Behandling av personuppgifter i jobbsökningsprocessen
Vi publicerar information om lediga tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på Valtiolle.fi som är den huvudsakliga kanalen för att lämna en jobbansökan. I tjänsten Valtiolle.fi samlar vi in uppgifter som är väsentliga för urvalsprocessen och som den sökande själv lämnar i samband med ansökan. När sökprocessen avslutas gör vi upp en jämförelsepromemoria där vi jämför de sökandes kvalifikationer i enlighet med statstjänstemannalagstiftningen och arbetsmarknadsinstitutets anvisningar.
Ansökan kan också lämnas på vårt registratorskontor på det sätt som framgår av jobbannonsen.
Vilka uppgifter samlas in i tjänsten Valtiolle.fi?
- Personens identifieringsuppgifter: namn, adress, telefonnummer, e-postadress, kön, andra eventuella identifieringsuppgifter
- Personens uppgifter om sig själv: uppgifter om utbildning och arbetserfarenhet, språkkunskaper och andra uppgifter som krävs för jobbsökning och tjänstetillsättning, såsom uppgifter om användning av datasystem och körrätt
- Kontaktuppgifter till eventuella referenser
Ansökningarna försvinner från Valtiolle.fi tre månader efter att rekryteringsprocessen har avslutats.
Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fastställs lagringstiden för uppgifter som hör till rekryteringsprocessen enligt arkivlagen (831/1994), arkivverkets föreskrift (AL 16465/07.01.01.03.02/2016) och myndighetens arkivbildningsplan.
Vad grundar sig behandlingen av uppgifterna på?
Vi behandlar personuppgifter för att iaktta de lagstadgade skyldigheter som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har:
- Artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen (EU 2016/679)
- Statstjänstemannalagen (750/1994) och -förordningen (971/1994)
- Lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004)
Utlämnande av information
Dina dataskyddsrättigheter vid behandling av personuppgifter
Rätt att få information om behandlingen av personuppgifter
- Som arbetssökande har du rätt att få veta för vilka ändamål och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.
- Med den här beskrivningen av vår dataskyddspraxis försöker vi ge en heltäckande bild av behandlingen av personuppgifter i vår verksamhet. Om något trots det fortfarande är oklart när det gäller behandlingen av personuppgifter, kan du ställa närmare frågor till oss om den.
Rätt att få tillgång till uppgifter
- Du har rätt att få veta om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det har du rätt att få en kopia av dessa uppgifter, om vi inte har en lagstadgad grund att vägra tillgodose denna rättighet.
Rätt till korrigering av uppgifter
- Om de personuppgifter om dig som vi behandlar är felaktiga, kan du be oss korrigera uppgifterna.
- Om vi korrigerar uppgifter på din begäran, är vi skyldiga att meddela alla som vi tidigare har lämnat ut uppgifterna till om korrigeringen i den mån det är möjligt.
Rätt att begränsa behandlingen av uppgifter
- Om du anser att de uppgifter om dig som vi behandlar är felaktiga, om uppgifterna behandlas i strid med lagen eller om du har motsatt dig att uppgifterna behandlas, kan du be oss begränsa behandlingen av dina uppgifter
- då kan vi bara behandla dina uppgifter med ditt samtycke
- om vi behöver uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara laga rätt
- på grund av allmänt intresse, eller
- för att skydda en annan persons rättigheter
- om vi begränsar behandlingen av uppgifter på din begäran, är vi skyldiga att informera alla som vi tidigare har lämnat ut uppgifterna till om begränsningen i den mån det är möjligt
När tjänster tillsätts vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fattas inga automatiska beslut och ingen profilering görs utifrån personuppgifterna.
Du kan skicka en begäran om dina dataskyddsrättigheter till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på adressen [email protected] eller ringa 0295 536 000 (växeln).
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete