Kommunikationsenhetens intressentgruppsregister
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommunicerar aktivt kring möjligheterna och egenskaperna hos sina tjänster och kallar medborgare och organisationer till evenemang som handlar om tjänsterna. Meddelanden skickas till personer som använder tjänsterna, personer som prenumererar på nyhetsbrev och personer som anmält sig till evenemang. Kommunikationsenheten ansvarar också för webbplatsen dvv.fi. Kundernas uppgifter ingår i intressentgruppsregistret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Dina uppgifter kan finnas i registret om du använder Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster, om du prenumererar på ett nyhetsbrev eller har deltagit i evenemang som ämbetsverket ordnat.
Intressentgruppsregister för kommunikationsenheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post [email protected]
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Kommunikationschef Päivi Railotie
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Uppgifterna i intressentgruppsregistret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata används för kommunikation kring aktuella frågor. Vi skickar kundmeddelanden och nyhetsbrev om våra myndighetstjäns-ter och inbjudningar till evenemang som handlar om tjänsterna.
Uppgifterna i intressentgruppsregistret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förvaras tills vidare. Anmälningsuppgifter för evenemanget sparas i högst två år.
En person kan själv ta bort sina uppgifter från registret via länken i ett nyhetsbrev/kundmeddelande eller genom att kontakta kommunikationsenheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på adressen [email protected].
- Förnamn och efternamn
- Titel
- Organisation
- E-postadress
- Matallergier (endast vid anmälningar till evenemang)
Uppgifterna i registret kommer från prenumerationer på nyhetsbrev. Dessutom läggs uppgifter om dem som använder tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till i registret för att man ska kunna skicka dem viktig information om tjänsternas funktion.
Personuppgifterna i intressentgruppsregistret behandlas av företrädare för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt i systemet för nyhetsbrev och kundmeddelanden (Postiviidakko) av Liana Technologies, i fråga om evenemang av Lyyti Oy och i fråga om webbplatsen dvv.fi av Ambientia Oy.
Personuppgifterna lämnas inte ut för andra ändamål än för användning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Vid myndigheten behandlas uppgifterna bara av ett begränsat antal personer som bland annat sköter kommunikationen och ordnar evenemang.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Datamaterial har skyddats med lösenord. Manuellt material finns i skyddade, låsta lokaler som är försedda med passerkontroll.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i personregistret. Du kan skicka en begäran om kontroll av egna uppgifter till registratorskontoret vid Myn-digheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Återkallelse av samtycke
Du kan återkalla ett samtycke till att dina uppgifter behandlas genom att klicka på länken i slutet av ett nyhets-brev, ett meddelande eller en inbjudan till ett evenemang. Du kan också kontakta kommunikationsenheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att återkalla ett samtycke.
Om dina arbetsuppgifter kräver information om tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolknings-data får du de meddelanden som du behöver för att sköta ditt arbete. Samtycke behövs för att skicka meddelan-dena och det kan inte heller återkallas.
Tjänsten grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet och i de här fallen har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system.
De registrerade har rätt att besvära sig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter.
Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete