Väestörekisterikeskus rakentaa D9-kokeilun pohjalta jatkuvan palvelun julkishallinnon digitalisaation tueksi
Digitalisaation edistäminen yhteiskunnassa on yksi Väestörekisterikeskuksen tärkeimmistä tehtävistä. Julkishallinnon digiloikan tukemiseksi Väestörekisterikeskus perustaa vuodenvaihteessa uuden palvelun, joka pohjautuu Valtiokonttorin määräaikaiseen D9-digitiimikokeiluun.
Valtiokonttorissa määräaikaisesti toimiva Digitiimi D9 lopettaa toimintansa kokeilun päättyessä 31.12.2018. Uusi digitalisaatiota tukeva palvelu käynnistyy 1.1.2019 Väestörekisterikeskuksessa, joka muuttuu vuoden 2020 alussa Digi- ja väestötietovirastoksi. Palvelun muoto ja laajuus arvioidaan loppuvuoden aikana. Toiminta organisoidaan osin Väestörekisterikeskuksen henkilöstön tehtävänkuvia muokkaamalla ja osin rekrytoineilla.
Valtiokonttorin digitiimi D9 on tukenut digitalisaatiohankkeiden läpivientiä ja digiloikan tekijöitä käytännön työssä. Valtionhallinnon organisaatiot ovat kokeneet, että D9:n toiminta on ollut erittäin tarpeellista ja hyödyllistä. Toimintaa on pidetty erittäin ketteränä, joustavana ja asiantuntevana.
– D9-digitiimin toiminnalla ja palveluilla on ollut merkittävä vaikutus asiakkaidemme yksittäisten kehittämishankkeiden onnistumiseen ja niiden tuloksellisuuden parantumiseen, digijohtaja ja D9-tiiminvetäjä Nina Nissilä Valtiokonttorista kertoo.
D9-digitiimin toiminnasta tehdyn ulkoisen arvioinnin mukaan erityisen hyvin D9-digitiimin toiminta on onnistunut auttaessaan julkishallinnon organisaatioita uusien digihankkeiden ja -projektien toimeenpanossa. Palvelut ovat toimineet hyvin niin operatiivisimmissa kuin strategisimmissakin kehittämishankkeissa.
– D9:n aloittama työ sopii erinomaisesti osaksi tulevan Digi- ja väestötietoviraston ydintoimintaa. Tarkoituksena on syventää toimintaa kytkemällä se tiiviimmin muuhun Väestörekisterikeskuksen tarjoamaan digitalisaation ja palveluiden kehittämisen tukeen, neuvontaan ja ohjaukseen, sanoo Väestörekisterikeskuksen Asiakkaat-yksikön johtaja Pekka Rehn.
Digitalisaation tuen toiminnan jatkaminen Digi- ja väestötietoviraston pysyvänä perustoimintana mahdollistaa tarvittaessa myös pitkäkestoiset asiakasprojektit, joissa yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy pidemmällä aikavälillä. Uuden palvelun odotetaan toimivan itseohjautuvasti, kuten Väestörekisterikeskuksen muutkin palvelut toimivat.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, johtaja Pekka Rehn, p. 0295 535 046, [email protected]
Valtiokonttori, digijohtaja ja tiiminvetäjä Nina Nissilä, p. 045 173 3713 [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation