Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
I början av 2026 kommer de finska och estniska myndigheterna att gå igenom överlappande adresser och skicka en begäran om utredning till dessa personer. Personerna kommer att bli ombedda att ange i vilket land de har sin stadigvarande bostad.
Ärendet kan avgöras även om svar på begäran uteblir. Om personens uppfattning om bostadsort inte kan klarläggas, behålls den bostadsort som senast registrerats och den stadigvarande adressen i den andra staten markeras som upphörd.
Detta innebär också att förmåner som grundar sig på bostadsorten i regel endast kan fås från ett land.
"Vi har nu preliminärt jämfört uppgifterna i Finlands och Estlands befolkningsregister. Vi kunde konstatera att ett relativt stort antal personer har registrerats som bosatta i båda länderna. Detta visar att uppgifterna behöver kontrolleras och korrigeras. Det är fråga om ett relativt stort arbete som vi har förberett oss väl för i båda länderna", berättar överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I framtiden kommer befolkningsdatautbytet att utvidgas till att omfatta även andra personuppgifter, såsom ändringar av namn och civilstånd för estniska och finska medborgare samt uppgifter om barns födelse.
Vad handlar det här om?
Fördraget om utbyte av befolkningsregisteruppgifter som undertecknades av Finland och Estland i september 2022 trädde i kraft 1 maj 2024. Det första skedet som inleddes 15 april 2025 omfattar utbyte av uppgifter om dödsfall. Från och med december 2025 kommer också uppgifter om flyttning mellan länderna att överföras automatiskt. Samtidigt utreder myndigheterna också alla tidigare fall. Detta resulterar i att adressuppgifterna för personer som flyttat mellan Finland och Estland alltid är aktuella i båda ländernas befolkningsregister.
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, +358 50 344 3111, [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation