Digituen verkoston tapaaminen Tampereella 5.9.
Digi kuuluu kaikille – samoin tuki sen käyttöön
”Digikansalaistaitojen vahvistamiseksi tarvitaan poikkileikkaavaa yhteistyötä. On tärkeää tavata kasvokkain digituen valtakunnallisia ja alueellisia toimijoita – yhteistyössä on voimaa”, kiteyttää tapahtuman tavoitteen projektipäällikkö Minna Piirainen digituen kehittämistä koordinoivasta Väestörekisterikeskuksesta.
Kun palvelut muuttuvat digitaalisiksi, digituelle on kysyntää. ”Monenlaiset ihmisryhmät tarvitsevat neuvontaa. Nuorille ja maahanmuuttajille asiointi julkishallinnon digitaalisissa palveluissa voi olla hankalaa, kun taas ikääntyneille uudet laitteet ja ohjelmat saattavat luoda ongelmia”, Piirainen kuvailee.
Tavoitteena vahvistaa digituen tarjontaa
Tampereelle saapuu laaja kattaus sekä paikallisia että valtakunnallisia digituen toimijoita. Tavoitteena on yhdistää voimat, jotta Suomeen voitaisiin rakentaa kattava ja yhdenvertainen digituen tarjonta.
”Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan yhteistyötä järjestöjen, kuntien, maakuntien, hankkeiden, tutkimuslaitosten ja valtion toimijoiden kesken”, Piirainen korostaa.
Tilaisuus tarjoaa erilaisille toimijoille mahdollisuuden keskustella, verkostoitua ja oppia muiden kokemuksista. Tilaisuuden järjestävät Väestörekisterikeskus, Tampereen kaupunki, Helsingin kaupunki sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta.
Digituen eettinen ohjeistus julkaistaan viidellä kotimaisella kielellä
Väestörekisterikeskus julkistaa Tampereella myös digituen eettisen ohjeistuksen. Ohjeistus on koottu yhteen digituen järjestäjien toiveesta ja tarpeesta. Ohjeistus selkeyttää digituen saajan ja antajan vastuut ja roolit ja sekä mahdollistaa laadukkaan ja turvallisen digituen.
Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä. Ohjeistus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä digituen toimijoiden kanssa.
Digituen ohjeistus julkaistaan suomeksi ruotsiksi ja englanniksi sekä pohjois-, inarin- ja koltansaameksi.
(Digituen eettinen ohjeistus, FI)
Digituen kehittäminen laajenee valtakunnalliseksi
Ajankohtainen teema tapaamisessa on digituen kehittämisen laajentuminen valtakunnalliseksi. Tähän saakka digituen toimintamallin kehittämistä on tuettu viidellä pilottialueella.
Valtiovarainministeriö käynnisti elokuussa valtionavustusten haun maakuntaliitoille. Digituen alueelliseen kehittämiseen on varattu yhteensä 2,4 miljoonaa euroa ajalle 1.10.2019–31.10.2020. (Laajentumisesta lisätietoja tiedotteessa.)
Digituen laajentaminen valtakunnalliseksi tärkeää, jotta digitukea olisi tarjolla Suomessa kattavasti ja yhdenvertaisesti. Alueellisen koordinoijan tehtävänä on alueellisen digituen tarpeen ja tarjonnan kartoittaminen, digituen verkoston kokoaminen digituen saatavuuden ja tarjonnan kehittäminen yhdessä alueen eri toimijoiden kanssa, digituen tunnettavuuden kehittäminen ja aktiivinen viestintä alueen digituesta sitä tarvitseville.
Mitä on digituki?
Digituki on sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Digituen muotoja ovat lähituki, etätuki ja koulutukset.
Digituen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Jokaisen organisaation on hyvä määrittää, minkälaista digitukea se tarjoaa.
Yhteystiedot
Minna Piirainen, projektipäällikkö
Väestörekisterikeskus
050 463 8512
[email protected]
Teija Saarinen, asiantuntija
Vanhustyön keskusliitto
050 343 5955
[email protected]
Perttu Rasi, palvelupäällikkö,
Tampereen kaupunginkirjasto
040 800 4659
[email protected]
Väestörekisterikeskus toimii digituen järjestäjien valtakunnallisena tukena. Se tukee digitukea tarjoavien tahojen osaamisen kehittämistä ja kokoaa aineistoja – esimerkiksi, tietosisältöjä ja uutisia – joiden avulla digituen kehittäminen on helpompaa. Lisäksi Väestörekisterikeskus auttaa maakuntien liittoja hankesuunnitelmien tekemisessä, osallistuu haun käytännön organisointiin, tukee alueellisten koordinoijien työtä sekä seuraa tavoitteiden toteutumista. Lisätietoja vrk.fi/digituki
Tampereen kaupunginkirjastossa on pääkirjasto, 13 lähikirjastoa, kaksi kirjastoautoa, kirjaston kotipalvelut sekä kolme tietotoria. Tietotorit Hervannan, Lielahden ja Sampolan kirjastoissa tarjoavat asiakkaiden käyttöön työasemia ja opastusta niiden käytössä. Tietotorit järjestävät myös maksuttomia vasta-alkajille suunnattuja kursseja tietokoneen ja internetin perusasioista.
Vanhustyön keskusliiton (VTKL) valtakunnallinen SeniorSurf-toiminta tukee jo kuudetta vuotta digiopastuksen järjestämistä ja kehittämistä. Toiminnan tavoitteena on ikääntyneiden ihmisten hyvinvointi digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Lähin opastuspaikka itselle, läheiselle tai asiakkaalle löytyy helposti opastuspaikkakartan hakutoiminnolla: www.seniorsurf.fi
Helsingin kaupunginkanslian viestintäosaston Osallisuus- ja neuvontayksikössä toimii Digiosaamisen vahvistamisen projektiryhmä, jonka päätehtävänä on koordinoida ja kehittää Helsingin kaupungin digitukea. Projektiryhmässä on kaupunginkanslian, kirjaston, työväenopiston, asukastalojen, palvelukeskusten, nuorisotoimen sekä Helsingin vanhusneuvoston edustus. Lisäksi ryhmään kuuluvat ENTER ry:n ja Helsinki Mission edustajat, konsultteina Kaapelin Mediakeskuksen edustajat sekä Uudenmaan digituen pilotti.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation