Edunvalvonnassa olevien ja edunvalvontavaltuutuksen antaneiden taloudellisten asioiden hoito sujuvoituu
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt tarkastella päämiehensä tai valtuuttajansa aiemmin antamia Suomi.fi-valtuuksia. He voivat myös omatoimisesti antaa uusia valtuuksia päämiehensä tai valtuuttajansa asioiden hoitoon esimerkiksi OmaVerossa tai Traficomin asiointipalveluissa tai mitätöidä tämän aiemmin antamia Suomi.fi-valtuuksia.
Edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen ei tarvitse enää lähettää hakemuksia taloudellisia asioita koskevista valtuuksista
Tähän asti uusien valtuuksien lisääminen, valtuuksien mitätöinti tai annettujen valtuuksien tarkastelu on vaatinut erillisen valtuushakemuksen tai tietopyynnön toimittamista Digi- ja väestötietovirastolle.
Nyt kaikkia näitä asioita voi hoitaa omatoimisesti Suomi.fi-palvelussa ja valtuushakemus jää tässä käytössä historiaan.
Uudistus nopeuttaa ja sujuvoittaa asiointia
Uudistus selkeyttää valtuuksien hallintaa ja tekee päämiehen tai valtuuttajan asioiden hoitamisesta nopeampaa ja sujuvampaa.
Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi nyt:
- Tarkastella, kenelle päämies tai valtuuttaja on antanut taloudellisiin asioihin liittyviä valtuuksia.
- Mitätöidä taloudellisiin asioihin annettuja asiointivaltuuksia.
- Antaa uusia valtuuksia taloudellisten asioiden hoitoon päämiehen tai valtuuttajan puolesta.
- Hyväksyä valtuuspyyntöjä, joita muut ovat lähettäneet päämiehen tai valtuuttajan taloudellisten asioiden hoitamiseksi.
Valtuuden antaja on aina vastuussa siitä, miten muut osapuolet hänen antamillaan valtuuksilla asioivat.
Uudistus koskee vain taloudellisten asioiden hoitoa
Suomi.fi-valtuuksissa tehdyt muutokset astuvat voimaan heti. Valtuuksien hallinnointi on mahdollista sen toimivallan puitteissa, joka on annettu edunvalvojan edunvalvontapäätöksessä tai edunvalvontavaltuutuksessa.
Uudistus ei kuitenkaan koske esimerkiksi terveys- ja sosiaaliasioihin tai muihin henkilöön liittyviä valtuuksia. Edunvalvontavaltuutettu tai edunvalvoja ei voi tarkastella esimerkiksi valtuuttajansa tai päämiehensä OmaKantaan antamia valtuuksia.
Terveyden- ja sosiaalihuollon sekä muihin kuin taloudellisten asioiden hoitoon edunvalvontavaltuutettu ja edunvalvoja tarvitsee edelleen erillisen Suomi.fi-valtuuden.
Lisätietoja Suomi.fin ohjeissa
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation