Nu kan du följa behandlingen av flyttanmälan i Suomi.fi
På Suomi.fi-webbtjänsten under de egna personuppgifterna kan man nu följa med hur behandlingen av den egna flyttanmälan framskrider. Flyttanmälan är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas första tjänst där man själv kan följa med hur det egna ärendet behandlas.
Tiotusentals studerande och tusentals familjer flyttar i början av hösten. Antalet flyttningar syns också hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Under ett par månader behandlar vi nästan 160 000 flyttanmälningar, det vill säga en femtedel av hela årets flyttningar. I synnerhet i början av hösten gäller största delen av flyttningarna studeranden som flyttar till en annan ort, och som kräver att en tjänsteman behandlar flyttanmälningarna på grund av att hemkommunen ändras.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata gör uträttandet av ärenden smidigare
och i fortsättningen kan man själv följa med hur behandlingen av flyttanmälan framskrider i Suomi.fi-webbtjänsten, om flytten har skett inom tre månader. Flyttanmälan är den första av ämbetsverkets tjänster där man kan följa med hur det egna ärendet behandlas från början till slut.
Egna uppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet finns i Suomi.fi
Man kan själv kontrollera sina egna uppgifter i befolkningsdatasystemet på sidan Personuppgifter i Suomi.fi-webbtjänsten. I tjänsten kan man till exempel ange sitt tilltalsnamn och kontaktspråk samt lägga till förbud mot utlämnande av uppgifter.
Från och med september 2023 kan man också följa med hur behandlingen av flyttanmälan framskrider i tjänsten. Om anmälan ännu inte har tagits upp till behandling syns det i tjänsten. Flyttanmälan kan behandlas tidigast på flyttningsdagen. Detta beror på att befolkningsdatasystemet alltid ska ha aktuell information om dem som bor i lägenheten och därför kan uppgifterna inte matas in på förhand.
Det stora antalet flyttanmälningar påverkar behandlingstiden. För närvarande tar registreringen fyra till fem veckor i stället för de vanliga tre veckorna.
Hur följer du behandlingen av flyttanmälan i Suomi.fi?
- Gör flyttanmälan tidigast en månad före flyttningsdagen eller senast en vecka efter flyttningen i MDB:s och Postens gemensamma webbtjänst . Du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att kunna identifiera dig.
- Du kan följa behandlingen av flyttanmälan på sidan Personuppgifter i Suomi.fi-webbtjänsten Du behöver finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat för att kunna identifiera dig.
- Under punkten Flyttanmälan i webbtjänsten syns förutom den nya adressen bland annat datum för mottagande av anmälan, angivet flyttningsdatum, typ av flytt (permanent/tillfällig). Behandlingens situation syns i tilläggsuppgifterna under knappen (i).
- Under Flyttanmälan visas de tre senaste flyttanmälningarna under tre månader från och med flyttningsdagen. Äldre flyttanmälningar syns inte i tjänsten.
- Om du har en flyttspärr påslagen uppmanar tjänsten dig att ta bort den innan du gör anmälan.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation