Suomi.fi-webbtjänstens historia
Suomi.fi-webbtjänstens uppgift är att hjälpa medborgare och företagare i olika situationer. Den samlar de uppgifter, anvisningar och tjänster som behövs för att uträtta ärenden på en plats. Dessutom innehåller Suomi.fi nationella tjänster för identifiering, elektronisk kommunikation och fullmakter.
På den här sidan har vi samlat information om föregångarna och de viktigaste etapperna i Suomi.fi. Vi kompletterar sidan allteftersom Suomi.fi utvecklas under årens lopp.
Suomi.fi:s berättelse fortsätter och kompletteras!
Under årens lopp har många människor i olika uppgifter deltagit i utvecklingen av Suomi.fi. Om du har fakta, anekdoter eller minnen från Suomi.fi kan du skicka dem till oss som bilder, video eller text till adressen dvv.viestinta[at]dvv.fi.
Från Medborgarhandboken till de första gemensamma tjänsterna för e-tjänster (1992–2009)
Webbtjänsten Suomi.fi öppnades officiellt den 4 april 2002. Suomi.fi-tjänstens innehållshistoria sträcker sig dock ända till 1992.
Vad var Medborgarhandboken och hur grundades Suomi.fi-tjänsten och webbredaktionen ursprungligen? Och hurdana var de första gemensamma tjänsterna för e-tjänster?
Medborgarhandboken fanns på finska sedan 1992 och på svenska sedan 1993. Det var en handbok som samlade den information som medborgaren behöver om den offentliga förvaltningens tjänster i olika livssituationer.
En webbplats om guiden publicerades 1997. Finansministeriet ansvarade för planeringen av guiden. Medborgarhandboken och dess webbplats ersattes 2002 med Suomi.fi-webbtjänsten.
Reklam: Medborgarhandboken
Suomi.fi-webbredaktionen grundas vid statsrådets informationsförvaltningsenhet år 2002.
Suomi.fi-tjänsten öppnas den 4 april 2002. Den första Suomi.fi-tjänsten består huvudsakligen av länkar till den offentliga förvaltningens tjänster. Länkarna har grupperats enligt olika ämnesområden (till exempel Boende och familj eller Kultur och fritid).
Suomi.fi och webbredaktionen överfördes till Statens IT-servicecentral som grundades 2009. 2017 överförs Suomi.fi och webbredaktionen till Befolkningsregistercentralen (från och med 2020 Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata).
Skärmdump av Suomi.fi 2002
Plattformen Lomake.fi publiceras för pilotanvändning.
Lomake.fi är förvaltningens första gemensamma plattform för att producera blanketter för e-tjänster. I början finns det enkla blanketter på plattformen som kan användas utan identifiering eller genom att identifiera sig med HST-kort.
Enkla e-tjänster som skapats på plattformen lomake.fi länkas också till Suomi.fi-tjänsten där användarna hittar dem.
Tjänsten Foretagsfinland.fi öppnas. Tjänsten är avsedd för företag och personer som överväger företagande – på motsvarande sätt som Suomi.fi är avsedd för allmänheten. PKT-stiftelsen ansvarar för utvecklandet av tjänsten och utvecklingsarbetet för tjänsten styrs av handels- och industriministeriet.
Vid sidan av FöretagsFinland finns en telefontjänst. FöretagsFinland-telefontjänsten ger råd till företagets grundare och verksamma företag i olika situationer. Telefontjänsten betjänar på numret 0295 020 500.
Bild: FöretagsFinland 2002
Konceptet dinasikt.fi utvecklas vid finansministeriets avdelning för utvecklande av förvaltningen och testanvändningen inleds 2001–2002. Webbplatsen publiceras 2003 och blev senare en del av Suomi.fi-familjen.
Dinasikt.fi överfördes från finansministeriet till justitieministeriet 2005. Då överfördes den från Suomi.fi till en större familj av demokratitjänster (demokrati.fi).
Bild: Dinasikt.fi 2003
En ny tjänst i Suomi.fi-familjen är vägvisaren till förvaltningens webbtjänster, Asiointiopas.fi, som ger användarna handledning i förvaltningens webbtjänster och e-tjänster.
Bild: Asiointiopas.fi 2004
Tjänsten Laatuaverkkoon.fi erbjuder verktyg för att utveckla och utvärdera de offentliga webbtjänsterna. Ett av instrumenten är kvalitetskriterierna som definierar egenskaperna hos en bra offentlig webbtjänst. Med bedömningsverktyget som baserar sig på kriterierna kan man bedöma kvaliteten på webbtjänsten och identifiera utvecklingsobjekt.
Kriterierna utvecklades i ett samarbetsprojekt som tillsattes av finansministeriet.
Den uppdaterade versionen av kvalitetskriterierna och bedömningsverktyget öppnas i Suomi.fi-tjänsten våren 2008. År 2022 öppnas de helt förnyade Suomi.fi-kvalitetsverktygen.
Bild: Laatuaverkkoon.fi år 2004
Planeringen av tjänsten för elektronisk identifiering och betalning (föregångare till Suomi.fi-identifikation) inleds 2004 på initiativ av kommunerna i huvudstadsregionen.
Målet med projektet är att förse den offentliga förvaltningen med en gemensam plattform för identifiering och betalning via nätet. Tjänsten gör det möjligt för allmänheten att identifiera sig i offentliga e-tjänster och betala online. Tjänsten tas i bruk stegvis 2006.
I slutet av 2017 ersätter Suomi.fi-identifikation i sin helhet tjänsten Vetuma.
Skatteförvaltningen publicerar identifierings- och fullmaktstjänsterna Identifikation.fi och Katso.
Suomi.fi-identifikation ersätter tjänsten Identifikation.fi i slutet av 2017. Katso-tjänsten upphör att användas 2021 när tjänsten ersätts med Suomi.fi-fullmakter.
Numera identifierar sig användaren alltid som sig själv i offentliga e-tjänster och uträttar ärenden för företagets, samfundets eller någon annans räkning med Suomi.fi-fullmakter.
Syftet med tjänstedirektivet är att främja den fria rörligheten för tjänster inom EU och företagens etablering i ett annat medlemsland. Tjänstedirektivet förpliktar EU:s medlemsländer att inrätta centraliserade servicepunkter, via vilka företagets grundare centraliserat hittar all nödvändig information om grundandet av företaget.
Företagsfinland.fi blir Finlands centraliserade servicepunkt år 2007. På Företagsfinland.fi samlas 2011–2013 uppgifter om tillstånd, anmälningar och registreringar som behövs inom olika näringsgrenar. Uppgifterna samlas in i arbetsgrupper som består av representanter för de ämbetsverk som beviljar företagstillstånd.
I och med yrkeskvalifikationsdirektivet samlas också uppgifter om de yrkeskvalifikationer som krävs i Finland på Företagsfinland.fi.
Yritys-Suomen ohella toimii puhelinpalvelu. Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo yrityksen perustajia ja toimivia yrityksiä eri tilanteissa. Puhelinpalvelu palvelee numerossa 0295 020 500.
Reformernas tid (2009–2014)
Statens IT-servicecentral grundas på Statskontoret och Suomi.fi och webbredaktionen får ett nytt hem. Grunden för att utveckla Suomi.fi-mobilapplikationen mot en gemensam plattform för e-tjänster skapas.
Men varför behövde man lego? Vad var Medborgarkontot och Kuntapuntari?
Suomi.fi-tjänsten och webbredaktionen överförs från finansministeriet till Statens IT-servicecentral som nyligen inrättats vid Statskontoret. Statens IT-servicecentral producerar också plattformen Lomake.fi och Vetuma-identifiering samt inleder anskaffningen av Medborgarkontot.
Suomi.fi-mobilapplikationens hela gränssnitt förnyas. Kommunernas tjänster och servicekanaler blir en permanent del av Suomi.fi-webbtjänsten. I tjänsten Suomi.fi tas nu i bruk den redan legendariska Virtuaali-Vertti, som gav råd och handledning i hur tjänsten används.
Bild: Förnyade Suomi.fi 2010
Karttjänsten för offentliga serviceställen planeras som en del av Suomi.fi-tjänsten 2009–2010 och Lantmäteriverket deltar i produktionen av karttjänsten för förvaltningen.
Den första servicekartan publiceras som en del av Suomi.fi hösten 2010. Senare integreras förvaltningens karttjänst som en fast del av Suomi.fi-webbtjänsten under det nationella servicearkitekturprogrammet och dess namn ändras samtidigt till Suomi.fi-kartor.
Företagsfinland.fi övergår från PKT-stiftelsen till Statens Regionförvaltnings enhet för informationsförvaltningstjänster (AHTi) år 2010.
Den helt förnyade företagsfinland.fi publiceras 2011. År 2015 ansluts AHTi till NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter. Arbetet med att utveckla tjänsten styrs av arbets- och näringsministeriet (ANM).
Suomi.fi-tjänstens nya koncept skapas från hösten 2011 till våren 2012 i ett projekt där man konsulterade såväl förvaltningen, organisationer som medborgare.
I konceptets bakgrundspromemoria beskrevs redan till exempel det nuvarande Suomi.fi-servicedatalagret, tjänsten Meddelanden och de servicehelheter som skräddarsys för enskilda användare och som för närvarande genomförs inom det nationella artificiella projektet AuroraAI.
I Företagsfinland.fi skapas en webbplats för regionala företagstjänster där användarna hittar företagstjänsterna i sin region. Regionernas kontaktpersoner upprätthåller och uppdaterar uppgifterna.
Kuntapuntari-kampanjen inleds. Syftet med kampanjen är att locka kommunerna att beskriva sina elektroniska tjänster som en del av Suomi.fi-tjänsten.
På kampanjsidorna kunde medborgarna jämföra kommunerna med avundsjuketemat ("vår kommun har fler elektroniska tjänster än ni i grannkommunen").
Statskontorets IT-servicecentral publicerar Medborgarkontot den 28 januari 2011 som en del av Suomi.fi-webbtjänsten.
Medborgarkontot är en säker elektronisk kommunikationstjänst mellan den offentliga förvaltningen och medborgarna. Utvecklingen av medborgarkontot är en del av statsrådets SADE-program (programmet för främjande av elektronisk ärendehantering och demokrati).
Även Virtuaali-Vertti handleder i användningen av Medborgarkontot. Medborgarkontots funktioner har numera ersatts av Suomi.fi-meddelanden.
Bild: Medborgarkontot och Virtuaali-Vertti 2011
Suomi.fi-webbredaktionen och experterna vid statskontorets IT-servicecentral samlas i Villmanstrand för att planera e-tjänsternas framtid och lära sig en smidig utvecklingsmodell.
Som slutresultat presenterar man för Finansministeriet en modell för framtidens e-tjänster inklusive tjänster som byggts upp av lego. I modellen finns användaren i centrum av tjänsterna. Flera av legohusets tjänster genomförs senare inom ramen för det nationella servicearkitekturprogrammet.
Statskontorets IT-servicecentral öppnar Medborgarrådgivningen. Utvecklandet av tjänsten ingår i statsministeriets SADE-program (programmet för främjande av elektronisk ärendehantering och demokrati). Medborgarrådgivningen överförs senare till Befolkningsregistercentralen (numera Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata).
Medborgarrådgivningen handleder och ger råd om rätt offentliga tjänster och stöder användarna i användningen av Suomi.fi-tjänsterna. Tjänsten fungerar som telefontjänst (0295 000) och i olika kanaler för e-tjänster (formulär, chatt). Medborgarrådgivningen svarar numera över 100 000 gånger per år på medborgarnas kontakter.
När coronapandemin inleddes 2020 öppnades också coronarådgivningen i samband med Medborgarrådgivningen och senare användarstödet för Coronablinkern. Rådgivningstjänsterna upphörde senare när rådgivningsbehoven minskade.
Tjänsten Mitt FöretagsFinland öppnas: Mitt FöretagsFinland erbjuder verktyg för dem som planerar och arbetar som företagare, bland annat för att göra upp en affärsplan och en utvecklingskartläggning för företaget.
Suomi.fi utvecklas till förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (2014–2019)
De helt nya Suomi.fi-tjänsterna utvecklas smidigt och användarorienterat i det nationella Servicearkitekturprogrammet och om användningen av dem stiftas en egen lagstiftning.
Suomi.fi-tjänsterna etableras som en kritisk del av det finländska digitala samhället. Tjänsterna får priser i Finland och utomlands och Suomi.fi-kännedomen ökar bland allmänheten.
Men vad är Straumurinn och varför är den gröna knappen en viktig del av historien?
En ICT-arbetsgrupp tillsatt av arbets- och näringsministeriet lägger fram ett förslag om att bygga upp en nationell servicearkitektur, eftersom den hade identifierat behovet av att underlätta skapandet av tjänster som överskrider organisationsgränserna, undvika överlappande arbete och förbättra kundservicen. Det finanspolitiska ministerutskottet förordar i sitt beslut av den 19 november 2013 att finansministeriet tillsätter ett program för genomförande av den nationella servicearkitekturen och en tväradministrativ styrgrupp för det.
Ansvaret för genomförandet av programmet ges till Befolkningsregistercentralen (från och med 2020 Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata). I programmet genomförs fyra projekt:
- Identifikation
- Servicevyer
- Roller och behörigheter
- Informationsleden
Programmets slutresultat är de nuvarande Suomi.fi-tjänsterna: Identifiering, Suomi.fi-webbtjänsten, Servicedatalagret, Meddelanden, Fullmakter och Informationsleden.
KaPA-programmets budget är 100 miljoner euro, men genomförandet av programmet kostar slutligen 70 miljoner euro, dvs. det underskrider budgeten på ett betydande sätt, vilket inte nödvändigtvis är särskilt vanligt i digitala projekt inom den offentliga förvaltningen. Med de inbesparade pengarna fortsätter utvecklingen av Suomi.fi-tjänsterna 2018–2019.
En ny identifieringstjänst öppnas. I och med identifieringstjänsten sköts alla avtal och kostnader centraliserat av Befolkningsregistercentralen. Alla offentliga tjänster åläggs att övergå till identifieringstjänsten före utgången av 2017.
Numera identifierar man sig i alla den offentliga förvaltningens elektroniska tjänster via Suomi.fi-identifikation. Antalet identifieringstransaktioner är idag fler än 200 miljoner per år.
Finland och Estland ingick 2013 ett avtal om drifttagning och utnyttjande av den estniska X-Road-teknologin i Finland. Avtalet ingicks av ländernas dåvarande statsministrar.
Suomi.fi-informationsleden och API-katalogen öppnas för produktionsbruk 2015 genom att högtidligt klicka på en knapp.
Bild: Den gröna knappen i Servicekanalen och en PostIt-lapp med texten: ”Produktionens reboot. KLICKA INTE!”
Informationsleden erbjuder ett standardiserat sätt att överföra information mellan privata och offentliga organisationers (och länders) datasystem. Organisationerna kan använda den standardiserade informationen i Informationsleden och själv publicera information där genom att koppla sin egen tjänst till Informationsleden. Suomi.fi-informationsleden grundar sig på Estlands X-Road-teknik. Befolkningsregistercentralen genomför Finlands version av informationsleden.
X-Road teknologin utvecklas numera av NIIS (Nordic Institute for Interoperability Solutions) som finansieras gemensamt av Finland, Estland och Island. På Island heter informationsleden för övrigt "Straumurinn", vilket betyder ström och beskriver idén med tjänsten väl.
Suomi.fi-tjänstens betaversion publiceras. Den gamla Suomi.fi-tjänsten fortsätter som en produktionsversion och respons och utvecklingsidéer samlas in om den nya versionen.
Hösten 2016 väljer Mikrobitti den nya beta-versionen av Suomi.fi-tjänsten till årets tjänst.
För de Suomi.fi-tjänster som utvecklats inom KaPA-programmet utarbetas en lagstiftning (Lag om förvaltningens gemensamma tjänster för e-tjänster), som riksdagen godkänner sommaren 2016. Lagen förpliktar aktörer inom den offentliga förvaltningen att använda de avgiftsfria Suomi.fi-tjänsterna.
Vissa tjänster (Fullmakter, Informationsleden, Suomi.fi och Suomi.fi-servicedatalagret) erbjuds avgiftsfritt även till den privata och tredje sektorn.
Lagen uppdateras i början av 2019, då det blir möjligt för andra än MDB att registrera fullmakter, dvs. tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande. Detta möjliggör också helt nya sätt att att ge fullmakter för bl.a. kunder som saknar digital kompetens.
Suomi.fi-servicedatalagret öppnas. Servicedatalagret (SDL) är ett riksomfattande centraliserat datalager där kommunerna, staten och den privata sektorn på ett kundorienterat sätt beskriver sina tjänster och tjänsternas servicekanaler.
Innehållet i servicedatalagret är öppna data, dvs. det är tillgängligt via ett öppet gränssnitt var som helst, till exempel i webbtjänster, chattbotar och karttjänster. Allt innehåll som beskrivs i SDL visas också i Suomi.fi-webbtjänsten.
I Suomi.fi-servicedatalagret ingår också den tillgänglighetsapplikation som Helsingfors stad ursprungligen utvecklade och som möjliggör tillgänglighetsinformation om verksamhetsställena.
SDL grundar sig på en gemensam datamodell på EU-nivå (CPSV-AP, Common Public Service Vocabulary Application Profile).
Suomi.fi-fullmakter öppnas. Suomi.fi-fullmakter erbjuder ett tillförlitligt sätt att i realtid kontrollera en persons, ett företags eller ett samfunds fullmakter och rätt att uträtta ärenden elektroniskt för en annan persons, ett annat företags eller ett annat samfunds räkning. I Suomi.fi-fullmakter kan privatpersoner, företag och samfund även ge en någon annan fullmakt att sköta ärenden på deras vägnar.
Användningen av fullmakter har ökat kraftigt under 2017–2022 och ökningen fortsätter fortfarande i snabb takt. Medborgarna har redan gjort över 30 miljoner elektroniska fullmakter i Suomi.fi-tjänsten (läget hösten 2022).
Suomi.fi-fullmakter fick sommaren 2019 pris i EU:s Sharing & Reuse-tävling som en av EU:s mest innovativa digitala tjänster. Fullmakterna belönades samma år också i den nationella Blue Arrow Award som den digitala tjänst som ger mest nytta för samhället.
Ett gemensamt varumärke och visuellt utseende skapas för alla Suomi.fi-tjänster. Som stöd för att utveckla tjänsterna utvecklas Suomi.fi - Design System som förenhetligar upplevelsen av att använda tjänsterna och utvecklar tjänsternas användbarhet och tillgänglighet.
Numera identifierar du alla Suomi.fi-tjänster med den symbol för tjänsterna som påminner om den finska flaggan.
Den gamla Suomi.fi-tjänsten stängs och den tidigare publicerade beta-versionen ändras till en produktionsversion. I avsnittet Företag publiceras de första guiderna som påminner om stigar.
Suomi.fi-kartorna öppnas. Tjänsten Kartor är en gemensam systemlösning för den offentliga förvaltningens kartor och geodata. Organisationer kan bädda in tjänsten Kartor på en egen intern eller extern webbplats och på så sätt skapa karttjänster till sina kunder.
Det är också möjligt att koppla egna geodata och geodata som är tillgängliga via geodatainfrastrukturen till tjänsten.
I det nationella servicearkitekturprogrammet genomfördes i samarbete mellan Befolkningsregistercentralen och Lantmäteriverket även Finlands första tillgängligare kartmaterial, den så kallade lättlästa kartan.
På kartorna kan man numera också välja en kartvy avsedd särskilt för användare som har något slags hinder. Detta gynnar särskilt användare med nedsatt syn eller kognitiva problem. Det var också fråga om ett ovanligt utvecklingsarbete även i världsklass.
Skärmdump av Suomi.fi:s lättlästa karta
Suomi.fi-meddelanden öppnas och ersätter samtidigt det gamla Medborgarkontot. Suomi.fi-meddelanden är ett tillförlitligt sätt för medborgarna och företagen att kommunicera med myndigheter och andra organisationer som använder tjänsten.
Drifttagningen av Suomi.fi-tjänsterna underlättas genom att utveckla självbetjäningen för organisationer, dvs. Suomi.fi-serviceadministrationen- Via självbetjäningen kan organisationer ansöka om användnings- och datatillstånd samt administrera tjänster och granska tjänsternas användningsstatistik.
Den gamla Suomi.fi stängs och den tidigare publicerade beta-versionen ändras till en produktionsversion. Samtidigt stängs det gamla FöretagsFinland och nya Suomi.fi ersätter också den tjänsten.
Suomi.fi-mobilapplikationens webbredaktion överfördes från början av året från Statskontoret till Befolkningsregistercentralen (numera Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata) intill Suomi.fi-webbtjänsten som förnyats i KaPA-programmet.
Senare överförs också webbredaktörerna för Företagsfinland.fi till Befolkningsregistercentralen.
Suomi.fi-mobilappen publiceras i appbutikerna (IOS och Android). Med mobilapplikationen kan man använda Suomi.fi-meddelanden, dvs. ta emot elektroniska meddelanden från myndigheterna samt vid behov svara på dem.
Företagsfinland.fi stängs och företagssidan i Suomi.fi ersätter den. Även webbleverantörer på Företagsfinland.fi flyttar över till Befolkningsregistercentralen.
Du kan bläddra i de teckenspråkiga videoklippen i webbtjänstens handböcker på en egen samlingssida. Ruttsökningen i webbtjänstens karta görs tillgänglig och presentationen av service- och guideuppgifter utvecklas utifrån kundresponsen.
Förbättringen av sökmotorn och den egna sökningen i Suomi.fi-webbtjänsten fortsätter på lång sikt. Man kan bekanta sig med fullmaktsärenden utan stark autentisering.
Suomi.fi-tjänsterna utvidgas och nya tjänster och egenskaper utvecklas (2020-)
Användningen av Suomi.fi-mobilapplikationens tjänster utvidgas snabbt och helt nya tjänster och funktioner utvecklas. Suomi.fi-tjänsternas framtid som en gemensam plattform för e-tjänster börjar formas på en helt ny nivå.
Suomi.fi-webbredaktionen utvecklar nya verksamhetsmodeller och kommer på siharderna. Men vad i hela friden är det?
Suomi.fi-webbredaktionen utvecklar en modell för innehållsproduktion där det nya guideinnehållet byggs upp i samarbete med den offentliga, privata och tredje sektorn. Tanken är att erbjuda användarna innehåll och tjänster med anknytning till deras livssituation.
I utvecklingsarbetet genomförs stöd för innehållsproduktionssystemet för att producera nya typer av guider. De nya guiderna kallas internt "siharder", det vill säga en "wizard" som publiceras med innehållsapplikationen.
Webbtjänsten flyttas från datorhallen till en molnmiljö, vilket gör det enklare att underhålla infrastrukturen, gör det möjligt att smidigare uppdatera tjänsten och medför tydliga besparingar.
I Suomi.fi-tjänsten öppnas möjligheten för organisationer att ansöka om elektronisk fullmakt. Genomförandet är en del av ersättningen av Katso-identifieringstjänsten. Tjänsten möjliggör assisterad fullmakt för företag och samfund som inte på egen hand kan ge elektroniska fullmakter.
Samtidigt tas ett identifieringsverktyg (Finnish Authenticator) i bruk som är avsett för utländska organisationer och som gör det möjligt att ansöka om elektroniska fullmakter.
I Suomi.fi kan man kontrollera de personuppgifter som sparats i befolkningsdatasystemet och förbjuda utlämnande av uppgifter. Det går också att kontrollera sin make eller makas födelsedag, om man lyckats glömma bort den.
I de egna uppgifterna kan man i övrigt också kontrollera hur många invånare som enligt befolkningsdatasystemet bor i den egna bostaden.
De första guide öppnas för medborgare och organisationer som råkat ut för dataläckage eller dataintrång. Genomförandet är en del av Finlands regerings åtgärder i eftervården av dataintrånget i Vastaamo.
Flera andra guider som utgår från personens livssituation har senare publicerats i Suomi.fi-tjänsten.
Den separata Katso-identifieringstjänsten för företag stängs efter 15 års användning. I Finland övergår man till ett sätt att uträtta ärenden där användaren alltid identifierar sig själv och där tjänsten Fullmakter producerar uppgifter om användarens rättigheter att uträtta ärenden för olika organisationers räkning.
Uppgifterna om serviceställen i Suomi.fi-servicedatalagret integreras i tjänsten Suomi.fi-kartor. På så sätt kan aktörer inom den offentliga förvaltningen enkelt bädda in servicekartorna i sina egna tjänster med sina egna serviceuppgifter.
Suomi.fi-webbtjänsten samlar cirka en miljon besök per månad. Webbtjänstens nya och mer tillgängliga startsida ger beröm.
Fullmakter utnyttjas redan i över 160 e-tjänster och i nästan 370 olika fullmaktsärenden.
En ny Suomi.fi-tjänst öppnas våren 2022. Med Suomi.fi-kvalitetsverktygen kan organisationerna utvärdera och utveckla kvaliteten på sina egna digitala tjänster. Tjänsten är avgiftsfri för alla organisationer som har beskrivit tjänsterna i Suomi.fi-servicedatalagret.
Suomi.fi-kvalitetsverktyget deltog i tävlingen Tech for Government, som ingår i det franska EU-ordförandeskapet, där tjänsten kom till finalen som ett av de bästa exemplen på nya digitala tjänster inom den offentliga förvaltningen.
Våren 2022 testar kommunerna i Kajanalands social- och hälsovårdsområde att registrera fullmakter för personer utan digital kompetens i samband med besök på hälsostationer. En äldre person kan till exempel ge en närstående fullmakt att sköta ärenden inom social- och hälsovården eller apoteksärenden.
I genomförandet utnyttjas de verktyg som tjänstemännen för fullmakter utvecklat för att ersätta Katso-tjänsten.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata öppnar en tjänst för assisterad fullmakt för personer som inte själva kan använda digitala tjänster eller som saknar elektroniska identifieringsverktyg.
Forskningscentralen för de inhemska språken (Kotus) belönar Suomi.fi-webbredaktionen 2022 som årets klargörare.
Vinnaren väljs av Finlands Kommunförbunds verkställande direktör Minna Karhunen. I sitt pristal konstaterar hon att i synnerhet i svåra livssituationer behöver människorna tydlig och lättförståelig information som hjälper dem att klara av praktiska frågor. Suomi.fi-handböckerna svarar på detta behov. En viktig grund för valet är också den nya verksamhetsmodellen för hur handböckerna produceras.
Bild: Minna Mäkinen, Anniina Väisänen och serviceägaren Terhi Tuokkola tar emot från Suomi.fi-webbredaktionen tar emot priset Årets klargörare.
Reformernas tid (2009–2014)
Statens IT-servicecentral grundas på Statskontoret och Suomi.fi och webbredaktionen får ett nytt hem. Grunden för att utveckla Suomi.fi-mobilapplikationen mot en gemensam plattform för e-tjänster skapas.
Men varför behövde man lego? Vad var Medborgarkontot och Kuntapuntari?
Suomi.fi-tjänsten och webbredaktionen överförs från finansministeriet till Statens IT-servicecentral som nyligen inrättats vid Statskontoret. Statens IT-servicecentral producerar också plattformen Lomake.fi och Vetuma-identifiering samt inleder anskaffningen av Medborgarkontot.
Suomi.fi-mobilapplikationens hela gränssnitt förnyas. Kommunernas tjänster och servicekanaler blir en permanent del av Suomi.fi-webbtjänsten. I tjänsten Suomi.fi tas nu i bruk den redan legendariska Virtuaali-Vertti, som gav råd och handledning i hur tjänsten används.
Bild: Förnyade Suomi.fi 2010
Karttjänsten för offentliga serviceställen planeras som en del av Suomi.fi-tjänsten 2009–2010 och Lantmäteriverket deltar i produktionen av karttjänsten för förvaltningen.
Den första servicekartan publiceras som en del av Suomi.fi hösten 2010. Senare integreras förvaltningens karttjänst som en fast del av Suomi.fi-webbtjänsten under det nationella servicearkitekturprogrammet och dess namn ändras samtidigt till Suomi.fi-kartor.
Företagsfinland.fi övergår från PKT-stiftelsen till Statens Regionförvaltnings enhet för informationsförvaltningstjänster (AHTi) år 2010.
Den helt förnyade företagsfinland.fi publiceras 2011. År 2015 ansluts AHTi till NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter. Arbetet med att utveckla tjänsten styrs av arbets- och näringsministeriet (ANM).
Suomi.fi-tjänstens nya koncept skapas från hösten 2011 till våren 2012 i ett projekt där man konsulterade såväl förvaltningen, organisationer som medborgare.
I konceptets bakgrundspromemoria beskrevs redan till exempel det nuvarande Suomi.fi-servicedatalagret, tjänsten Meddelanden och de servicehelheter som skräddarsys för enskilda användare och som för närvarande genomförs inom det nationella artificiella projektet AuroraAI.
I Företagsfinland.fi skapas en webbplats för regionala företagstjänster där användarna hittar företagstjänsterna i sin region. Regionernas kontaktpersoner upprätthåller och uppdaterar uppgifterna.
Kuntapuntari-kampanjen inleds. Syftet med kampanjen är att locka kommunerna att beskriva sina elektroniska tjänster som en del av Suomi.fi-tjänsten.
På kampanjsidorna kunde medborgarna jämföra kommunerna med avundsjuketemat ("vår kommun har fler elektroniska tjänster än ni i grannkommunen").
Statskontorets IT-servicecentral publicerar Medborgarkontot den 28 januari 2011 som en del av Suomi.fi-webbtjänsten.
Medborgarkontot är en säker elektronisk kommunikationstjänst mellan den offentliga förvaltningen och medborgarna. Utvecklingen av medborgarkontot är en del av statsrådets SADE-program (programmet för främjande av elektronisk ärendehantering och demokrati).
Även Virtuaali-Vertti handleder i användningen av Medborgarkontot. Medborgarkontots funktioner har numera ersatts av Suomi.fi-meddelanden.
Bild: Medborgarkontot och Virtuaali-Vertti 2011
Suomi.fi-webbredaktionen och experterna vid statskontorets IT-servicecentral samlas i Villmanstrand för att planera e-tjänsternas framtid och lära sig en smidig utvecklingsmodell.
Som slutresultat presenterar man för Finansministeriet en modell för framtidens e-tjänster inklusive tjänster som byggts upp av lego. I modellen finns användaren i centrum av tjänsterna. Flera av legohusets tjänster genomförs senare inom ramen för det nationella servicearkitekturprogrammet.
Statskontorets IT-servicecentral öppnar Medborgarrådgivningen. Utvecklandet av tjänsten ingår i statsministeriets SADE-program (programmet för främjande av elektronisk ärendehantering och demokrati). Medborgarrådgivningen överförs senare till Befolkningsregistercentralen (numera Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata).
Medborgarrådgivningen handleder och ger råd om rätt offentliga tjänster och stöder användarna i användningen av Suomi.fi-tjänsterna. Tjänsten fungerar som telefontjänst (0295 000) och i olika kanaler för e-tjänster (formulär, chatt). Medborgarrådgivningen svarar numera över 100 000 gånger per år på medborgarnas kontakter.
När coronapandemin inleddes 2020 öppnades också coronarådgivningen i samband med Medborgarrådgivningen och senare användarstödet för Coronablinkern. Rådgivningstjänsterna upphörde senare när rådgivningsbehoven minskade.
Tjänsten Mitt FöretagsFinland öppnas: Mitt FöretagsFinland erbjuder verktyg för dem som planerar och arbetar som företagare, bland annat för att göra upp en affärsplan och en utvecklingskartläggning för företaget.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete