Digihumaus-raportti 2019: Väestörekisterikeskus esittää 12 toimenpide-ehdotusta yhteiskuntamme digitalisaation edistämiseen
Väestörekisterikeskus on julkaissut Digihumaus 2019 -raportin, joka esittää 12 toimenpide-ehdotusta, joilla pystytään edistämään digitalisaatiota ja turvaamaan yhteiskuntamme peruspalvelut myös tulevina vuosina.
”Julkishallinnon toimintaa ja palveluita on tarpeen kehittää samanaikaisesti kolmella eri tasolla, jotta sähköisestä asioinnista saataisiin helppokäyttöistä. Nämä ovat kansalaiselle näkyvä palvelukokemus, hallinnon toimintatavat palvelutuotannossa sekä taustalla oleva digitaalinen infrastruktuuri”, linjaa Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari.
Väestörekisterikeskus esittää mm. seuraavia toimenpiteitä toteutettavaksi 2020-luvun aikana, jotta kykenemme turvaamaan hyvinvointiyhteiskuntamme peruspalvelut:
- Kehitetään kansalaisille maksuton, helppokäyttöinen, saavutettava ja mobiililaitteissa toimiva tunnistusväline, jolla kirjautuminen julkishallinnon sähköisiin palveluihin on vaivatonta.
- Julkishallinnon keskeisimpiin tietovarantoihin tulee rakentaa yleisen arkkitehtuurin mukaiset rajapinnat, joiden kautta tieto liikkuu helposti järjestelmien välillä.
- Rakennetaan kansalaisille yleiskäyttöinen omien tietojen suostumuksenhallinta, jossa kansalaiset voivat hallinnoida omien tietojensa käyttöä ja nähdä mihin joitakin hänen tietojaan on käytetty ja minkä viranomaisen toimesta.
- Pilotoidaan sähköisen asioinnin ensisijaisuutta siten, että jokin julkishallinnon palvelu tarjotaan ensisijaisesti sähköisenä ja muut palvelutavat ovat käytettävissä vain erillisellä luvalla. Kokeilun jälkeen analysoidaan kansalaisten kokemukset ja kokeilun vaikuttavuus.
- Digiosaamisen perustaitoja tulee sisällyttää kaikille koulutusaloille.
- Työelämässä olevien ja ikääntyneiden digitaalisen osaamisen ja valmiuksien kehittämistä tulee vahvistaa.
”Suomi on menestynyt kansainvälisessä kilpailussa ennen kaikkea olemalla tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta. Tätä kilpailukykytekijää tulee vaalia ja jatkossakin meidän on kyettävä turvaamaan hyvinvointivaltion peruspalvelut. Näemme, että digitalisaation, sähköisen asioinnin helpottamisen sekä digitaalisen turvallisuuden kehittämisen ja luottamuksen vahvistamisen avulla pystymme varmistamaan tämän”, kertoo Janne Viskari.
Viskarin mukaan prosesseja on mahdollista tehostaa hyödyntämällä digi- ja internet-teknologioita nykyistä tehokkaammin ja laajamittaisemmin. ”Tässä tarvitaan hallinnon organisaatiorajat ylittävää teknologioiden hyödyntämistä sekä organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti prosessien järjestämistapaan: pelkkä paperiprosessin siirtäminen sellaisenaan sähköisiin palveluihin ilman prosessien samanaikaista muuttamista ei todennäköisesti tuo merkittävää säästöä palvelun tuotantokustannuksiin tai paranna asiakaskokemusta”, Viskari toteaa.
Digihumaus 2019 -raportti julkaistiin keskiviikkona 3.4.2019 Väestörekisterikeskuksen järjestämässä, digitalisaatioon keskittyvässä Keväthumaus-seminaarissa Finlandia-talolla.
Tutustu raporttiin Väestörekisterikeskuksen verkkosivuilla: www.vrk.fi/digihumaus.
Raportti julkaistaan myöhemmin keväällä myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja Digihumaus-raportista ja sen toimenpide-ehdotuksista:
Väestörekisterikeskus
ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku, p 0295 535 5120, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation