Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon:
Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 2027
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Ändringarna är en del av finansministeriets utvecklingsprogram Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter. Syftet är att digitalisera och automatisera dataöverföringen mellan myndigheter och andra organisationer.
De nya funktioner som lanseras år 2027 påverkar ärenden för nya dödsbon. Ärendehanteringen för de dödsbon som har uppkommit före lanseringen fortsätter oförändrad.
Delägaruppgifter om dödsbon kan beställas via MinSkatt
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon som ersätter de nuvarande släktutredningarna. Syftet är att automatiskt samla uppgifterna som behövs om delägarna i ett dödsbo till det register som ersätter det nuvarande sättet att beställa släktutredningar från flera olika källor. Delägare i dödsbon kan beställa delägaruppgifterna via MinSkatt.
Efter att de nya funktionerna har lanserats kan dödsbodelägare också sköta ärenden själv eller ge en sakkunnig en Suomi.fi-fullmakt att sköta ärenden på hens vägnar i MinSkatt och andra e-tjänster. Dödsbodelägare får anvisningar via Suomi.fi-meddelanden om att sköta dödsboärenden.
– Ändringarna är ett betydande steg mot en alltmer människonära offentlig förvaltning. Syftet är att underlätta bördan för nära anhöriga med hjälp av digitalisering och automation, berättar ledande sakkunnig Rosa Arola från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Också myndigheter och företag har nytta av delägarregistret då de i fortsättningen kan hämta de uppgifter som de behöver direkt med hjälp av Suomi.fi-fullmakter eller gränssnitt till registret. Detta påskyndar ärendehanteringen och minskar på mängden manuell databehandling.
Dödsboets skatteärenden koncentreras till MinSkatt
Skatteförvaltningen bygger en sektion i MinSkatt för dödsboärenden. I framtiden kan dödsbodelägare och de personer som delägarna har gett fullmakt sköta ärenden i anslutning till delägaruppgifter och arvsbeskattningen på en och samma plats. I tjänsten har alla delägare och fullmaktshavare samma tillgång till uppgifterna om dödsboet.
Från och med 2027 går det i MinSkatt bland annat att
- kontrollera och komplettera uppgifter i delägarregistret för dödsbon
- komplettera och skicka bouppteckningen och arvsskattedeklarationen
- spara dokument som anknyter till dödsboet.
Arvsskattedeklarationen är en ny skattedeklaration vilken arvsbeskattningen i framtiden baserar sig på. De tillgängliga uppgifterna om den avlidnes tillgångar visas för dödsbodelägarna i MinSkatt. Uppgifterna kan användas för att upprätta arvsskattedeklarationen och bouppteckningen. I MinSkatt kan arvsskattedeklarationen och bouppteckningshandlingen upprättas samtidigt.
– Syftet är att erbjuda uppgifter om tillgångarna så täckande som möjligt och då blir det betydligt lättare att upprätta bouppteckningshandlingen och arvsskattedeklarationen. Vi strävar efter att få uppgifter så omfattande som möjligt från olika källor, säger projektchef Susanna Hulmi från Skatteförvaltningen.
Funktionerna lanseras stegvis från och med 2027
Det krävs omfattande lagändringar innan de nya funktionerna kan lanseras. Lagändringarna bereds under ledning av finansministeriet och justitieministeriet. Lagutkasten skickas ut på remiss preliminärt under slutet av år 2025.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation