OBS!
Den nya förordningen från Finansministeriet om avgifter år 2025 för prestationer som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerats. Därmed ändras prislistan för BDSförfrågans urvalstjänster från och med den 1 januari 2025. Prisändringarna finns tillgängliga i avsnittet "Prislista" på denna webbplats samt i Finansministeriets förordning.
Kommunernas urvalstjänst
Kommunernas urvalstjänst är en webbläsarbaserad urvalstjänst i BDSförfrågan, med hjälp av vilken en kommun kan ta ut de personuppgifter ur befolkningsdatasystemet som kommunen behöver för att sköta sina lagstadgade uppgifter och för att kontakta kommuninvånarna.
Med hjälp av tjänsten kan man till exempel ta fram alla invånare i kommunen, personer i en viss ålder, samt födda, döda eller nyligen inflyttade personer.
Bekanta dig med datatillståndet för kommunernas urvalstjänst innan du fyller i ansökan.
Ansökan om datatillstånd:
- Logga in i e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in genom att identifiera dig eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Välj Påbörja en ny ansökan i e-tjänsten.
- Välj Offentlig förvaltning som kundtyp.
- I menyn Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet väljer du Ansökan om datatillstånd - Webbapplikationen för BDSförfrågan.
- Öppna rullgardinsmenyn och välj Kommunernans urvalstjänst.
-
Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det visar att fältet är korrekt ifyllt.
-
Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på Skicka.
-
a) Om du redan har registrerat dig, logga in genom att identifiera dig, eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du inte har registrerat dig, klicka på Registrera dig. -
Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt kundkonto.
-
När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
-
Välj Offentlig förvaltningen bland flikarna.
-
Välj: Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet
-
Välj Ansökan om användarrättighet för ansvarig användare för BDSförfrågan och klicka på Börja.
-
För ansökan behöver du kundnumret till den BDSförfrågan som beviljats er organisation för BDSförfrågan. Punkten Tillståndets nummer är inte obligatorisk information.
-
Fyll i nödvändiga uppgifter, särskilt uppgifter om chefen. Till din chef skickas ett meddelande per e-post om att du ansöker om rättigheter för ansvarig användare. Chefen ska godkänna ansökan i sin e-post via länken innan ansökan kan behandlas.
-
Klicka på Skicka. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar ansökan och skickar dig ett användarnamn och ett lösenord.
- Avgiften för att ta tjänsten i bruk är 300 € (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 600 euro)
- Tjänstens minimidebitering per månad är 7 € per faktura (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 9 euro per faktura)
- Tjänstens pris per användare är 1 € per månad
- Tjänstens pris per urval är 20 € per urval (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 22 euro per urval)
- Priset på de dataenheter som utlämnas i urvalet är 0,05 € per dataenhet (gäller fr.o.m. 1.1.2025: 0,055 euro per dataenhet)
Länkar relaterade till tjänsten
- Datatillstånd för kommunernas urvalstjänst (PDF)
- Anvisning: Ansökan om användarrätt för urvalstjänster (PDF)
Se även
Om ditt informationsbehov gäller invånare som har flyttat från kommunen eller är tillfälligt bosatta, är den rätta tjänsten Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete