Flytt
Flyttanmälan är en lagstadgad anmälan till myndigheterna. De adressuppgifter som du uppger i anmälan måste motsvara din faktiska bostadsort, som bestämmer din hemkommun. Alla är skyldiga att göra en flyttanmälan varje gång de flyttar. Aktuella adressuppgifter säkerställer att myndigheter och posttjänster kan nå dig på rätt adress. Gör anmälan tidigast en månad före flyttningsdagen eller senast en vecka efter flyttningen.
Du kan kolla din adress och andra personuppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet på sidan Personuppgifter på webbplatsen Suomi.fi. Du kan identifiera dig med ditt nätbankskoder, mobilcertifikat och medborgarcertifikat på ditt identitetskort. Din nya adress uppdateras så snart din flyttanmälan har behandlats. De genomsnittliga handläggningstiderna hittar du på denna sida under rubriken Handläggningstider.
Din flyttanmälan kan påverka din hemkommun i Finland. Det kan också påverka bland annat ditt skattestöd, ditt valdistrikt, förskoleundervisning, läroanstalter, social- och hälsovårdstjänster. Lämna dina adressuppgifter i en och samma anmälan till både oss och Posten. Gör din flytt tidigast en månad före flyttdagen och senast en vecka efter flyttdagen.
Den adress du uppger måste stämma överens med din faktiska bostadsort. Du får inte uppge falska adressuppgifter för att få tillgång till tjänster eller andra förmåner.
ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ТИХ, ХТО ПРИЇХАВ З УКРАЇНИ
Зверніть увагу, що з 1 березня 2023 року заявка на постійну прописку в муніципалітеті проживання подається не через форму сповіщення про переїзд, а окремою онлайн-формою. Інструкції для українців
Förhindrande av flyttanmälan
När du förhindrar en flyttanmälan kan ingen adressändring göras i befolkningsdatasystemet i ditt namn. Det kan vara nödvändigt att förhindra flyttanmälan om du misstänker att någon skulle kunna göra en felaktig flyttanmälan med dina uppgifter. Detta kan hända om du har tappat bort ditt identitetsbevis eller blivit offer för ett dataintrång och någon vill utnyttja din adress.
Handläggningstid
Registrering av flyttanmälan
- 4 veckor
- Handläggningstiden börjar från flyttningsdagen.
- Läs mer om handläggning för flyttningsanmälan i avsnittet Vanliga frågor.
Avregistering om en extra invånare i boende
- 2 månader
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete