Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
Via tjänsten kan organisationer inom den offentliga förvaltningen
- få person- eller byggnadsuppgifter från befolkningsdatasystemet enligt önskade urvalskriterier.
- uppdatera sitt kundregister med uppgifter ur befolkningsdatasystemet.
Urvalen och uppdateringarna är i massform. Med massform avser man, att de register som uppdateras samt den mängd personer och byggnader som man hämtar, omfattar tiotusentals enheter. Vi skräddarsyr det innehåll som ska lämnas ut enligt sökandens behov.
Förfrågningar eller begäran om uppgifter som gäller enskilda personer omfattas inte av denna tjänst.
För vem och för vilket ändamål?
Det material som man skapar i tjänsten används vanligtvis för myndigheternas planerings- och utredningsuppgifter samt för vetenskaplig forskning. Personuppgifter som hämtats ut eller uppdaterats kan man också utnyttja i registerbaserade undersökningar.
Tjänstens kunder är olika organisationer inom den offentliga förvaltningen, till exempel
- riksomfattande och regionala myndigheter
- kommuner och samkommuner
- regionala räddningsverk
- universitet och olika forskningsinstitut
Findata
OBS! Om din undersökning eller annat behov av information gäller sekundär användning av social- och hälsovårdsuppgifter och du ämnar kombinera uppgifterna i befolkningsdatasystemet med andra personuppgiftsansvarigas material, ska du kontakta Tillståndsmyndigheten för social- och hälsovårdsdata Findata.
Om du inte har för avsikt att kombinera befolkningsdatasystemets uppgifter med annat material, ansök om datatillstånd hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (gå till punkten Gör så här).
Vad avser man med urval?
I urvalet från befolkningsdatasystemet söker man efter personer eller byggnader som uppfyller särskilda urvalskriterier. Kunden kan välja ut ett slumpmässigt urval av önskad storlek från en vald målgrupp eller alla personer eller byggnader som tillhör målgruppen.
Urvalskriterierna kan vara till exempel
- en persons ålder, kön eller modersmål
- en byggnads egenskaper, såsom användningsändamål eller utrustning
- ett område, såsom personens hemkommun eller den kommun där byggnaden är belägen.
Urvalet kan vara av engångskaraktär eller göras upprepade gånger enligt kundens behov. Endast sådana uppgifter om de sökta personerna eller byggnaderna som är väsentliga med tanke på användningsändamålet lämnas ut. I urvalstjänsterna erbjuder man även färdiga informationspaket av olika omfattning, som innehåller uppgifter om personer eller byggnader.
Vad avser man med uppdatering av kundregistret?
Personuppgifterna i kundens register uppdateras en gång med aktuella uppgifter från befolkningsdatasystemet. Uppdateringen görs utifrån personbeteckningar. Om kundens register inte innehåller personbeteckningar kan man identifiera personerna i befolkningsdatasystemet på basis av namn och födelsedatum.
Register som uppdateras är till exempel
- uppdatering av läroanstalternas studerandeuppgifter i standardformat
- uppdatering av arbetslöshetskassornas medlemsuppgifter
- uppdatering av försäkringsbolagens uppgifter om ersättningsmottagare.
Andra uppdateringar än standarduppdateringar är till exempel uppdatering av adressuppgifter för att bjuda in en viss patient- eller undersökningsgrupp till ett uppföljningsbesök.
Gör så här
- Identifiera dig i e-tjänsten.
- Välj ”Påbörja ny ansökan”.
- Välj ”Offentlig förvaltning”.
- Välj ”Jag vill söka uppgifter i befolkningsdatasystemet” i menyn.
- Välj ”Ansökan om dataanvändningstillstånd för urvals- och uppdateringstjänsten, Sök person- och byggnadsuppgifter för forsknings- och myndighetsbruk”.
- Välj ”Börja”.
- Välj ”Ny ansökan” i menyn eller något av taktillstånden (t.ex. ”Hämta byggnads- och lägenhetsuppgifter för kommuner (RHR)”.
Användningen av tjänsten förutsätter ett datatillstånd (förvaltningsbeslut) beviljat av MDB och att den sökande organisationen förbinder sig till tillståndsvillkoren. Datatillstånd söker du i e-tjänsten.
Du kan kontakta tjänsten genom att skicka ett e-postmeddelande till adressen [email protected].
Innehåll som ska lämnas ut i tjänsten
Grundinformationspaket
- Personens grunduppgifter (urval)
- Personens grunduppgifter (uppdateringar)
- Dödsfall (uppdateringar)
- Postningsuppgifter (urval)
- Postningsuppgifter (uppdateringar)
Tilläggsinformationspaket
- Boendehistoria
- Äktenskapshistoria
- Vårdnadshavare (urval)
- invånare i lägenheten
- Fiskeenkät
- Hemortshistoria
- Släkt (urval)
- Jämförelse (urval)
Du kan komplettera de valda grund- och tilläggsinformationspaketen med andra enskilda uppgifter: (tilläggsuppgifter)
Standardiserat urval av uppgifter om byggnader och lägenheter (RHR-urval)
Produkten innehåller nio (9) delfiler:
- Uppgifter om byggnaden, inklusive uppgifter om både färdiga och halvfärdiga nybyggen. (R1)
- Uppgifter om byggnadsprojekt, inklusive uppgifter om alla typer av byggnadsprojekt (bygglov) oberoende av när de är färdiga, dvs. utöver tillstånd för nybyggnad lämnar man uppgifter om utvidgnings-, ändrings- och andra tillstånd. (R2)
- Uppgifter om byggnadernas adresser inklusive byggnadernas gällande adresser. (R3)
- Uppgifter om byggnadernas ägare och ikraftvarande innehav, inklusive identifierings-, namn- och kontaktuppgifter. (R4)
- Uppgifter om lägenheter i byggnaderna, inklusive uppgifter om kontorslokaler. (R5)
- Uppgifter om offentlig finansiering av byggnaderna. (R6)
- Historia över förändrade byggnadsbeteckningar. (R7)
- Tillståndslägenheter för byggprojekt. (R9)
Invånaruppgifter för regionala räddningsverk och riksomfattande kunder
-
Byggnadens invånaruppgifter (R8)
Som urvalskriterium används byggnader och byggnadsprojekt i en eller flera kommuner (en grupp fritt definierade kommuner, exempelvis ett landskap) eller hela Finland. Urvalsområdet fastställs i det datatillstånd som beviljats den sökande.
De uppgifter som lämnas ut följer Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata gällande postbeskrivning Grundurval för byggnads-, lägenhets- och byggnadsprojektuppgifter.
Innehållet som lämnas ut fastställs i datatillståndet så att alla delfiler eller vissa delfiler från befolkningsdatasystemet lämnas ut som sådana enligt den gällande postbeskrivningen. Utlämnande av personuppgifter i ovan nämnda delfiler kan definieras i datatillståndet på ett sätt som avviker från postbeskrivningen (till exempel uppgifter om byggnadens personägare och uppgifter om byggnadens invånare).
Med taktillstånd avser man ett datatillstånd som beviljats för en viss näringsgren, en viss verksamhet eller ett visst användningsändamål. Taktillstånd kan i huvudsak beviljas aktörer inom den offentliga sektorn, såsom kommuner och samkommuner, som har ett enhetligt informationsbehov.
En lämplig sökande organisation kan ansluta sig till följande taktillstånd:
- Regionala räddningsverk: urval av byggnads- och lägenhetsuppgifter (RHR)
- Kommuner: urval av byggnads- och lägenhetsuppgifter (RHR)
- Kommuner, avfallsnämnder och samkommuner: avfallshanteringsurval
- Kommuner och räddningsverk: urval av fastigheters ägaruppgifter (KOM)
- Arbetslöshetskassor: registeruppdatering och urval av barnuppgifter
- Försäkringsbolag: uppdatering av ersättningsmottagarregistret
Handläggningstid och pris
- Tjänsten har inget färdigt innehåll, så det är inte möjligt att omedelbart genomföra någon begäran om information. Ibland förutsätter urvalen utvecklingsarbete som kan ta flera arbetsdagar.
- Ansökningar om dataanvändningstillstånd behandlas vanligtvis inom cirka 3–4 veckor. När datatillståndet är klart sker den tekniska leveransen av uppgifterna inom 10–20 dagar.
- Beställningar som gäller taktillstånd och kundspecifika datatillstånd som gäller tills vidare behandlas inom 1–5 arbetsdagar.
Expeditionsavgift för urval: 600 euro
- Enhetsavgift: 0,020 euro per enhet
Expeditionsavgift för uppdatering: 400 euro
- Enhetsavgift: 0,020 euro per enhet
- Eventuell identifieringsavgift: 110 euro
På dataenhetsavgifterna tillämpas vid urval och uppdateringar en antalsbaserad rabatt enligt följande:
- över 100 000: 0,011 euro per dataenhet
- över 300 000: 0,01 euro per dataenhet
- över 500 000: 0,009 euro per dataenhet
- över 2 500 000: 0,007 euro per dataenhet
- över 3 400 000: 0,005 euro per dataenhet
- över 5 000 000: 0,004 euro per dataenhet
Standardiserat urval av uppgifter om byggnader och lägenheter är kostnadsfritt två gånger per kalenderår för följande organisationer:
- statliga myndigheter och institutioner
- domstolar och andra rättsliga myndigheter
- kommunala myndigheter
- riksdagen och dess ämbetsverk och institutioner
- republikens presidents kansli
- landskapsmyndigheter samt kommunala och statliga myndigheter i landskapet Åland
- läroanstalter som anordnar utbildning som leder till lagstadgad examen
- Folkpensionsanstaltentspartner.
Medias begäran om information i massform
Kontakta MDB:s kommunikation.
Se även
Övriga massplocknings- och uppdateringstjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Kommunernas urvalstjänst är en självbetjäningsapplikation som kommunerna kan använda för att hämta de personuppgifter som kommunen behöver för att sköta sina lagstadgade uppgifter, samt för att kontakta kommuninvånarna.
- Med hjälp av ändringsdatatjänsten kan statliga eller kommunala myndigheter hålla sina register uppdaterade. Tjänsten lämpar sig framför allt för uppdatering av stora register som används dagligen. Med ändringsdatatjänsten uppdateras de ändringar som registrerats i befolkningsdatasystemet med bestämda intervaller.
- Den privata sektorns informationstjänster gör det möjligt för privata företag och samfund att uppdatera sina kundregister med uppgifter från befolkningsdatasystemet. Uppgifter till privata aktörer erbjuds via samarbetspartner till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Andra användbara webbplatser
- På webbplatsen Avoindata.fi finns heltäckande information om till exempel byggnads- och lägenhetsuppgifter.
- Lantmäteriverket är officiell registeransvarig för fastighetsuppgifterna.
- Tillståndsmyndigheten Findata.fi
- Statistikcentralen är den officiella statistikmyndigheten i Finland.
Andra
- Tänk på att uppgifterna i befolkningsdatasystemet inte är offentliga. Innan ni beställer ber vi er läsa om förutsättningarna för användningen av uppgifterna.
- Palvelukuvaus: Julkishallinnon poiminnat ja päivitykset (pdf)
- Rakennus-, huoneisto- ja rakennushanketietojen peruspoiminta 2019 (pdf)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete