Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning (Intygstjänst) är ett system där du kan beställa följande intyg:
- intyg ur befolkningsdatasystemet över dig själv eller personer du är vårdnadshavare för
- intyg över prövning av hinder mot äktenskap
Intygstjänsten består förutom av systemet som är avsett för att beställa intyg även av serviceområdet för ärendehanteringssystemet Elsa vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, där vi behandlar intygsbeställningar.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Paula Ojaniemi, ledande sakkunnig
Tiina Härkönen, ledande sakkunnig
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
Personuppgifter behandlas för att utfärda intyg ur befolkningsdatasystemet och för att pröva hinder mot äktenskap. Att utfärda intyg är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas lagstadgade uppgift som grundar sig på lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt äktenskapslagen.
Intyg från befolkningsdatasystemet
Det elektroniska intyget från befolkningsdatasystemet förvaras i Intygstjänsten i 24 timmar.
Uppgifterna i intygsbeställningarna förvaras i fem år.
Intyg över prövning av hinder mot äktenskap
Intyg över hindersprövning samt begäranden om hindersprövning jämte bilagor förvaras i tio år.
Systemet innehåller uppgifter om pågående och avgjorda intygsbeställningar. Personuppgifter i systemet är till exempel namn, personbeteckning, hemkommun, bostadsort och civilstånd för den person som beställt eller den person som är föremål för intyget. I systemet behandlas också uppgifter om vårdnad och familjeförhållanden.
Uppgifterna fås i regel från befolkningsdatasystemet. Om du i Intygstjänsten begär ett intyg över hindersprövning, ska du själv lämna vissa av de uppgifter som behövs för att avgöra ärendet.
Uppgifter i Intygstjänsten lämnas i regel ut endast till tjänstens användare, dvs. den som beställer intyget. Intyg över hindersprövning lämnas ut till vardera maken.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Automatiserat avgörande av ärenden grundar sig på 8 b kap. i förvaltningslagen.
Intyg från befolkningsdatasystemet
Ett elektroniskt intyg ur befolkningsdatasystemet ges automatiskt. Intyg ur befolkningsdatasystemet betalas automatiskt i tjänsten. Vi meddelar dig om det automatiska avgörandet på det elektroniska intyget och betalningsverifikatet.
Intyg över prövning av hinder mot äktenskap
En del av intygen över prövning av hinder mot äktenskap kan ges automatiskt. I intyget som du får anges om ditt ärende har avgjorts automatiskt.
Ett automatiserat avgörandeförfarande innebär att en människa inte avgör ärendet, utan att informationssystemet avgör det mekaniskt. Så kan man enligt lagen göra om ärendet inte förutsätter prövning från fall till fall eller om en människa har bedömt omständigheterna som förutsätter prövning från fall till fall före avgörandet. Du kan läsa mer om ämnet här.
Rätt till insyn
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan begära uppgifterna genom att sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Gör en skriftlig begäran till registrets kontaktperson eller skicka begäran om rättelse till registratorskontoret vid
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar i den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter raderas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontoret 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.