Klagomål avseende myndigheten eller en av myndighetens tjänstemän
Om du är missnöjd över hur myndigheten eller någon av myndighetens tjänstemän har skött ditt ärende kan du göra ett klagomål. Klagomål avgörs av generaldirektören för myndigheten.
Begränsningar i fråga om klagomål
- Ditt klagomål klagan behandlas inte om förfarandet du är missnöjd över inträffade för mer än två år sedan, såvida det inte föreligger särskilda skäl att behandla den.
- Om du har fått ett beslut som du vill överklaga och beslutet har kommit med anvisningar för hur man gör det, ska du söka ändring i beslutet enligt anvisningarna. Klagomål undersöks inte om det är möjligt att söka ändring i ärendet hos respektive besvärsmyndighet.
- I ett klagomålsförfarande går det inte att ändra på de beslut som en myndighet eller tjänsteman har fattat i överensstämmelse med sin prövningsrätt. Detta innebär att förfarandet inte kan användas för att upphäva beslut som tjänstemän har fattat, förordna ändring av ett sådant beslut eller ingripa i handläggningen av ett ärende.
Klagomålsförfarandet kan främst användas för att anmäla klara fel i förfaranden som begåtts i tjänsten eller missbruk av den prövningsrätt som lagen föreskriver. Syftet med förfarandet är att säkerställa att myndigheten och tjänstemännen följer lagen och iakttar god förvaltning. Det går att ge en tjänsteman direktiv, göra honom eller henne uppmärksam på sitt tillvägagångssätt med tanke på framtiden och bl.a. ge en anmärkning om procedurfel.
De högsta övervakningsinstanserna för myndigheter och tjänstemän är riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet. Klagomål som gäller myndigheter eller tjänstemän kan också anföras hos dem.
Minneslista före du klagar
- Prata med tjänstemannen som skött ditt ärende.
- Är ärendet ännu under behandling? Har behandlingen dragit ut på tiden? Kontakta den föredragande tjänstemannen i ditt ärende. Du kan också kontakta den föredragande tjänstemannens chef.
- Är det fråga om ett myndighetsbeslut som kan överklagas? Använd i så fall din rätt att överklaga. Det är det enda sättet att ändra ett beslut efter att det fattats.
- Är det fråga om ett ärende där det inte har fattats något beslut utan där en ny behandling kan komma på fråga om de personliga omständigheterna förändras? Ett exempel på ett sådant ärende är då man utreder behovet av intressebevakning.
Gör så här
- Ditt namn
- Hur man når dig under tjänstetid (telefonnummer och e-postadress)
- Tidpunkten för händelsen
- Beskriv vad myndigheten eller tjänstemannen har gjort som du anser är fel eller osakligt.
- Om det har gått mer än två år sedan detta hände ska du specificera varför ärendet bör tas upp för behandling trots att det har gått så länge.
Skicka brevet per e-post eller post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller lämna in det på ett av myndighetens serviceställen. Använd krypterad e-post ifall du skickar brevet per e-post, så att dina personuppgifter och andra konfidentiella uppgifter krypteras. Välj [email protected] som mottagare för meddelandet.
Adresser och öppettider av serviceställen
Pris
Tjänsten är avgiftsfri.
Handläggningstid
Klagomålsärenden handläggs i den ordning de väcks. Vanligtvis handläggs klagomålsärenden inom 2–4 månader. Beroende på ärendets omfattning kan handläggningstiden vara kortare eller längre i enstaka fall.
En vanlig fråga
Myndigheten handlägger en stor mängd ärenden samtidigt och ärendena behandlas i den ordning de har väckts, förutom särskilt brådskande fall. Ofta behövs närmare redogörelser, bl.a. av andra myndigheter, och det tar tid att få dem. Du hittar information om handläggningstiderna på vår webbplats, och vid behov kan du även fråga den som bereder ditt ärende.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete