Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
-
Uträtta ärenden på nätet
Du kan göra många saker på nätet snabbt och enkelt.
-
Kontakta oss via telefon eller e-post
Via telefon och e-post kan du få råd om hur du ska sköta dina ärenden. Du hittar de tjänstespecifika kanalerna längst ner på denna sida.
Priset för samtal och köande är uppringarens lokalnäts- och mobiltelefonavgift enligt avtal med den egna operatören.
Telefontjänsten servicetider: mån–fre kl. 9–15.
Letar du efter handläggningstider?
Du kan kontrollera den genomsnittliga handläggningstiden på vår webbplats.
-
Boka tid om det behövs
Du kan boka tid för tjänster som kräver ett personligt möte.
Kontrollera vilka tjänster som kräver att du besöker kontoret personligen. I övriga ärenden betjänar vi dig på nätet eller per telefon.
Boka tid på nätet eller per telefon på det nummer som är avsett för tjänsten. Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma. En avgift på 50 euro tas ut för en oanvänd tid som inte har avbokats.
Letar du efter brevlådan?
Du kan lämna handlingar som gäller intressebevakning i ämbetsverkets entrétjänst eller brevlåda utan att köa. Se de ortsspecifika adresser.
Tjänstespecifika kontaktuppgifter
0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Flyttrådgivning:
- Rådgivning i saker gällande flyttanmälningar
- Frågor gällande redan gjorda flyttanmälningar
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 537 340
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till
0295 539 004
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
OBS! När det gäller anmälan av barnets uppgifter (angående barnets namn) välj som mottagare i skyddad post [email protected]
0295 536 305
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Fastställande av föräldraskap: 0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected]
Anmälan om barnets namn: 0295 536 411
-
Servicetider: mån–fre 9–15
0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till
Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen:
-
0295 537 000.
-
Servicetider: mån–fre 9–15. (kl 12-15 kan du endast lämna begäran om återuppringning, vi ringer till dig följande vardag)
Fastställelse av delägarförteckningen i en bouppteckning och europeiskt arvsintyg:
- 0295 537 000
- Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till
Släktutredning:
- 0295 537 340
- Servicetider: mån–fre 9–15.
0295 536 300
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Registrering av utlänningar och internationella ärenden:
- registrera utlänning (själva registreringen kräver ett besök på ett serviceställe)
- medborgarskap
- uppgifter om familjeförhållanden
- vigsel utomlands
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 537 000
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Notarius publicus:
- bestyrka namnteckning
- apostille
- bestyrka kopia
- notarius publicus intyg
- tidsbokning
- Behöver du ett köpvittne? Se Söktjänsten för köpvittnen.
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 536 411
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Befolkningsdata:
- spärrmarkering
- förbud mot utlämnande av uppgifter
- anmälan om religionssamfund
- registrera barn
- omhändertagande
- dödsannonser
- registrera adoption
- dödförklaring
- fastställa kön
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
Adresstjänsttelefonen betjänar varje dag kl. 8–22.
- Adresstjänsttelefonen på finska: tfn. 0600 0 1000
- Adresstjänsttelefonen på svenska: tfn. 0600 0 1001
Tjänsten kostar 2,50 euro/minut + lna/mta, köandet lna/mta.
Man kan ringa endast från Finland.
OBS! Du kan inte ändra din egen adress via denna tjänst. Adressändringar ska göras som flyttanmälan.
Áššehasbálvalus: 0295 539 262
Davvisámegielat bálvalannummir bálvala disttagaid dmu 9–11.
Davvisámegielat telefonbálvalanlinnjá lea gitta 6.8.2024 ja 13.8.2024.
Don sáhtát váldit oktavuoða maiddái šleadgapoasta bokte. Dieðuid suollemassandoallama dihte geavat šleadgapoastta sáddemii DVV dorvopoastta. Vállje dorvopoasttas vuosttáiváldin [email protected].
Medbårgarrådgivningen betjänar per telefon på vardagar kl. 8–21 och på lördagar kl. 9–15 i följande ärenden:
Från och med 1.1.2025 är Medborgarrådgivningen öppet måndag till fredag kl. 9.00-15.00.
Suomi.fi-tjänster: 0295 000
Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 8–21 och på lördagar kl. 9–15
Medborgarrådgivningen hjälper dig använda Suomi.fi-tjänsterna. Medborgarrådgivningen hjälper dig också på webben, läs mer på Medborgarrådgivningens webbplats.
Medborgarcertifikat och elektronisk identitet: 0600 9 6160 (lna/msa)
Telefonrådgivningen betjänar måndag till fredag klockan 8–21 och lördagar klockan 9–15. Tjänsten är stängd söndagar och vardagshelger.
Rådgivningstjänsten ger stöd för användningen av certifikat som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och hjälp vid de vanligaste problemen som uppstår i samband med att certifikat tas i bruk. Tjänsten ger råd i frågor med anknytning till certifikatkort, till exempel sådant som gäller identitetskortets medborgarcertifikat, organisationskort, social- och hälsovårdens certifikatkort, aktivering av certifikat och användning av PIN-koder.
Rådgivningstjänstens nummer styr samtalet vidare till Medborgarrådgivningens telefontjänst. du kan också skicka din fråga elektroniskt via Medborgarrådgivningens webbplats.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete