Att ändra personbeteckningen är inte en genväg för att förhindra missbruk – det viktigaste är stark autentisering av identiteten
Personbeteckningen är ett sätt att identifiera en person som är avsett att vara permanent. Enligt lagen kan den endast ändras i undantagsfall. Ändringen innebär mycket besvär och kostnader och förhindrar inte automatiskt framtida brott. Stark autentisering är det sätt som bäst skulle förhindra att brott lyckas.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får regelbundet frågor om myndigheten kan ändra personbeteckningarna för sådana personer som har fallit offer för dataintrång eller dataläckage. Önskemålet grundar sig i en rädsla att personbeteckningar som hamnat i brottslingarnas händer kan användas i syfte att skada.
Personbeteckningen är dock ett sätt att identifiera en person som är avsett att vara permanent och den kan endast ändras i undantagsfall.
Lagen föreskriver att personbeteckningen är avsedd att vara bestående
Personbeteckningen kan endast ändras i följande situationer:
- Om personens födelsedatum eller kön har antecknats fel i beteckningen.
- Om en person fastställer sitt kön som ett annat.
- Om någon annan upprepade gånger har missbrukat en persons personbeteckning och detta har orsakat stora ekonomiska eller andra olägenheter.
- Om en människas hälsa eller säkerhet är utsatt för ett uppenbart och bestående hot. Detta innebär i praktiken att hen löper akut risk att falla offer för brott mot liv eller misshandel.
Dessa förutsättningar grundar sig på lagen om befolkningsdatasystemet, som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska följa när den upprätthåller befolkningsdatasystemet och behandlar medborgarnas personuppgifter. Behandlingen av personuppgifter – även behandling av personbeteckningar – grundar sig alltid på lag.
En ny personbeteckning eliminerar inte framtida risker
Att de lagstadgade förutsättningarna för ändring av personbeteckningen inte uppfylls särskilt lätt kan vara en besvikelse för en person som fallit offer för dataläckage. Personbeteckningen kan inte ändras för att förebygga brott. Även om en ändring av personbeteckningen skulle förhindra att uppgifter om en människa missbrukas, finns det ändå samma risker med den nya personbeteckningen.
Vid allvarliga identitetsstölder kan personbeteckningen ändras om upprepat missbruk bevisligen har orsakat offret betydande, konkret skada. Så kan det till exempel vara om man i en annan människas namn har lyft krediter eller gjort inköp i en webbutik. I sådana fall är det också bra att komma ihåg att offret inte ska betala räkningar för näthandelsbedrägerier, utan de ska anmälas till polisen.
Ändring av personbeteckningen kan sökas hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om ovan nämnda förutsättningar uppfylls. Varje ansökan behandlas omsorgsfullt och från fall till fall.
Att ändra personbeteckningen orsakar konkreta besvär
Att ändra personbeteckningen kan låta som en enkel lösning på en stressande situation, men efter ändringen börjar uppdateringen av många slags dokument, kunduppgifter och register. Detta innebär besvär och kostnader för personen. Förutom identitetsbevis ska bland annat försäkringar, telefonabonnemang, hyresavtal samt olika tjänster och kort, såsom bank-, biblioteks- och resekorten förnyas. De nya personuppgifterna uppdateras inte nödvändigtvis i olika datasystem genast eller utan problem, vilket innebär att det också kan uppstå förseningar. En del av problemen med systemen eller kunduppgifterna kan visa sig först efter en lång tid, och i sådana fall kan bötesavgifter eller räntor som vuxit sig stora orsaka tråkiga överraskningar. Den som ändrar sin personbeteckning bör också beakta att alla ärenden som registrerats med hjälp av den gamla personbeteckningen inte automatiskt överförs till den nya personbeteckningen. Till exempel måste man begära läkemedelsrecepten av läkaren på nytt. Även bland annat gamla studieintyg och olika innehav, såsom bostäder, måste uppdateras separat.
Stark identifiering minskar antalet framgångsrika brott
För autentisering av en människa får man inte enbart använda en personbeteckning eller en kombination av personbeteckning och namn, utan för tillförlitlig autentisering behövs också andra personuppgifter. Bestämmelser om detta finns i dataskyddslagen.
Personbeteckningens ursprungliga uppgift har varit att fungera som ett hjälpmedel för att identifiera människor i digitala system. Identifiering har dock blandats ihop med autentisering efter att personbeteckningen kom med i körkorten och passen med vilka man kan styrka sin identitet. Personbeteckningen i sig borde dock inte vara ett autentiseringsverktyg. Personen kan identifieras med hjälp av identitetsbevis och stark autentisering i elektroniska tjänster.
För offren skulle de negativa effekterna av dataläckage bäst kunna förhindras på två sätt:
- I all affärsverksamhet och myndighetsverksamhet ska god praxis för styrkande av identitet iakttas: personbeteckningen ska inte användas som autentiseringsmetod.
- Lagstiftningen kan förutsätta att man alltid använder stark autentisering, dvs. bankkoder, mobilcertifikat eller medborgarcertifikat, när kredit beviljas på nätet.
En tillförlitlig autentisering av kunder minskar felen i registren och ökar på så sätt människans dataskydd. När identitetsstölder inte lyckas tack vare stark autentisering kan det minska brottslingarnas motiv att stjäla personuppgifter.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation