Rösträttsregister
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprättar för varje val senast onsdagen sex veckor före valdagen ett rösträttsregister vars uppgifter samlas ur befolkningsdatasystemet. I registret upptas de röstberättigades uppgifter sådana de är i befolkningsdatasystemet fredagen kl. 24 sju veckor före valdagen.
Rösträttsregistret utgör en del av valdatasystemet, i vilket man infört bland annat uppgifter om röstningsställena på valdagen samt om förhandsröstningsställena och -tiderna såväl i Finland som utomlands.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Valchef Otto Palmu
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, tietosuoja@dvv.fi
Enligt 18 § i vallagen (714/1998) upprättas ett rösträttsregister för valet utifrån uppgifterna i befolkningsdatasystemet, i vilket de röstberättigade i valet och deras valkrets och röstningsställe på valdagen anges och där man kan ange uppgifter om utnyttjande av rösträtten.
Rösträttsregistret är en del av valdatasystemet. Rättsregistercentralen ansvarar för underhållet av valdatasystemet och för att det fungerar.
För varje val upprättar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ett rösträttsregister utifrån befolkningsdatasystemet senast den 46 dagen före valdagen. Uppgifterna om de röstberättigade tas med i rösträttsregistret sådana de är i befolkningsdatasystemet på fredagen kl. 24 sju veckor före valdagen. (Vallagen 714/1998 18 §)
Efter att valresultatet har vunnit laga kraft ska av justitieministeriet föreskrivna arkivutskrifter matas ut ur rösträttsregistret. Därefter ska Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utplåna uppgifterna ur registret. (Vallagen 714/1998 29§)
Rösträttsregistrets innehåll:
- Personbeteckning
- Nuvarande namn
- Kön
- Hemkommun (rösträttskommun)
- Röstningsområde
- Röstningsställe på valdagen och adress
- Kontaktspråk
- Medborgarskap
- Bosättningsland
- Dödsdatum om uppgift om dödsfall har registrerats i befolkningsdatasystemet senare än 51 dagar före valdagen
- Anteckning om rättelseyrkande och om det beslut som fattats med anledning av det
- Anteckning om besvär och om det beslut som fattats med anledning av det
- Uppgifter om utnyttjande av rösträtten
- Datum då personens uppgifter har förts in i registret
- Anteckning om spärrmarkering
- Uppgift om ifall personen är registrerad som röstberättigad och verksam i en internationell organisation (kommunalval, landskapsval, EU-val)
- Uppgift om ifall personen står angiven som saknande rösträtt i rösträttsregistret enligt det som regleras i 26 § i vallagen, om personen inte är finsk medborgare (EU-val)
- Uppgift om den tidsperiod han eller hon utan avbrott har haft sin hemkommun i Finland, om han eller hon inte är medborgare i en annan medlemsstat i Europeiska unionen, Island eller Norge (kommunalval, landskapsval).
Rösträttsregistret upprättas utifrån uppgifterna i befolkningsdatasystemet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har rätt att göra ändringar i registret. Valmyndigheterna vid röstningsställen och kommunala centralvalnämnder kan anteckna utövandet av rösträtten. De kommunala centralvalnämnderna kan göra korrigeringar till dessa anteckningar.
Registret är med undantag av personbeteckningar samt de omständigheter som anges i 23 § 4 mom. och 29 § 2 mom. i vallagen offentligt. Uppgifterna i registret är, med undantag för de avvikelser som anges ovan, tillgängliga för granskning eller kan fås gratis via telefon på ställen bestämda av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata från och med den 41 dagen före valdagen.
I Europaval lämnar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ut uppgifter om de röstberättigade som har medborgarskap i ett annat EU-medlemsland och som är registrerade som väljare i Finland hos valmyndigheterna i sin hemstat enligt 6 artikeln i direktiv 93/109/EG.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Informationen i registret är skyddad genom identitetskontroll. Användarrättigheterna är personliga. Datakommunikationsförbindelserna med registret är skyddade.
All aktivitet lämnar spår i registrets administrationssystem eller loggfil, som används för att övervaka användarnas aktivitet.
Rösträttsregistret bildas automatiskt utifrån uppgifterna i befolkningsdatasystemet. Automatiserat avgörande av ärenden grundar sig på 8 b kap. i förvaltningslagen.
Automatiserat avgörande innebär att en människa inte avgör ärendet, utan att informationssystemet mekaniskt avgör om personen ska antecknas i rösträttsregistret. Så kan man enligt lagen göra eftersom ärendet inte omfattar prövning från fall till fall. Du kan läsa mer om ämnet här.
Rätt till insyn
Du har rätt att be den registeransvarige om tillgång till dina egna personuppgifter dvs. att kontrollera de uppgifter som finns om dig i personregistret.
Du kan begära ut ett utdrag om dig själv från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata via brev, telefon eller genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsställe.
Registret är med undantag av personbeteckningar samt de omständigheter som anges i 23 § 4 mom. och 29 § 2 mom. i vallagen offentligt.
Uppgifterna i registret är, med undantag för de avvikelser som anges ovan, tillgängliga för granskning eller kan fås gratis via telefon på ställen bestämda av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata från och med den 41 dagen före valdagen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att kräva att uppgifterna ändras genom att lämna en skriftlig begäran till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata senast den 16 dagen kl. 16 före valdagen.
Om du anser att du utan grund inte tagits med i rösträttsregistret har du rätt att komma in med ett rättelseyrkande rörande uppgifterna i rösträttsregistret. Lämna in rättelseyrkandet skriftligen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata senast den 16 dagen före valdagen före klockan 16.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
De registrerade har inte rätt att be om att deras uppgifter avlägsnas ur registret, eftersom behandlingen av uppgifterna grundar sig på lagen. Av denna anledning har de registrerade inte heller rätt att motsätta sig behandlingen av deras personuppgifter eller rätt att överföra uppgifter till ett annat system. Det går inte heller att be om att behandlingen av personuppgifter ska begränsas, eftersom uppgifterna hanteras med stöd i lagen.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om anförande av besvär finns på webbplatsen för dataombudsman-nens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/