Certifikat och kort för social- och hälsovården
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkort och certifikat för social- och hälsovården.
Cerfikatkort för social- och hälsovården är:
- yrkeskort
- personalkort
- aktörskort.
Andra kort som vi beviljar är
- tillfälliga kort som kan användas om certifikatkortet försvinner eller går sönder
- testkort som används för att testa certifikatkort i olika system.
Du kan beställa ett yrkeskort om du är yrkesutbildad inom social- eller hälsovården. Förutsättningen är att du har en gällande yrkesrättighet i Valviras Terhikki- eller Suosikki-register.
Om du beställer ditt första yrkeskort eller om ditt tidigare yrkeskort inte längre är giltigt, kan du besöka antingen den offentliga social- och hälsovårdens registreringsställe eller din organisations registreringsställe.
Du kan förnya yrkeskortet i tjänsten Mittkort med ditt nuvarande, giltiga yrkeskort. Kortet kan förnyas endast om det återstår högst 3 månader av giltighetstiden.
Personalkortet är avsett för personer som arbetar inom social- och hälsovården, men som inte är yrkesutbildade personer inom branschen. Personalkort kan beställas till exempel för arkivarier som arbetar inom social- och hälsovården.
Aktörskortet är avsett för andra än organisationens egna anställda, till exempel konsulter.
Personal- och aktörskort beställs från den egna organisationens registreringsställe eller från ett offentligt registreringsställe som organisationen befullmäktigat.
Det tillfälliga kortet är avsett för tillfälligt bruk om certifikatkortet har kommit bort, gått sönder eller till exempel glömts hemma.
Ansökan om tillfälliga kort görs antingen vid ett offentligt registreringsställe eller vid den egna organisationens registreringsställe.
Testkortet är i huvudsak avsett för systemleverantörer. Testkorten kan användas för att testa certifikatkortens tekniska funktioner, såsom inloggning i olika system. Testkorten innehåller inga verkliga personuppgifter och de kan endast användas i testsystemen.
En organisation kan inrätta ett eget registreringsställe där certifikatkort registreras.
För registrering, beställning och livscykelhantering av certifikatkort används Vartti-systemet. Bara registrerare som gått en registrerarutbildning kan använda Vartti-systemet.
Inrättande av ett registreringsställe för certifikatkort (på finska)
Denna sidas anvisningar är avsedda för de organisationer som ingår avtal om certifikatkort med MDB. Anvisningarna är indelade enligt kundgrupp.
Anvisningar för ingående av avtal om certifikatkort (på finska)
Yrkesrätten för en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården bestämmer vilket slags yrkeskort som beställs till den yrkesutbildade personen. Studeranderätten och ändrade yrkesrättighetsuppgifter kan påverka beställningen av yrkeskortet.
Här hittar du aktuella anvisningar om välfärdsområdenas certifikatkort.
Anvisningar för användning av certifikatkort
Rådgivningstjänsten ger stöd i fråga om användningen av certifikatkort. Ett bortkommet eller stulet kort ska spärras i spärrtjänsten.
Kontaktuppgifter till rådgivnings- och spärrtjänsterna för certifikatkort
Ett nytt certifikatkort ska aktiveras innan du kan använda det till exempel för att logga in på arbetsstationen eller systemen. Vid aktiveringen tar du certifikatet i bruk och skapar personliga koder för dig själv.
Aktivering och ibruktagande av certifikatkort
Om du har glömt PIN-koden, den har gått i lås eller måste bytas kan du byta den själv.
Byte av PIN-koder i olika situationer
Inrättande av ett registreringsställe
Beställning av social- och hälsovårdskort med Vartti-systemet förutsätter ett avtal med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om man vill inrätta ett eget registreringsställe måste man dessutom genomgå MDB:s webbutbildning.
- Gör ett avtal om certifikatkort via e-tjänster. Avtalet ska undertecknas.
- Efter att ni har fått ett meddelande om att avtalet godkändes kan ni gå webbutbildningen i att registrera social- och hälsovårdskorten (på finska). Utbildningen behövs för att identifieringen av den som hämtar kortet och administrationen av korten sker på korrekt sätt. I slutet av registrerarutbildningen behöver ni beställa ett utbildningsbevis, som ska bifogas till registreraransökan i eTjänsten. Webbutbildningen finns tillsvidare endast på finska.
- Efter ni har fått registrerarrättigheterna kan ni beställa certifikatkort via Vartti-systemet.
Privata social- och hälsovårdsorganisationer ger oftast ett befintligt registreringsställe inom den offentliga social- och hälsovården fullmakt för beställning av personal- och aktörskort för social- och hälsovården. Anvisningar för fullmaktsgivandet finns på sidan Personal- och aktörskort för social- och hälsovården.
Ytterligare uppgifter och anvisningar kan ni vid behov fråga efter på adressen varmennepalvelut(at)dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete