Digi- ja väestötietovirasto esittää: Julkishallinnon palveluprosesseja tulee tehostaa hyödyntämällä teknologiaa, automatiikkaa ja tekoälyä
Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut tänään 11.3.2020 Digihumaus 2020 -raportin. Raportissa Digi- ja väestötietovirasto esittää toimenpide-ehdotuksensa siihen, miten digitalisaatiota tulisi edistää Suomessa ja samalla turvata yhteiskuntamme peruspalvelut.
”Kun väestö ikääntyy ja työssä käyvän väestön määrä pienenee, palvelut on kyettävä tuottamaan nykyistä tehokkaammin ja pienemmillä kustannuksilla. Tässä tilanteessa palvelujen tuotantoprosesseja voi tehostaa hyödyntämällä nykyistä tehokkaammin ja laajamittaisemmin teknologiaa, automatiikkaa ja tekoälyä. Haluamme tällä raportilla haastaa julkishallinnon toimijoita edistämään yhdessä digitalisaatiota”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Viskarin mukaan sähköinen asiointi tulee saada kansalaisten ensisijaisesti valitsemaksi asiointimuodoksi. ”Sähköinen asiointi on tehtävä niin hyväksi, helpoksi ja houkuttelevaksi, että suurin osa kansalaisista siirtyy siihen sen vuoksi, että se on ylivoimaisesti paras ja vaivattomin tapa asioida julkishallinnon kanssa”, sanoo Viskari.
Digitalisaatiossa tulee myös huomioida iäkkäät ja fyysisesti toimintarajoitteiset kansalaiset. Sähköisistä palveluista tulee kehittää saavutettavia, tarjota digitukea ja opastusta palveluiden käyttämiseen sekä laajentaa sähköistä puolesta asiointia ja valtuuttamista uusiin käyttökohteisiin.
Viranomaisten rekisterien tiedot saatava paremmin hyötykäyttöön
Digihumaus-raportti esittää, että viranomaisten rekistereissä olevia tietoja pitää hyödyntää nykyistä paremmin.
Julkishallinnon digitaalisia alustoja, kuten Suomi.fitä, on hyödynnettävä entistä laajemmin. Lisäksi viranomaisten rekistereissä olevien tietojen tulee liikkua automaattisesti ja suojatusti järjestelmien ja palveluiden välillä ilman, että kansalaiselta itseltään kysytään samoja tietoja yhä uudestaan.
Digi- ja väestötietovirasto myös haluaa lisätä kansalaisten mahdollisuutta päättää omien tietojensa hyödyntämisestä silloin, kun kansalaisen tietoja ollaan siirtämässä järjestelmien välillä muissa kuin lakisääteisissä viranomaistarkoituksissa.
”Kansalaisen tulee voida luottaa jatkossakin, siihen, ettei kukaan pääse käsiksi hänen henkilökohtaisiin tietoihinsa ilman oikeutusta”, muistuttaa Viskari.
Digihumaus 2020 -raportti julkaistiin keskiviikkona 11.3.2020 Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä, digitalisaatioon keskittyvässä Keväthumaus-seminaarissa Finlandia-talolla.
Tutustu raporttiin Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla: https://dvv.fi/digihumaus2020
Lisätietoja Digihumaus-raportin ehdotuksista:
Digi- ja väestötietovirasto, pääjohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation