Meddelanden
Tjänsten Meddelanden är den offentliga förvaltningens gemensamma systemlösning för att skicka meddelanden. Organisationer kan koppla tjänsten till sina egna e-tjänster och därmed skicka organisationens meddelanden elektroniskt till sina kunder. Om organisationens kunder inte vill ta emot elektroniska meddelanden, skickar tjänsten meddelandena som traditionella brev.
Tjänsten Meddelanden är myndigheternas centraliserade system som levererar meddelanden till slutanvändaren på önskat sätt. Tjänsten erbjuder kundorganisationerna flera olika sätt att ansluta sig. Rätt mottagare identifieras med hjälp av personbeteckning eller FO-nummer. I tjänsten ingår också en utskrifts-, kuverterings- och postningstjänst för papperspost.
Tjänstens slutanvändare är alla medborgare och företag som tar emot myndighetsmeddelanden. Slutanvändaren ser tjänsten som en egen digital postlåda i Suomi.fi-webbtjänsten. Via den kan slutanvändaren också besvara myndighetsmeddelanden eller starta en ny meddelandetråd om kundorganisationen tillåter ömsesidig kommunikation.
Tjänsten Meddelanden är inte avsedd för kommunikation mellan myndigheter eller för kommunikation mellan företag och deras egna kunder, ifall det inte är fråga om lagstadgade skyldigheter.
Tjänsten Meddelanden förenklar och effektiviserar myndighetskommunikationen och uppmuntrar digital kommunikation. Kundorganisationerna behöver inte bygga upp egna meddelandelösningar och behöver inte föra register över slutanvändarnas samtycke till digital kommunikation.
I tjänsten Meddelanden skickas alltid meddelandena krypterat och för att kunna läsa dem krävs stark autentisering, vilket innebär att användningen av tjänsten är datasäker.
Slutanvändaren får en notifikation via e-post eller mobilapplikationen om att det har kommit ett digitalt meddelade till den digitala postlådan. Meddelandena sparas i tjänsten i flera år, så det finns inte längre något behov av pappersarkiv.
Till tjänstens övriga egenskaper hör bland annat bevislig delgivning, dvs. ett elektroniskt mottagningsbevis.
Gör så här
Drifttagningen av tjänsten Meddelanden sker i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Börja drifttagningen genom att fylla i anslutningsanmälan och inleda planeringen av drifttagningen med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Mer information om tjänsten och hur du tar den i drift dem finns på webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare.
Gå till Suomi.fi för tjänsteutvecklare
Pris
Det kostar inget att ansluta sig till och använda tjänsten Meddelanden. Kundorganisationen ansvarar dock själv för de eventuella kostnader som drifttagningen av tjänsten medför. Kostnader kan uppstå till exempel vid den tekniska integrationen, ändringar i gränssnittet, arbetet med att göra upp anvisningar för e-tjänsten och administrationen av drifttagningsprojektet.
Länkar till lagar som berör ärendet
Bestämmelser om organisationernas skyldighet att använda tjänsten Meddelanden finns i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete