Tjänst för tjänstemannabefullmäktigande: Bestyrkande av utländska handlingar
Allmänt att observera
De utländska bilagorna till fullmaktsansökningarna ska vara i original och bestyrkta.
Observera att handlingar som bifogats ansökan inte returneras. Ta en kopia av handlingarna åt dig själv och skicka in originalen som bilaga till fullmaktsansökan. Nitar och sigill i handlingarna ska lämnas kvar.
Utländsk handling som berättigar till namnteckning
(t.ex. handelsregisterutdrag eller annan utredning över behörigheten hos dem som undertecknat ansökan)
Utländska registerutdrag som lämnas in som bilagor till fullmaktsansökningar ska vara originalutdrag och officiella utdrag utfärdade av en registermyndighet (undertecknade/stämplade). Om registeransvarige inte bestyrker utdraget med underskrift och/eller stämpel, ska en notarius publicus bestyrka utdraget. Även andra eventuella handlingar som visar undertecknarens behörighet ska vara i original och bestyrkta på ovan nämnda sätt.
Ett bestyrkt utdrag får inte vara äldre än sex (6) månader från den tidpunkt då ansökan har inkommit till ämbetsverket för behandling. Ifall styrkandet inte kan fås på finska, svenska eller engelska, ska det dessutom lämnas in en översättning till något av de ovan nämnda språken gjord av en auktoriserad translator.
Utländskt pass/identitetsbevis
Till fullmaktsansökan ska bifogas en kopia av ett giltigt utländskt pass eller identitetskort för varje undertecknad. Kopian ska vara i original och bestyrkt av notarie, notarius publicus/polisen/rättsväsende.
Identitetskort kan användas som identifieringsverktyg av medborgare i dessa länder: Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, San Marino eller Schweiz.
En bestyrkt kopia får inte vara äldre än sex (6) månader från den tidpunkt då ansökan har inkommit för behandling. Ifall styrkandet inte kan fås på finska, svenska eller engelska, ska det dessutom lämnas in en översättning till något av de ovan nämnda språken gjord av en auktoriserad translator.
Undertecknaren kan också vid behov identifiera sig på närmaste serviceställe för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller på en finländsk skattebyrå. Då ska personen ha med sig ett giltigt identitetsbevis. Observera att det behövs tidsbokning för en del serviceställen. Kontrollera informationen om tidsbokningen på tjänsteleverantörens webbplats.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete