OBS!
Den nya förordningen från Finansministeriet om avgifter år 2025 för prestationer som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerats. Därmed ändras prislistan för den offentliga sektorn i Webbapplikationen för BDSförfrågan från och med den 1 januari 2025. Prisändringarna finns tillgängliga i avsnittet "Prislista" på denna webbplats samt i Finansministeriets förordning.
Priserna för de företagsekonomiska produkterna i den BDSförfrågans webbapplikation förändras den 1.1.2025. Ladda ner den nya prislistan här.
Webbapplikationen för BDSförfrågan är en webbläsarbaserad tjänst som riktar sig till anställda inom olika organisationer. Genom tjänsten kan användare söka efter uppdaterad information om enskilda personer, byggnader eller lägenheter i befolkningsdatasystemet.
Användning av webbapplikationen för BDSförfrågan kräver ett datatillstånd från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt att organisationen förbinder sig till tillståndets villkor. I det datatillstånd som beviljats organisationen specificeras vilka uppgifter organisationens användare får söka. Omfattningen av de uppgifter som lämnas ut för arbets- eller tjänsteuppgifter fastställs organisationsspecifikt, och organisationens användarrättigheter varierar beroende på uppgifterna.
Läs mer om ibruktagandet: Ladda ner PDF-filen.
Ett alternativ till webbapplikationen för BDSförfrågan är BDSförfrågan-gränssnittet, via vilket organisationen kan överföra information från befolkningsdatasystemet direkt till sitt eget datasystem.
Ibruktagande av tjänsten
Bekanta dig först med Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter och användarvillkoren för Webbapplikationen för BDSförfrågan. Därefter kan du göra en ansökan om datatillstånd enligt stegen nedan.
- Gå till e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in med Suomi.fi-identifikation eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt organisationen.
- När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
- Välj bland flikarna om du företräder den offentliga förvaltningen eller ett företag eller samfund.
- Välj sedan punkten där det står Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet.
- Välj Ansökan om datatillstånd - Webbapplikationen för BDSförfrågan ur menyn som öppnas och klicka på Börja.
- Fyll i uppgifterna för ansökan. I ansökan anges bland annat användningsändamål för uppgifterna, motivering till varför de behövs samt en redogörelse för hur uppgifterna kommer att skyddas. Du kan skicka in formuläret för behandling först när alla nödvändiga fält är ifyllda. Kontrollera att det finns en grön symbol vid varje fält, vilket innebär att fältet har fyllts i korrekt.
- Kontrollera till sist att uppgifterna är korrekt ifyllda och klicka på Skicka.
Ladda ner PDF-instruktionen för att göra en datatillståndsansökan här.
Om du behöver hjälp med ansökan om datatillstånd, till exempel för att exakt definiera det datainnehåll som behövs, kontakta de sakkunniga på BDSförfrågan per e-post på adressen vtjkysely(a)dvv.fi.
Med taktillstånd avser man ett datatillstånd som beviljats för en viss näringsgren, en viss verksamhet eller ett visst användningsändamål. Taktillstånd har utfärdats för organisationer som har ett enhetligt behov av information. Vid ansökan om datatillstånd kan taktillstånd väljas från menyn för ansökningstyp.
I e-tjänsten är det möjligt att ansluta sig till bl.a. följande taktillstånd:
- Banker
- Besiktningsstationer
- Fastighetsskötsel- och disponentföretag, dörröppning
- Församlingar
- Indrivningsbyråer
- Kommuner
- Läroanstalter
- THL:s skyddshemstjänster
- Välfärdsområden
Prislista
Användningen av BDSförfrågan är i regel avgiftsfritt för kommunens och statens myndigheter samt för välfärdsområden. Av övriga kunder inom den offentliga sektorn debiteras följande avgifter för användningen av tjänsten:
- Uppgifter i befolkningsdatasystemet 0,074 euro per förfrågan (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 0,081 euro per förfrågan)
- Identifiering av person 0,185 euro per förfrågan (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 0,20 euro per förfrågan)
- Utskrifter 0,29 euro per utskrift
- Användarspecifik fast månadsdebitering per användarkod. 1 euro
Användarspecifik månadsdebitering debiteras per förfrågningsanvändare och användare av administrationstjänster.
Sökningen av användningsstatistik och användningen av träningsmiljön är avgiftsfria för kunderna.
Minimidebiteringen för BDSförfrågan per faktureringsadress är 7 euro per månad (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 9 euro per månad).
- Uppgifter i befolkningsdatasystemet 0,42 euro per förfrågan (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 0,46 euro per förfrågan)
- Identifiering av person 0,75 euro per förfrågan (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 0,82 euro per förfrågan)
- Användarspecifik fast månadsdebitering per användarnamn: 1 euro
Användarspecifik månadsdebitering debiteras per förfrågningsanvändare och användare av administrationstjänster.
Sökningen av användningsstatistik och användningen av träningsmiljön är avgiftsfria för kunderna.
Minimidebiteringen för BDSförfrågan per faktureringsadress är 7 euro per månad (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 9 euro per månad).
Användning och övervakning
Uppgifterna i befolkningsdatasystemet får endast användas för de arbets- och myndighetsuppgifter som anges i datatillståndet. Användning av uppgifter för personliga ändamål är strängt förbjudet. All databehandling måste utföras med vederbörlig omsorg och god databehandlingspraxis, med beaktande av dataskydd och datasäkerhet.
Uppgifterna i befolkningsdatasystemet är inte offentliga och får inte lämnas ut till tredje part.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata följer upp och övervakar hur BDSförfrågan används. Eventuella följder av missbruk av BDSförfrågan är till exempel en anmärkning till organisationen i anslutning till behandlingen av BDS-uppgifter, avbrytande av användarens användarrättigheter för viss tid eller tills vidare, eller upphörande av organisations datatillstånd. I allvarligare fall är följden en brottsanmälan.
Observera detta innan du använder tjänsten
Ansvariga användare
När organisationen har beviljats datatillstånd för webbapplikationen för BDSförfrågan, utses ansvariga användare från organisationens personal. Mer information och instruktioner för ansvariga användare finns på sidan för BDSförfrågans ansvariga användare.
Användarrättigheter
För att hämta uppgifter från BDSförfrågan krävs personliga användarrättigheter. De ansvariga användarna lägger till användarrättigheter för sina kollegor inom organisationen i BDSförfrågan.
Användarrättigheterna för BDSförfrågan är också organisation-specifika, så när du byter arbetsgivare måste dina användarrättigheter uppdateras i den nya arbetsgivarens BDSförfrågan-organisation.
Inloggning
Det finns flera alternativ för att logga in på tjänsten. Läs mer om inloggning.
Användning av tjänsten
För användare av BDSförfrågan finns en webbutbildning som introducerar användarna till grunderna i BDSförfrågan. Webbutbildningen genomförs i BDSförfrågan.
I BDSförfrågans träningsmiljö kan man öva på att använda tjänsten. Användare av BDSförfrågan har tillgång till träningsmiljön, och inga separata användarrättigheter till träningsmiljön beviljas.
De aktuella PDF-anvisningarna för BDSförfrågan finns i tjänsten. När du har valt en roll från BDSförfrågans startsida visas länken Anvisningar i vänstermenyn, genom vilken du kan läsa instruktionerna.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata informerar alla användare av BDSförfrågan om aktuella ärenden som rör tjänsten, främst i avsnittet Meddelanden på BDSförfrågans startsida.
Vi informerar också på BDSförfrågans webbplats.
Länkar som berör ärendet
- Nedladdningsbar bilaga till indrivningsbyråers datatillståndsansökan
- Kommunernas urvalstjänst
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Fråga om befolkningsdatasystemets innehåll: Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete