ServiceNow-ticketsystemet
Myndigheten för digitaliserings ServiceNow-ticketsystemet är myndighetens interna arbetshanteringsredskap som används för att administrera kundkontakterna och kontakterna inom ämbetsverket. I ServiceNow-ticketsystemet sparas de e-postmeddelanden som kunderna skickat till Myndigheten för digitalisering samt servicebegäran som kunderna framställt per telefon, i chatten, per SMS eller via videoförbindelse. I systemet sparas även servicebegäran som gjorts av interna kunder (personalen).
- Dina uppgifter kan finnas i det här registret om du har gjort en begäran om service eller lämnat in en förfrågan hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Uppgifterna sparas i två år från kontakten.
ServiceNow-ticketsystemet
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post [email protected]
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Specialplanerare Pasi Ahola
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
ServiceNow-ticketsystemet gör det möjligt att centraliserat administrera kontakterna och förfrågningarna av Myndigheten för digitaliserings kunder. Registrets uppgifter behandlas för att identifiera Myndigheten för digitaliserings kunder och användare och för att betjäna dem vid olika kontakter.
De personuppgifter som ingår i Myndigheten för digitaliserings elektroniska ärendehanteringssystem behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av erbjudandet av Myndigheten för digitaliserings lagstadgade tjänster. Bestämmelser om Myndigheten för digitaliserings verksamhet och vissa tjänster finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2019) samt i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
Ticketarna sparas i två år.
- förnamn och efternamn
- roll (läsare, användare, huvudanvändare)
- organisation
- e-postadress
- telefonnummer
övrigt datainnehåll:
- datainnehållet i det meddelande kunden skickat, eventuella bilagor samt kontaktsättet
-
datainnehållet i det meddelande myndigheten skickat till kunden samt eventuella bilagor
Uppgifterna fås av kunderna själva. För att sköta ärendet kan information som Myndigheten för digitalisering eller dess samarbetspartners redan har bifogas till uppgifterna. I användarbehörighetsadministrationen finns redan kontaktuppgifterna till de anställda vid Myndigheten för digitalisering så som de var i april 2018 (gäller före detta Befolkningsregistercentralens anställda). Användarbehörigheterna för nya anställda och konsulter sparas manuellt enligt begäran.
Uppgifterna utlämnas inte från systemet om inte handläggningen av ärendet förutsätts att det överförs till exempel till en annan myndighet. Tjänsteleverantör är Sofigate Oy som Valtori köper tjänsten av.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Informationen i registret är skyddad genom identitetskontroll. Personuppgifterna skyddas även genom passagekontroll, användningskontroll samt anvisningar för handläggningen av personuppgifterna. Ticketens datainnehåll är krypterat. Bevarandet, arkiveringen och förstöringen av de uppgifter som registret innehåller fastställs enligt lagstiftningen och Myndigheten för digitaliserings interna anvisningar som baserar sig på lagarna.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter av tas bort eller överförs till ett annat system.
De registrerade har inte rätt att be om att deras uppgifter avlägsnas ur registret, eftersom behandlingen av uppgifterna grundar sig på lagen. Av denna anledning har de registrerade inte heller rätt att motsätta sig behandlingen av deras personuppgifter eller rätt att överföra uppgifter till ett annat system. Det går inte heller att be om att behandlingen av personuppgifter ska begränsas.
De registrerade har rätt att besvära sig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter.
Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete