Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu keväällä – luvassa käytettävyysparannuksia ja massatoiminnallisuuksia
Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu keväällä. Tavoitteena on selkeyttää valtuuksien luontia ja hallinnointia sekä kehittää massatoiminnallisuuksia. Uudistus ei aiheuta toimenpiteitä palvelun jo käyttöönottaneille.
Uudistuksessa toteutetaan käytettävyystestauksissa ja asiakaspalautteissa esiin tulleita ominaisuuksia. ”Lisäksi palveluun tulee erityisesti ammattilaiskäyttäjiä paremmin palvelevia ominaisuuksia, kuten useamman valtuuden käsittely sekä haku- ja lajittelumahdollisuudet eri kriteerein”, kertoo tuoteomistaja Mika Havusela.
Valtuuspalvelun käyttäjiltä uudistus ei vaadi toimenpiteitä. Palveluun tehtyihin valtuuksiin ei tarvitse tehdä uudistuksen vuoksi muutoksia.
Aloitusnäkymää selkeytetty – muutoksista heräteilmoitukset
Valtuuksien aloitusnäkymää on selkeytetty käytettävyystestissä tehtyjen huomioiden pohjalta. Päänäkymän eri osiot on siirretty omaksi valikokseen vasemmalla ja niiden jaotteluun on tehty muutoksia. Annetut, saadut, pyydetyt, vahvistamattomat sekä päättyneet valtuudet löytyvät nyt vasemmalla olevasta valikosta omina osioinaan.
Lisäksi hakua on kehitetty. Valtuuksia voi hakea nimen, y-tunnuksen, henkilötunnuksen lisäksi myös valtuustyyppien tai valtuuksien tarkenteiden perusteella. Listan järjestystä voi vaihtaa aika- tai aakkosjärjestykseen.
Käsittelyä helpottavat myös heräteilmoitukset kussakin osiossa. Tieto palvelussa tapahtuneista muutoksista, kuten uusista tai päättyvistä valtuuksista, näkyy heti etusivulla.
Alustava luonnos uudistuneesta käyttöliittymästä. Käyttöliittymän yksityiskohtia yhä suunnitellaan ja testataan.
Roolinvaihto on koettu nykyisessä palvelussa hankalaksi. Toiminnallisuus tuodaan uudessa käyttöliittymässä selkeämmin esiin. Roolinvaihtotermi korvataan vaihtoehdoilla Asioi yrityksen tai toiminimen puolesta tai Asioi henkilön puolesta. Se on tuotu näytöllä myös selkeämmin esiin. Myös valtuuden antaminen ja pyytäminen on eroteltu omiksi painikkeikseen.
Valtuuden luonti uudistuu – virheiden käsittely helpottuu
Myös valtuuden luonnin vaiheita on eritelty uudella tavalla ja järjestystä on osin muutettu.
Valtuusasiat on nykyään luetteloitu kategorioittain. Asiakkailta tulleen palautteen perusteella ne voidaan uudessa käyttöliittymässä järjestää myös aakkosjärjestykseen.
Valtuuden voimassaolo ja tarkenne on eroteltu omiksi vaiheikseen.
Palvelussa on parannettu myös virheilmoitusta, jos valtuuksien luonnissa huomataan päällekkäisyyksiä tai muita ristiriitaisuuksia. Virheilmoitus listaa ristiriitaisuudet, ehdottaa niihin ratkaisua ja mahdollistaa virheiden korjaamisen suoraan virheilmoituksesta.
Massatoiminnallisuudet palvelevat ammattikäyttäjiä
Uudistuksen yksi tavoite on ollut helpottaa ammattikäyttäjien työtä. Uudessa käyttöliittymässä listojen järjestystä voi muuttaa aika- ja aakkosjärjestykseen. Lisäksi hakutoiminnallisuuksilla voidaan hakea vaikkapa kaikkia työntekijöitä, joilla on tietyn valtuustyypin tai tarkenteen mukainen valtuutus.
Uudessa käyttöliittymässä voi käsitellä useampaa valtuutta kerrallaan. Esimerkiksi jatkossa voi luoda, mitätöidä tai kopioida useamman valtuuden kerralla.
Alustava luonnos uudistuneesta käyttöliittymästä. Käyttöliittymän yksityiskohtia yhä suunnitellaan ja testataan.
Lisätietoa uudistuksesta helmikuussa
Uusi käyttöliittymä tulee käyttöön tämän hetkisen arvion mukaan maalis–huhtikuussa. Uudistuksesta kerrotaan tarkemmin helmikuussa.
”Käyttöliittymäkuvat muuttuvat vielä hieman käyttäjätestauksissa saamiemme palautteiden perusteella. Haluamme varmistua, että palvelu on mahdollisimman helppokäyttöinen erilaisille palvelun käyttäjille”, Havusela korostaa.
- Individuals
- Marriage
- Examination of impediments to marriage
- Marriage ceremony
- Prenuptial agreement
- Notification of a marriage concluded abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of the act applicable to the matrimonial property regime
- Registration of a deed of division of property
- Dissolution of cohabitation
- Removal of marital rights to property
- Extracts issued of the register on the right to officiate at weddings
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Guardianship
- Continuing power of attorney
- Appointment of a guardian
- Duties of the guardian
- Guardianship for a minor
- Who can act as a guardian?
- Actions that require the permission of the guardianship authority
- Appointing a substitute guardian
- Termination of guardianship
- Giving up the guardian’s task
- Guardianship authority's means of supervision
- Looking after the interests of an absent person or the future owner of the property
- Restrictions to competency and declaration of incompetence
- Extracts from the Register of Guardianship Affairs
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Living abroad
- Moving
- Registration of citizenship
- Divorce granted abroad
- Death abroad
- Registration of a child born abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Notification of a marriage concluded abroad
- Registration of the act applicable to the matrimonial property regime
- Legalisation of foreign documents
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Moving to Finland
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Marriage
- Organisations
- Certificates
- Updating customer registers
- Sampling and analysis services
- Search services of the Population Information System
- Local Register Office Register search services
- Extracts from registers
- Maintaining the Population Information System
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- About the agency