pankit eivät välttämättä hyväksy valtakirjaa, jos sen antajan toimintakyky on heikentynyt valtakirjan tekemisen jälkeen. Valtakirjan tekijän vastuulla on valvoa valtuuttamansa henkilön toimintaa.

Laskujen maksaminen

Oman pankin kanssa kannattaa keskustella, millä tavoilla laskuja voisi maksaa.

  • E-lasku on hyvä vaihtoehto, jos käytössä on verkkopankki. E-lasku voidaan veloittaa tililtä automaattisesti (suoraveloitus). Säännöllisistä maksuista voi tehdä toistuvan maksumääräyksen omaan pankkiin.
  • Säännölliset laskut voidaan maksaa suoramaksulla, jos käytössä ei ole verkkopankkia. Pankkitunnuksien avulla laskun voi usein maksaa myös puhelimitse ottamalla yhteyttä pankin asiakaspalveluun.
  • Tilinkäyttöoikeuden voi antaa luottohenkilölle esimerkiksi silloin, kun kokee itse tilin käyttämisen haasteellisena. Valtuutus annetaan omassa pankissa ja se edellyttää valtuuttajan tunnistamista. Asiaa kannattaa tiedustella omasta pankista. Tilinkäyttöön oikeutettu voi saada kortin, jolla hän voi nostaa rahaa valtuuttajan tililtä tai maksaa tämän ostoksia.

Eläkkeen maksaminen suoraan hyvinvointialueelle

Henkilön saamia eläkkeitä tai muita etuuksia voidaan maksaa suoraan hyvinvointialueelle, jos ne ovat henkilön ainoat tulot/varat ja

  • niillä maksetaan hänen vuokransa tai muut vastaavat asumiskustannukset. Loput annetaan hänelle käyttövaraksi. Tällöin etuuksia ei voida maksaa henkilölle itselleen, sillä se vaarantaisi hänen tai hänen omaistensa toimeentulon. Tällaisen välitystilin perustamisesta voi kysyä oman hyvinvointialueen sosiaalityöntekijältä henkilö itse, hänen puolisonsa, muu omainen tai henkilö, joka hänestä huolehtii, sekä kunnan asianomainen toimielin.
  • niillä maksetaan hänen laitoshoitonsa kuukausittaiset asiakasmaksut ja loput tilitetään hänelle.

Hoitolaitoksen tuki 

Asiakas voi saada tukea asioidensa omatoimiseen hoitamiseen hoitolaitoksessa. Henkilö siis ymmärtää asiat, mutta ei pysty fyysisesti hoitamaan niitä itse. Tällöin esimerkiksi maksut voidaan hoitaa suoraveloituksena.

Huomioi: Et voi käyttää läheisen verkkopankkitunnuksia

Et voi käyttää toisen ihmisen verkkopankkitunnuksia. Verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaisia. Voit kuitenkin auttaa toista käyttämään tunnuksiaan.