Ovatko digitaidot hallussa Suomen yrityksissä ja yhteisöissä? Kartoitus digituen tarpeesta käynnistyy
Päivitetty 4.9.2020 klo 10.02
HUOM! Tiedotetta on korjattu. Elinkeinoharjoittajilla ei ole velvoitetta käyttää viranomaisasioinnissa vain digitaalisia kanavia vuoteen 2023 mennessä. Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta velvoittaa viranomaiset tarjoamaan sähköisen asiointikanavan, mutta ei velvoita palveluiden käyttäjiä kuten yrityksiä.
Digi- ja väestötietovirasto selvittää loppuvuoden aikana yrittäjien ja yhteisöjen digituen tarpeita ja sen tarjontaa valtakunnallisesti. Nykytiedot tuen tarpeesta digitaalisten palveluiden käyttöön ovat hajanaisia. Kokonaiskuvaa tarvitaan, jotta yrityksiä ja yhdistyksiä voidaan paremmin tukea digitaalisten palveluiden käytössä.
– Koronan myötä myös yhdistykset ja yritykset ovat tänä vuonna siirtyneet nopeasti digitaalisten palvelujen käyttöön, eikä kaikilla ole ollut siihen valmiuksia. Kansalaisten digituen tarvetta on selvitetty viimeksi tänä keväänä. Yritysten ja yhteisöjen digitaitojen kartoitustyö on ollut satunnaista eikä kattavaa kokonaiskuvaa ole syntynyt, kertoo projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta.
Julkiset palvelut kansalaisten ja yritysten saataville digitaalisesti vuoteen 2023 mennessä
Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tunnetaan edelläkävijänä, jossa digitalisaation ja teknisen kehityksen tuomia mahdollisuuksia kehitetään ja otetaan käyttöön yli hallinto- ja toimialarajojen. Digi- ja väestötietoviraston Elinkeinotoimintaa harjoittavien digituki -projekti on osa valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmaa, joka toimeenpanee hallitusohjelmaa.
Digitalisaation edistämisen ohjelman tavoitteina on vähentää elinkeinotoimintaa harjoittavien paperi- ja käyntiasiointia tarjoten samalla enemmän digitaalisia kanavia. Myös digitaalisten palveluiden käytön tukea eli digitukea laajennetaan samalla elinkeinotoimintaa harjoittavat kattavaksi.
Yritysten ja yhteisöjen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittamisen jälkeen luodaan yksi tai useampi toimintamalli, joilla yrityksiä ja yhteisöjä palvelevaa digitukea voidaan kokeilla. Ensimmäiset toimintamallikokeilut nähdään vielä ennen ensi kesää. Kokeilujen pohjalta muodostuu alustava toimintamalli yritysten ja yhteisöjen tukemiseksi vuoden 2021 loppuun mennessä.
Tule mukaan kartoitustyöhön!
Nyt käynnistyvän projektin tärkein tavoite on elinkeinotoimintaa harjoittavien ja muiden sidosryhmien tavoittaminen ja kuuleminen. Digi- ja väestötietovirasto etsii laajasti yhteistyökumppaneita digituen tarpeiden ja tarjonnan kartoittamiseen.
– Toivomme yhteydenottoja erityisesti yrityksiin ja yhdistyksiin liittyviltä järjestöiltä. Tiedämme, että moni taho on tehnyt jo omia kartoituksiaan. Haluamme yhdistää tiedot ja tehdä lisäkartoituksia eri menetelmin saadaksemme kattavan kuvan elinkeinoharjoittajien digitalisaatioasteesta ja tuen tarpeesta, sanoo Piirainen.
Kartoitustyön tulokset ja siitä luotu tilannekuva julkaistaan vuoden 2020 loppuun mennessä ja ne tarjotaan kaikkien toimijoiden vapaasti hyödynnettäviksi.
Digi- ja väestötietoviraston Elinkeinotoimintaa harjoittavien digituki -projekti on osa valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmaa, joka toimeenpanee hallitusohjelmaa. Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Suomi tunnetaan edelläkävijänä, jossa digitalisaation ja teknisen kehityksen tuomia mahdollisuuksia kehitetään ja otetaan käyttöön yli hallinto- ja toimialarajojen.
Lisätietoja
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation