ÄRENDEHANTERINGSSYSTEMET ELSA
Elsa är ett ärendehanteringssystem där man behandlar ärenden enligt lagen om för- och efternamn som inkommit till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som myndigheten själv anhängiggjort, ärenden enligt lagen om förmyndarverksamhet, ärenden enligt lagen om intressebevakningsfullmakt, ärenden enligt föräldraskapslagen samt beställningar av intyg jämte behandlingsskeden enligt lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt ärenden som rör registrering av utlänningar enligt ovan nämnda lag och lagen om hemkommun.
Systemet an-vänds också som hjälpmedel för övervakning av intressebevakarnas verksamhet. I fråga om utlämnande av uppgifterna i systemet tillämpas 16 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Heidi Gillberg, ledande sakkunnig
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas ärendehanteringssystem Elsa behandlas ärenden enligt lagen om för- och efternamn, ärenden enligt lagen om för-myndarverksamhet, ärenden enligt lagen om intressebevakningsfullmakt samt ären-den enligt föräldraskapslagen. I ärendehanteringssystemet behandlas dessutom regi-streringsärenden, intygsbeställningar och ärenden enligt lagen om befolkningsdatasy-stemet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster.
Lagen om förmyndarverksamhet 84 §
Lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 4, 9, 13 och 17 §
Lagen om för- och efternamn 21 §
Lagen om hemkommun 4 §
Föräldraskapslagen 4 och 5 §
Dessutom behandlas personuppgifter för övervakning av intressebevakarnas verk-samhet. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Personuppgifterna i registret behandlas på basis av artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning, det vill säga den personuppgiftsansvarige fullgör en rättslig förpliktelse eller punkt 1 e, det vill säga den personuppgiftsansvarige utför en uppgift av allmänt intresse. I lagen om informationshantering inom den offentliga förvalt-ningen (906/2019, 25 §) finns bestämmelser om myndighetens skyldighet att upprätthålla ett register över ärenden som behandlas eller har behandlats hos en myndighet.
Förvaringstiden för uppgifterna bestäms med stöd av arkivlagen och varierar beroende ärendets typ. Närmare förvaringstider anges i informationsstyrningsplanen.
I systemet har följande sparats:
* parternas identifieringsuppgifter och kontaktuppgifter
* uppgifter om ansökan, behandling och beslut
* uppgifter om förmyndarverksamhetens övervakning
* beställningsuppgifter
Uppgifter fås från de handlingar som förutsätter att uppgifterna i handlingen registreras i ärendehanteringssystemet. Uppgifterna uppdateras direkt i systemet då behandlingen av ärendet framskrider.
Dessutom fås uppgifter om en person från befolkningsdatasystemet.
Uppgifter utlämnas inte regelmässigt till tredje parter.
Granskningsrätt
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan skicka begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta inexakta och felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna en skriftlig begäran till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd att styrka din identitet.
Begränsningar av den registrerades rättigheter
Behandlingen av personuppgifter i ELSA grundar sig på att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fullgör sin lagstadgade skyldighet, utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter avlägsnas eller överförs till ett annat system och du kan i princip inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om anförande av besvär finns på webbplatsen för dataombudsman-nens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/